Michelin ging met de grove borstel door het gamma Power-racefietsbanden. Onder andere met de hulp van Team Cofidis stelde het een compleet nieuwe lijn van de Power voor, en daar zit deze keer wél een tubeless-ready versie bij!

Team Cofidis koerst al sinds begin 2018 met de nieuwe Michelin Power Competition Tubular en die tube ligt al sinds april 2019 in de winkel. Na 21 overwinningen heeft die ook al zijn strepen verdiend en volgend seizoen maakt hij normaal samen met de ploeg de langverwachte overstap naar de WorldTour-categorie. Hij heeft een latex binnenband, een katoenlaag die met aramide is versterkt, een kruiselings gelegde Hi-Density Protek-beschermlaag en een loopvlak met een nieuwe Power-rubbersamenstelling.

"BESTE BAND VOOR ELKE DAG"

Voor de gewone banden ging Michelin te rade bij 2.000 fietsers. Uit dat onderzoek bleek dat die heel wat tegenstrijdige noden heeft (weinig rolweerstand, goede lekbestendigheid en grip), een duidelijke benaming voor het product wil, gevoelig is voor nieuwe trends zoals tubeless en gravel, en een band wil die betaalbaar en vlot beschikbaar is. De Michelin Power Road is dan ook een band voor elke dag, die veilig, duurzaam en efficiënt is, volgens ingenieur Alain. Dit is de band die voor 80 procent van de fietsers ideaal is en is het kernproduct in het gamma van racefietsbanden bij de Franse fabrikant. Niet minder dan 600.000 testkilometers door 150 testrijders gingen vooraf aan het finale product.

De gewone bandjesversie van de Power Road ligt vanaf januari 2020 in de winkel en gebruikt de jongste X-Race Compound, die droge en natte grip garandeert. De laag Aramid Protek+ moet je maximaal beschermen tegen lekke banden. Het doel was duidelijk om de beste allroundband te creëren en dat blijkt ook uit de onafhankelijke tests bij Wheel Energy. Daar scoren ze in die categorie een top drie voor rolweerstand, maar kloppen ze de referentieband qua lekbestendigheid en grip op natte ondergrond.

.

Null

Dat zijn resultaten waarmee je kan thuiskomen en die maakten ons benieuwd naar de test in echte omstandigheden. Daarvoor moesten we wel onze klimmersbenen van onder het stof halen, want de Mont Ventoux stond op het programma. Tijdens de 30 kilometer van de aanlooproute merkten we dat het een aangenaam soepel bandje is, tijdens de klim kwamen we vooral onszelf tegen, maar het belangrijkste was de afdaling. Ondanks de meer dan stevige rukwinden nestelden we ons met een hele groep testredacteurs vlotjes in de Strava top 100 voor de afdaling naar Sault. Daaruit mag je gerust afleiden dat de Power Road vertrouwen uitstraalt in het bochtenwerk. Voor verdere conclusies wachten we tot we op onze thuiswegen de kilometers aan elkaar kunnen rijgen, maar veelbelovend waren deze eerste kilometers alvast.

NU OOK TUBELESS

Michelin gaat niet langer voorbij aan de tubelesstrend bij racebanden. De Power Road TLReady ligt vanaf volgende maart in de rekken en daarvoor ontwikkelde Michelin een nieuwe rubberen antileklaag van 45 gram, wat toch lichter is dan de meeste binnenbandjes. Het karkas heeft 4x120 tpi in plaats van de 3x120 tpi van de gewone Power Road. De Fransen kozen voor een band die tubeless ready is en niet helemaal tubeless. Dat houdt in dat je een antilekvloeistof moet toevoegen om hem helemaal luchtdicht te maken. Het voordeel daarbij is dat je het gewicht lager houdt. Ook compatibiliteit stond helemaal bovenaan de agenda en dat kunnen we alleen maar toejuichen. Zoals alle merken werkt Michelin daarvoor samen met ETRTO, dat (tubeless)banden en -wielen probeert te standaardiseren. De Power Road TLReady komt in drie breedtes (25, 28 en 32 millimeter), wat er evenveel zijn als de gewone Power Road, maar die heeft niet de dikste maat en wel eentje van 23 millimeter.

De tubelessband konden we kort testen in een heuvelachtig ritje van 35 kilometer en we hoorden meteen het aparte geluid dat een tubelessband maakt als hij over het asfalt rolt. Het lijkt wat op dat van een tube. Zelfs met een bandendruk die iets te hoog lag naar onze zin merkten we dat deze versie van de Power Road goed de trillingen van putten en bultjes absorbeert. We zijn dan ook uitermate nieuwsgierig hoe sterk de Power Road TLReady zich houdt op onze befaamde Belgische wegen.

VOOR REGEN EN TIJDRITTEN

Ook voor wie een echte winterband of eentje voor woonwerkverkeer zoekt, heeft Michelin iets in het gamma. De Power All Season heeft een lagere tpi (3x60) en is dus een stuggere band die maximaal lekbestendig moet zijn en maximale grip op natte wegen moet leveren. De rubbersamenstelling is bovendien aangepast om effectief te blijven werken in kouder weer. Net als de gewone Power Road is hij er in de breedtes 23, 25 en 28 mm.

Het snelste bandje in de hele reeks is dan weer de Michelin Power Time Trial. Het is intussen bewezen dat gewone bandjes sneller zijn dan tubes, waardoor tijdritfietsen er vaak mee worden uitgerust. Deze band is de lichtste van alle Powers dankzij een tpi-waarde van 3x180. Het loopvlak heeft een nieuwe rubbersamenstelling, getiteld Race-2 Compound, die de rolweerstand nog verder verlaagt.

IN HET VELD EN OP GRIND

Null

Het houdt niet op bij racebanden. Eerder stelde Michelin al de Power-cyclocrosslijn voor en die ga je sowieso herkennen in het veld. Het groene loopvlak van de oude crosstubes - terug in de schijnwerpers gezet door Wout van Aert in Bieles - maakt zijn terugkeer. Enerzijds is er de Power Cyclocross Jet voor droge ondergronden, anderzijds de Power Cyclocross Mud voor zachte, modderige ondergrond dankzij de verder uit elkaar staande noppen. Ze komen telkens als tube, met de prachtige bleke katoenen flanken, en als tubeless-ready versie met antileklaag over de hele breedte.

De Michelin Power Gravel is de laatste in de reeks en beschikt over dezelfde antileklaag, is tubeless-ready en moet dankzij zijn veelzijdig profiel met kleine noppen presteren op vaste en losse ondergrond. De Gravel heeft een eigen X-Miles Compound en komt in drie breedtes: 33, 35 en 40 millimeter.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids met complete veldritkalender en vooruitblik van Paul Herygers bovenop! Blikvangers zijn Mathieu van der Poel, het trio Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, de terugkerende Jolien Verschueren, Dylan Teuns, Laurens de Plus, Hennie Kuiper, Ilan Van Wilder, � Voorts gaan we achter de schermen bij Telenet Baloise Lions, zoeken we de crosskampioenen van de toekomst, zetten we een crossfiets van Trek en gravelbike van Canyon naast elkaar, vertellen we over onze tochten in Oostenrijk en Cataloni�, gaan we trends spotten op Eurobike, zoeken we waarom de ene persoon meer calorie�n verbrandt dan een andere, en veel meer!