Cycling.be was te gast bij Bianchi. Voor een publiek van bijna 50 journalisten stelde het Celeste-merk in Francia Corta (nabij Brescia) zijn 2014 gamma voor.

Dat het goed gaat met Bianchi valt niet alleen op te maken uit de groei van het persevenement maar vooral uit de reeks nieuwigheden die voor 2014 op de rol staan. Bianchi omarmt nog steviger zijn Italiaanse roots maar bouwt tegelijkertijd verder aan een wereldwijde uitstraling. Het bedrijf blijft daarom inzetten op innovatie in combinatie met Italiaans design, met als belangrijk onderdeel daarin de feedback die men haalt uit de competitiesport. Met name de teams Vacansoleil-DCM en Androni-Giocatelli zijn daarvoor natuurlijk van grote waarde.

Bianchi blijft trouw aan zijn 3 families van fietsen. Hors Category voor prestatiegericht wedstrijdgebruik, B4P (Born for Performance) voor fanatieke wielertoeristen en C2C (Coast to Coast) voor sportieve rijders. De belangrijkste nieuwigheden op een rij staan hieronder.

Oltre XR2 Evolution - De Oltre XR werd getweakt op enkele punten. Vanaf nu zit er een BB386 bracket in voor hogere stijfheid (86,5 mm breed, 46 mm diameter, met adapter voor 30 mm as), het aeroprofiel van het frame werd verbeterd, er is een verbeterde geïntegreerde zadelpen en de UTSS (Ultra Thin Seat Stays) kwamen 5 mm verder uiteen te staan. Wat opvalt is de vloeiende overgang tussen voorvork (van 355 gram) en balhoofdbuis. Het frame is net zoals voorheen een monocoque constructie. Voor extra stijfheid is op de kritische plekken een laag XTex carbon toegevoegd.

De kleine maten (47, 50, 53) hebben een zadelpen met 30 mm offset voor verbeterde positionering van de berijder. De maten 55, 57, 59 en 61 hebben 25 mm offset. Oltre XR2 komt er in 3 elektronische en 3 mechanische versies en de grote nieuwigheid is een in het frame geïntegreerde Campagnolo EPS batterij. Bianchi is daar de eerste fabrikant mee, maar omdat de batterijen nog prototypes zijn, mogen we er nog geen waardeoordelen over opschrijven.

Oltre XR Disc - Volgens de trend die onmiskenbaar is ingezet kon Bianchi een (nog niet rijklare) prototypefiets met discremmen laten zien. De voorremkabel zal in de vork weggewerkt worden terwijl de linkerzijde van de achtervork meer carbon kreeg om de hoge remkracht in die regio te kunnen opvangen. De breedte van de achtervork is 135 mm, zoals bij mountainbikes.

Sempre Pro - Het frame van de Sempre kreeg een nieuw pressfit 30 bracket, bleef een 1 1/8 ? 1 1/5 tapse balhoofdbuis behouden, heeft ook UTSS plus interne kabelvoering die geschikt is voor elektronisch zowel als mechanisch. Het frame weegt 1055 gram in maat 55, een besparing van 100 gram. Beschikbaar in de compact-crankstel-versies van Sram Red, Ultegra Di2, Ultegra, 105 en Veloce.

Infinito CV - De fiets werd voorafgaand aan Parijs-Roubaix al voorgesteld in Lille, maar kwam vandaag ook nog eens langs. De bike heeft een endurance geometrie, die mikt op stabiliteit en langeafstandscomfort. Countervail (CV) is een gepatenteerd visco-elastisch materiaal van het bedrijf Material Science Corporation USA, dat tussen de carbonlagen is aangebracht. Het materiaal dempt trillingen uit. Het reduceert volgens Bianchi trillingen met 75%. Een filmpje laat overtuigend zien hoe CV werkt. Het zorgt voor betere controle over de fiets, minder vermoeide spieren, en dus betere fietsresultaten. We zijn benieuwd naar de testrit morgen. Deze comfortracer komt er in 3 elektronische versies en in 5 mechanische uitvoeringen. Anders dan voorheen alleen nog met highend groepen. Ook een Infinito CV Disc versie zit in de pijplijn, maar die kon nog niet getoond worden.

Intenso - Een volledig nieuw model met een monocoque frame met een BSA bracket, taps balhoofd en interne kabelvoering. De voorvork heeft kevlar inserts en er is BAT en K-Vid technologie gebruikt. De C2C geometrie is hetzelfde als die van de Infinito, ze zitten tenslotte in dezelfde Bianchi-familie. Er komen 3 modellen: Ultegra compact, Veloce compact en 105 compact.

Impulso - Dit model blijft hetzelfde, het is er in 9 maten. Bijzonder is het Triple Hydroformed (THT) aluminium frame dat bijna niet van carbon te onderscheiden is. In Ultegra compact, Veloce compact en 105 compact.

Via Nirone - Kreeg een helemaal vernieuwd aluminium 7000 triple butted frame en een alu-carbon vork met kevlar insert. In de compact-uitvoeringen 105, Xenon en Tiagra 10 speed, Sora 9 speed en Claris 8 speed.

Tenslotte kondigde Bianchi voor wat het racegebeuren nog de conceptie aan van een nieuw tijdritframe, maar voor details moeten we tot omstreeks 2014 deze tijd wachten.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids met complete veldritkalender en vooruitblik van Paul Herygers bovenop! Blikvangers zijn Mathieu van der Poel, het trio Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, de terugkerende Jolien Verschueren, Dylan Teuns, Laurens de Plus, Hennie Kuiper, Ilan Van Wilder,... Voorts gaan we achter de schermen bij Telenet Baloise Lions, zoeken we de crosskampioenen van de toekomst, zetten we een crossfiets van Trek en gravelbike van Canyon naast elkaar, vertellen we over onze tochten in Oostenrijk en Catalonië, gaan we trends spotten op Eurobike, zoeken we waarom de ene persoon meer calorie�n verbrandt dan een andere, en veel meer!