Sinds deze week is de wet op fietsstraten van kracht in België. Fietsers mogen er de hele breedte van de weg gebruiken. Auto's mogen ze niet inhalen en niet sneller rijden dan 30 km per uur.

Bij de fietsstraten horen twee nieuwe verkeersborden, zoals vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 4 december 2012: eentje om het begin van een fietsstraat aan te duiden, eentje om het einde te markeren. Hiermee is de fietsstraat is nu dus officieel opgenomen in het verkeersreglement. Daardoor kunnen overal in ons land fietsstraten ontstaan.

"Dit is een belangrijke stap naar een duurzamer mobiliteit in onze stads- en dorpskernen", zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond in De Morgen. "Fietsstraten zijn meer dan een symbool dat het belang van fietsen benadrukt. In het stedelijke gebied is er vaak geen ruimte om vrijliggende fietspaden aan te leggen. Fietsstraten kunnen dan een goed alternatief zijn."

Volgens de Fietsersbond moet er wel nog aan de weginfrastructuur gesleuteld worden om van de fietsstraten een echt succes te maken. Zo moet het verkeer 'ontvlecht' worden: de fiets- en autostromen moeten uit elkaar worden gehaald om conflicten of ongevallen te vermijden.

De Fietsersbond suggereert dan ook dat in de fietsstraten best eenrichtingsverkeer geldt, of dat de wegen enkel toegankelijk zijn voor plaatselijk verkeer. De weg versmallen of inrichten met verkeersdrempels zijn dan weer goede manieren om de automobilisten duidelijk te maken dat ze in een fietsstraat rijden en dus hun snelheid moeten aanpassen, terwijl duidelijke signalisatie moet verhinderen dat onwetende fietsers de fietsstraat missen en zich onnodig tussen het drukke autoverkeer begeven.