Wielertoeristen die hun prestatie op de mythische berg willen vastleggen aan het alom gekende bordje op de top van de klim, zijn er al aan voor de moeite. Het plakkaat is namelijk gestolen.

Het moet een vreemd zicht zijn geweest voor Sandra Martin, Frans kampioene in de trail, toen ze de top van de Mont Ventoux bereikte en wilde posseren voor het bordje van de kale berg. Nu, twee dagen later, is één van de meest gefotografeerde wielerbordjes aller tijden nog steeds vermist.

Buurtbewoners reageren geschokt op het nieuws van de diefstal. Sandra Martin spreekt zelfs van 'heiligschennis'. Het is de eerste keer dat het plakkaatje gestolen werd.

NIEUW BORDJE, ANDERE HOOGTE
Het departement Vaucluse is ondertussen al op de zaak gesprongen en is bezig met de aanmaak van een nieuw bordje voor op de top van de Ventoux. Daar zal verrassend genoeg niet 1.910 meter als hoogte op staan, maar wel 1.897,1 ofwel een goeie 12,9 meter minder. Dat is namelijk de hoogte van het hoogste geasfalteerde punt op de Ventoux. De top van de berg zelf is nog wel steeds 1.910 meter hoog. Wanneer fans van de Mont Ventoux op de foto kunnen gaan met het nieuwe bordje is nog niet geweten.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat is traditioneel de Teamspecial, met alle topteams, transfers, teamfietsen en ons verdict. We verklappen je de belangrijkste transfers, welke renners dit seizoen hun laatste kans moeten grijpen, welke gedaanteverandering Lotto Soudal heeft ondergaan, ... Geraint Thomas vindt dat Froome meer talent heeft dan hijzelf, Jan Bakelants is klaar voor een nieuwe start bij Sunweb, en Jolien D'hoore snijdt een nieuw hoofdstuk aan bij het dominante Boels-Dolmans. We vergeten de cross niet, want Erwin Vervecken ging Fietsen Met Loes Sels, en Mario De Clercq doorgrondt het hedendaagse veldrijden. De actieve fietser ontwaakt uit zijn winterslaap dankzij onze trainingstips voor de eerste toertochten en onze Do's & Don'ts over vermoeidheid overwinnen en indoortrainingen motiverend houden. De tests van de Trek Émonda ALR en BMC Teammachine ALR Disc bewijzen dat alu niet afgeschreven is, de Lapierre Prorace is een moderne en betaalbare hardtail, en nog veel meer materiaaltests!