De Duitse fietsconstructeur Stevens heeft de afgelopen maanden hard gewerkt. Met enorm knappe vernieuwingen als gevolg. Zo krijgen enkele mountainbikes serieuze carbonupgrades, verbetert het cyclocrossmodel Super Prestige én worden de Comet, Xenon en Arcalis steeds beter op alle vlakken.

Comet (Disc) 2017

Volgens Stevens wordt de vernieuwde Comet slanker, stijver, lichter en comfortabeler. Laat dat nu net alle aspecten zijn die we willen zien bij een topfiets. Meestal hangt er aan zulke eigenschappen een serieus prijskaartje vast, maar daar willen de Duitsers niet van weten. Met de nieuwe updates laten ze de prijs van het frame met meer dan 10% dalen. Een trend die we alleen maar kunnen toejuichen en die we ook graag bij andere fabrikanten zouden zien.

Dankzij een verbeterde carbonconstructie slaagt Stevens erin om de buizen smaller te maken. Dit komt het gewicht ten goede, maar is ook positief voor de aerodynamica. Het extra comfort is dan weer te danken aan de dunnere staande achtervork en de liggende achtervork die smaller wordt naar het uiteinde toe. Ook het andere buizenwerk is wat bijgeschaafd. Zo komt er meer plaats vrij voor 28mm-brede bandjes. Naar verluidt zou Stevens dit binnen de twee jaar willen implementeren bij al zijn wegfietsen.

Verder zijn alle kabels netjes weggewerkt - behalve die van de achterrem om het gewicht te drukken - en zouden ze minder moeten ratelen tijdens het fietsen. De vernieuwde Comet krijgt ook een tapered vorkbuis van carbon en een BB86-bracket. Het complete frame zou slechts 770 gram wegen in maat 58, 30 gram minder dan de vorige versie. Met een goeie 2.000 euro voor het frame wordt hij maar liefst 300 euro goedkoper. De exacte prijs van de volledige fiets is nog niet bekend, maar de nieuwe Comet zal beschikbaar zijn in de maten 50-52-54-56-58-60 en volledig te customizen naar jouw wens. Tenslotte krijgen schijfremliefhebbers een aangepast model dat geoptimaliseerd is voor schijven.

Xenon 2017

De Xenon gaat al een tijdje door het leven als het kleine broertje van zijn topbroer Comet. Hiervoor gebruikt Stevens wat goedkopere materialen en dito afmontage. Voor 2017 krijgt hij, net zoals de Comet, een upgrade naar een lichter, stijver en meer comfortabel frame met dezelfde vormen als het duurdere model. Het frame zou 905 gram in de weegschaal leggen en krijgt een carbon voorvork van 320 gram erbij.

Arcalis (Disc) 2017

Het oude model van de Arcalis Disc konden we al eens testen en daar waren we erg tevreden over. Maar ook de aeroracer krijgt nog wat schaafwerk van onze Duitse vrienden. Het bracket verandert lichtjes van vorm om een betere samenwerking met Pioneer en SRM-toestellen te garanderen. Naast een nieuwe, opvallende fluokleur slankt de Arcalis ook 80 gram af. Ook hier zorgt Stevens voor een prijsdaling om hem toegankelijker te maken voor het brede publiek. De Disc-versie krijgt tevens stijvere steekassen en flat mount-remschijfbevestiging.

Super Prestige (Disc) 2017

In het veld zien we Mathieu van der Poel vaak stunten met zijn Stevens. Daarom krijgt ook de Super Prestige, het topmodel uit de cyclocrossstal van Stevens, enkele verbeteringen. Eentje daarvan is de omschakeling van snelspanners naar snel sluitende steekassen. Dit moet de rijder nog meer laterale stijfheid bieden en ook een preciezer stuurgedrag. Dat is net wat je nodig hebt om als een bezetene door de bossen te crossen tussen uitstekende boomwortels. De nieuwe Super Prestige komt er ook in een schijfremversie met flat mounts en 140mm-remschijven.

De verbeterde Super Prestige met cantilever remmen en Ultegra kost 2.700 euro. Wie schijfremmen wil, moet voor de Ultegra-versie 3.000 euro neertellen en 3.900 euro voor de elektronische Di2-variant.

