Rigoberto Uran won de fel betwiste 9de etappe van de Tour de France, zelfs na een probleem met zijn achterderailleur. Die was geraakt na de val van Porte en Martin, waardoor hij niet meer kon schakelen. Maar de Colombiaan en zijn ploeg losten het intelligent op...

Als je de val van Richie Porte en Dan Martin bekijkt, zie je dat de voet van Martin achteraan tegen de fiets van Uran vliegt (bekijk de NBC-samenvatting hierboven vanaf 5:50). Dat heeft ervoor gezorgd dat de elektronische achterderailleur in 'Crash Mode' kwam. De derailleur van het Shimano Di2-systeem koppelt bij een crash de motor los van het systeem, zodat er geen verdere schade kan ontstaan. Volgens berichten van de ploeg van Uran, Cannondale-Drapac, was ook de derailleurpat (het bevestigingspunt van de achterderailleur op het frame) gebogen - een bijkomend probleem.

Om de kansen van de Colombiaan niet te hypothekeren, wou de ploegleider hem niet van fiets laten wisselen. Daarom werd beslist om de neutrale assistentie van Mavic te laten helpen (vanaf 6:38 in het filmpje). Uran vroeg hem om de derailleur manueel op het kleinste tandje af te stellen - meteen de zwaarste versnelling achteraan - om zo voldoende kracht te kunnen zetten bij een eventuele sprint. Met gevaar voor eigen ledematen wrong de brave man die derailleur helemaal naar de buitenkant, zodat de renner twee keuzes had: 39x11 of 53x11.

Met zo'n zware versnelling moest Uran wel de sprint van ver inzetten, dus gaf zijn ploegleider richtlijnen waar hij moest vertrekken. Dat pakte maar net goed uit, want hij geloofde net als Barguil dat de Fransman de sprint nipt had gewonnen. Maar de finale jump besliste met enkele millimeter in het voordeel van Uran. Zo kreeg een spektakelrijke etappe een even spetterend sluitstuk.

OPLOSSING

Heb jij ooit hetzelfde probleem na een val of een tik op je Di2-derailleur? Dan kun je het systeem in 'Crash Recovery Mode' laten gaan. Check eerst en vooral of je achterpat niet gebogen is, want anders kan je derailleur nog in je achterwiel draaien en ben je nog verder van huis. Druk daarna vijf seconden op het knopje van je Di2 Junction Box en blijf de traparmen ronddraaien, want het systeem zal alle versnellingen één voor één afgaan. Als alles oké is en er geen effectieve schade is, kun je opnieuw normaal schakelen.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel! Met daarin Lars van der Haar die op het WK sneller hoopt te zijn dan op het autocircuit tegenover Mathieu van der Poel, Niels Albert die de eerste seizoenshelft analyseert, Fietsen met Laura Verdonschot, Amerikaanse gelukzoeker Andrew Juiliano, de social media skills van Sophie de Boer, Daphny van den Brand en de allereerste vrouwencross in Loenhout, de aantrekkingskracht van de nieuwjaarscross in Baal, de nuchterheid van Thibau Nys, de vijf werken van nieuwe UCI-voorzitter Lappartient, Bekende Velofiel Begijn Le Bleu, ... De actieve fietser wordt weer verwend met gezonde winterdesserts, fietsveiligheid in de winter (met 5 Continental-pakketten die je kunt winnen!), de beste trainingsapps, snowbiken in Gstaad, fietstests van de Kuota Kross 2.0, Superior Bikes en Pinarello Nytro, ... En vergeet vooral niet mee te spelen met de Kerstwedstrijd, want je kunt 30 fietscadeaus winnen!