Sinds deze week is de wet op fietsstraten van kracht in België. Fietsers mogen er de hele breedte van de weg gebruiken. Auto's mogen ze niet inhalen en niet sneller rijden dan 30 km per uur.

Bij de fietsstraten horen twee nieuwe verkeersborden, zoals vastgelegd in het Koninklijk Besluit van 4 december 2012: eentje om het begin van een fietsstraat aan te duiden, eentje om het einde te markeren. Hiermee is de fietsstraat is nu dus officieel opgenomen in het verkeersreglement. Daardoor kunnen overal in ons land fietsstraten ontstaan.

"Dit is een belangrijke stap naar een duurzamer mobiliteit in onze stads- en dorpskernen", zegt Roel De Cleen van de Fietsersbond in De Morgen. "Fietsstraten zijn meer dan een symbool dat het belang van fietsen benadrukt. In het stedelijke gebied is er vaak geen ruimte om vrijliggende fietspaden aan te leggen. Fietsstraten kunnen dan een goed alternatief zijn."

Volgens de Fietsersbond moet er wel nog aan de weginfrastructuur gesleuteld worden om van de fietsstraten een echt succes te maken. Zo moet het verkeer 'ontvlecht' worden: de fiets- en autostromen moeten uit elkaar worden gehaald om conflicten of ongevallen te vermijden.

De Fietsersbond suggereert dan ook dat in de fietsstraten best eenrichtingsverkeer geldt, of dat de wegen enkel toegankelijk zijn voor plaatselijk verkeer. De weg versmallen of inrichten met verkeersdrempels zijn dan weer goede manieren om de automobilisten duidelijk te maken dat ze in een fietsstraat rijden en dus hun snelheid moeten aanpassen, terwijl duidelijke signalisatie moet verhinderen dat onwetende fietsers de fietsstraat missen en zich onnodig tussen het drukke autoverkeer begeven.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het aprilnummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel, met op de cover Greg Van Avermaet in 50 tinten ontleed. Voorts: Philippe Gilbert op Monumentenjacht, de echte kennismaking met de kasseien voor Van Aert, Fietsen Met Dylan van Baarle, Chantal Blaak, Valverde en andere oude knarren in het peloton, Michael Matthews, Jan Raas, Omloop-winnaar Michael Valgren Andersen, … De actieve fietsfanaat blijft niet in de kou, want we testten maar liefst 16 helmen, tekenden een alternatieve Gold Race uit met de minder bekende hellingen, verkenden de Peter van Petegem Classic, trokken naar Innsbruck voor onze Sur Place, spraken met Gert Verheyen en Franky Van der Elst over hun fietspassie, leggen uit hoe je verschillende types beklimmingen aanpakt, testten de BMC Roadmachine, Scott Foil Disc, Canyon Grail en Santa Cruz Blur, leggen uit hoeveel rust je nodig hebt na een zware rit, ...