Cannondale had met de oude SuperSix een erg geliefde fiets in de rangen. Het was dan ook een gedurfde move om die publiekslieveling een aerobad te geven, waardoor hij wat van zijn herkenbaarheid verloor. Ook op vlak van gewicht moest hij wat toegeven. Maar hoe kon hij ons dan toch overtuigen?

Door de schijfremmen, integratie en dikkere aerobuizen mag je het vroegere framegewicht van minder dan 800 gram vergeten. De Hi-Mod weegt nu 866 gram (maat 56, inclusief alle benodigdheden) en de goedkopere uitvoering weegt 999 gram. Toch was de nieuwe Cannondale SuperSix Evo zo galant om op de bergachtige Oostenrijkse wegen zijn beste beentje voor te zetten qua gewicht, stijfheid en acceleratievermogen.

STIJF ÉN SOEPEL

Als je de fiets ziet, vergeet je die gewichtstoename al snel. Hij ziet er enorm strak uit. De kabels zijn mooi weggewerkt in de eigen combinatie van stuur en stuurpen. Die ziet eruit als een cockpit uit één deel, maar bestaat wel degelijk uit twee delen, waardoor je het stuur enkele graden kan kantelen om de juiste positie te vinden. Via de afdekkap onder de stuurpen lopen de kabels de balhoofdbuis binnen. Dankzij de eigen puzzelspacers kan je aanpassingen doen zonder alles te moeten loskoppelen. Net zoals bij de SystemSix is de stuuruitslag beperkt, waardoor je de fiets net wat minder simpel in de koffer van je auto kan stoppen.

Met het topmodel onder onze kont konden we niet klagen over de afmontage. Shimano Dura-Ace Di2 en de eigen carbon HollowGram 45 SL Knøt-wielen met brede velgen vormen meer dan een goede basis, die wordt aangevuld met soepele Vittoria Corsa-banden van 25 millimeter breed (je kan minstens tot 30 mm breed gaan), een heel comfortabel Prologo Dimension-zadel en in het BB30a-bracket een HollowGram SiSL2-crankstel met geïntegreerde power2max NG Eco-vermogensmeter. Enig nadeel: je moet nog 490 euro ophoesten om die te activeren, zodat je jouw cijfertjes ook effectief te zien krijgt ... Cannondale houdt vast aan steekassen met het Mavic Speed Release-systeem, zodat je de as niet volledig uit de fiets moet draaien als je een wiel wil verwijderen of vervangen.

De nieuwe SuperSix zou niet alleen sneller zijn, maar ook comfortabeler. Daar dragen de brede velgen en de laag aangezette staande achtervork zeker toe bij, maar ook de specifieke, 162 gram lichte aerozadelpen, die dankzij een knik wat kan 'meegeven' om trillingen op te vangen, bewijst haar nut. Het comfort was niet het eerste wat ons opviel tijdens de test, maar we merkten onderweg wel dat het geen overdreven stugge fiets was.

Wel opvallend was de enorme stijfheid en de soepelheid waarmee hij zich onder ons bewoog. Hij reageert uiterst direct op input, en dat vertaalt zich onder meer in een uitstekend acceleratievermogen. Nu moet jij er alleen nog voor zorgen dat je na elke bocht even hard op de pedalen kan blijven stampen.

CONCLUSIE

De nieuwe SuperSix is het type fiets waar wij vlot voor vallen: snel, strak, elegant en (relatief) licht. Tegenwoordig krijg je het aerosausje bij dat soort modellen er zomaar bovenop - kijk maar naar de Specialized Tarmac bijvoorbeeld - en daar staan we niet huiverachtig tegenover. Een beetje 'gratis' snelheid is altijd mooi meegenomen. De geometrie is trouwens net iets toegankelijker geworden, met een licht verhoogde balhoofdbuis. Zwarte fietsen kunnen ons normaal gezien niet verleiden, maar de stijlvolle gouden strepen op dit topmodel maken het helemaal af. Ben je trouwens geen fan van schijfremmen, dan heeft Cannondale nog altijd zo'n nieuwe SuperSix met velgremmen voor jou in petto, maar dan wel enkel in het lagere segment.

SPECIFICATIES

Frame/voorvork: BallisTec Hi-MOD Carbon, SAVE, Speed Release
Groep: Shimano Dura-Ace Di2/Hollowgram SiSL2 met power2max
Wielen: HollowGram 45 SL Knøt
Banden: Vittoria Corsa 25 mm
Stuur: HollowGram SystemBar SAVE Carbon
Stuurpen: HollowGram Knøt alu + cable cover
Zadel: Prologo Dimension Nack NDR 143 mm
Zadelpen: HollowGram 27 SL Knøt carbon
Maten: 44, 48, 51, 54, 56, 58, 60, 62 cm
Gewicht: 7,4 kg (excl. pedalen)
Prijs: 10.499 euro

Deze test verscheen in het septembernummer van cycling.be magazine. Abonneer je HIER, mis geen enkele fietstest meer én krijg er een gratis en handig fietscadeau bovenop!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids met complete veldritkalender en vooruitblik van Paul Herygers bovenop! Blikvangers zijn Mathieu van der Poel, het trio Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, de terugkerende Jolien Verschueren, Dylan Teuns, Laurens de Plus, Hennie Kuiper, Ilan Van Wilder,... Voorts gaan we achter de schermen bij Telenet Baloise Lions, zoeken we de crosskampioenen van de toekomst, zetten we een crossfiets van Trek en gravelbike van Canyon naast elkaar, vertellen we over onze tochten in Oostenrijk en Catalonië, gaan we trends spotten op Eurobike, zoeken we waarom de ene persoon meer calorie�n verbrandt dan een andere, en veel meer!