Het parcours van Luik-Bastenaken-Luik zal er dit jaar iets anders uitzien. Het bekende drieluik Wanne-Stockeu-Haute-Levée is er niet bij. Zij worden vervangen door de côtes de Pont, Bellevaux en la Ferme Libert. Ontdek hier alle info en het Strava-segment van de nieuwe en oude hellingen!

Stavelot is al jaar en dag de plek waar het spel om de knikkers in Luik-Bastenaken-Luik begint. Maar niet dit jaar. Werken in Stavelot dwingen de organisatoren om het stadje links te laten liggen. Een passage over de Wanne, Stockeu en Haute-Levée is daardoor niet mogelijk. ASO zag zo zijn kans schoon om drie nieuwe hellingen te introduceren. Ze liggen meer oostelijk, in de Oostkantons. Het gaat om de Côte de Pont, Côte de Bellevaux en de Côte de la Ferme Libert. Hebben ze een profiel dat waardig genoeg is als vervanging van de drie klassiekers?

CÔTE DE PONT

Dit jaar rijden de renners in Vielsalm niet rechtdoor naar Grand-Halleux en de Côte de Wanne, maar gaan rechts de N675 op richting Recht. Voorbij een brugje over de Amblève in het dorpje Pont, neemt de wedstrijd rechts de straat Thier de la Principauté. Hier begint de Côte de Pont. Vanaf het begin merk je dat dit een kwaaie is. De weg is smal en laat je meteen kennismaken met de weinig fietsvriendelijke wetten van de zwaartekracht. De Côte de Pont stijgt één kilometer lang tegen een gemiddelde dat hoger ligt dan tien procent. Al bij al gebeurt dat gelijkmatig, maar in de eerste hectometers is hij iets steiler dan hogerop. Voorbij de laatste huizen volgt er nog één boerderij. 'Attention: Chaussée Glissante' waarschuwt een bord. Er ligt inderdaad modder en mest op de smalle weg. Die zal wel opgeruimd worden eer de koers hier passeert, maar of het brokkelige asfalt nog zal opgelapt worden, is maar de vraag.

CÔTE DE BELLEVAUX

Boven op het plateau wacht een van de mooiste vergezichten van de Ardennen. Maar of de renners daar veel oog voor zullen hebben, valt te betwijfelen. Een bochtige afdaling naar Bellevaux later wacht al de Côte de Bellevaux. Die is van een heel ander kaliber dan de vorige helling. In afstand is hij even lang, ruim een kilometer, maar met een gemiddelde stijging van 6,8 procent snijdt die een getrainde prof de benen niet af. Nog opvallend is dat de weg breed is en het asfalt van het beste wat je dezer dagen in Wallonië vindt. Ook de brede bochten zullen niet voor afscheiding kunnen zorgen. Op de Côte de Pont zal het dringen zijn om vooraan te zitten en niet opgehouden te worden door mindere klimmers. Op de Côte de Bellevaux is er plaats genoeg om tijdens het klimmen nog op te schuiven. De afdaling naar Malmédy is wel bochtig en technisch (mét haarspeldbochten!).

CÔTE DE LA FERME LIBERT

Vervolgens krijgt Malmédy de kans om haar toeristische troeven door de televisiekijkers te laten bewonderen. De renners verlaten de stad langs de brede N68 richting Hoge Venen. In het kleine centrum van Bévercé verlaat het parcours die weg voor de Route de la Ferme Libert en de gelijknamige helling. Deze côte is waarschijnlijk de meest bekende van de drie nieuwkomers. Hij wordt immers vaak opgenomen in cyclotochten door de regio. Ook voor mountainbikers is Ferme Libert geen onbekende plek. Op het domein ligt immers een van de enige bikeparken van België. Vanaf de afslag klimt de Côte de la Ferme Libert over een afstand van 1,2 kilometer tegen gemiddeld 12,1 procent. In vergelijking met deze cijfers is de Côte de Bellevaux vals plat. In het eerste deel is de Ferme Libert smal en bochtig. Hogerop wordt hij breder. Echt soepel loopt hij niet, want er zitten wel wat sprongen in. Tegen het eind wacht er ook nog een kort maar steil stuk afdalen, om dan met een jump de top te bereiken. Van de drie nieuwe hellingen lijkt deze het meest selectief voor renners met ondernemingszin.

RIJ ZELF LA DOYENNE

Na de Ronde van Vlaanderen Cyclo en de Paris-Roubaix Challenge is de Liège-Bastogne-Liège Challenge het slotakkoord van de Skoda Classic Challenge. Ook hier kun je de dag voor de profs La Redoute bedwingen en je klimmersbenen testen. Wie de drie monumenten rijdt, mag zich verwachten aan een presentje als beloning voor een ijzersterk karakter en een nog sterker stel beenspieren.

Klik hieronder op elke helling om het profiel, kaartje, de info en het Strava-segment te zien.

Lees het volledige artikel in het aprilnummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees het HIER online verder via Blendle.

Hellingen Luik-Bastenaken-Luik

1. Côte de la Roche-en-Ardenne (na 70 km)
2. Côte de Saint-Roch (na 116 km)
3. Côte de Pont (168 km)
4. Côte de Bellevaux (172 km)
5. Côte de la Ferme Libert (180 km)
6. Col du Rosier (198 km)
7. Col du Maquisard (211 km)
8. Côte de la Redoute (222,5 km)
9. Côte de la Roche-aux-Faucons (239 km)
10. Côte de Saint-Nicolas (252,5 km)

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het aprilnummer ligt nu in de winkel! Met: Boonen, Alaphilippe, Wellens & De Gendt, Stuyven & Theuns, Fietsen Met Guillaume Van Keirsbulck, Anna van der Breggen, Kasia Niewiadoma en Freddy Loix als Bekende Velofiel. We focussen op Luik-Bastenaken-Luik met de drie nieuwe hellingen, een analyse van de typische heuvelpuncher, de winst van Valère Van Sweevelt in 1968 en de mooiste toertochten in de Ardennen. Maar de actieve fietser krijgt nog veel meer moois: we gaan op zoek naar de mooiste kasseistroken, vertellen het verhaal van onze Gran Fondo Strade Bianche, testen de Eddy Merckx Strasbourg 71, zetten de Specialized Roubaix en Tarmac tegenover elkaar op de kasseien, leggen 14 fietsbroeken op de testbank, trekken naar het mooie Bourgogne, geven tips om de regen te trotseren en nog veel meer. Bovendien kun je een gloednieuwe Eddy Merckx-fiets of een fietstrip naar de Franse bergen winnen!