Vapor, Tabor en kids

Het aluminium topmodel Vapor krijgt ook wat nieuwigheden over van de Super Prestige. Zo wordt hij uitgerust met dezelfde QR12-steekassen, flat mounts en de stijve voorvork. Om ook pendelaars aan te spreken, voorziet Stevens montage-openingen voor spatborden. Een Vapor met Ultegra gaat de deur uit voor 2.000 euro. Daarnaast krijgt ook de aluminium Prestige schijfremmen, maar geen steekassen. Voor 1.700 euro heb je een degelijk aluminium model met Ultegra-afmontage.

De goedkopere Gavere en Namur - inderdaad vernoemd naar legendarische veldritplaatsen - krijgen wat kleine updates en kosten respectievelijk 1.300 en 1.200 eurootjes. Een laatste alu-model is de Tabor. Dezelfde buisvormen als de Gavere, maar afgewerkt met Tiagra en TRP Spyre-mechanische schijfremmen. Net geen 1.000 euro is een erg democratische prijs voor een degelijk instapmodel.

Tenslotte vergeet Stevens ook de kleine crossers niet. De Junior CX heeft 24-inch wielen, een aluminium frame, Shimano Sora-groep, kleine STI-shifters en v-brakes. Wil je de jonge modderduivels klaarstomen om de rol van Wout van Aert over te nemen? Dan moet je 800 euro neertellen voor de Junior CX. Plezier gegarandeerd!

XC Jura

De XC Jura is een telg uit de crosscountryfamilie van Stevens. Die krijgt nu vier nieuwe carbon modellen. De constructie van het frame blijft dezelfde, maar wordt een flink pak lichter. Enkel de zitbuis wordt steiler om een betere positie te bieden tijdens het klimwerk. Bij de carbon XC Jura ligt de focus op marathon en trailrijders. Ook hier zien we bijna volledig geïntegreerde bekabeling. Enkel onder het bracket vinden we enkele kabels die wel netjes samen worden gehouden. De Jura carbon Team, het vlaggenschip van deze reeks, moet zo'n 7.000 euro kosten. Daarvoor krijg je een XTR Di2-groep, die de fiets een totaalgewicht van 11,26 kilogram geeft.

De meeste modellen krijgen 29-inch wielen, behalve de kleinste 16-inch variant. Die wordt voorzien van 27,5-inch wielen voor een beter stuurgedrag. De goedkoopste carbon-versie van de vernieuwde Jura kost 3.000 euro.

Whaka Carbon Max

Ook deze trailbike krijgt de carbon make-over die hem een stuk lichter maakt (1925 gram). Dit model krijgt dezelfde frameconstructie als zijn alu broers. Al krijgen de carbon varianten een iets hoger bracket om meer ruimte te creëren én een hoek van 66,5° vooraan om je met meer vertrouwen in afdalingen te kunnen storten. De bovenbuis wordt op zijn beurt wat langer om het klimmen vlotter te laten verlopen, terwijl de liggende achtervork wat korter en snediger wordt.

Een Whaka Carbon Max met Di2-afmontage gaat over de toonbank voor 6.000 euro. Het goedkoopste model kost hier 3.300 euro. Je krijgt er wel een stijvere en lichtere fiets voor in ruil die je steeds kunt vertrouwen en waarmee je sneller de hellingen kunt opknallen.

Kortom, heel veel nieuwigheden bij Stevens voor alle soorten rijders!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het julinummer met gratis extra Tourgids ligt nu in de winkel, met daarin aanvaller Thomas De Gendt die de bollentrui wil, Dylan Groenewegen die wil sprinten naar het geel, analyses van elke Touretappe en verkenningen van de kasseirit en de spektakelrit naar La Rosière, de 'Rondetafel' met José De Cauwer en Kevin De Weert die de Tour volledig fileren, de vele Colombiaanse Tourtalenten, ... De koers is natuurlijk meer dan de Tour, dus blikken we met Eddy Planckaert vooruit naar de BinckBank Tour, naar de Giro Rosa met Annemiek van Vleuten, ging Erwin Vervecken Fietsen Met Julien Vermote, praat Otto-Jan Ham over zijn fietspassie, ... De actieve fietsfanaat kan uitkijken naar de test van 11 zomershirts, een blik op de nieuwe BMC-modellen, een verslag van de Retro Ronde, tips om zelf te profiteren van de marginal gains van Team Sky, Do's & Don'ts over het gevaar van teken en zadelklachten bij droge hitte, en veel meer!