Na heel wat mysterie en profs die rondreden met een half afgedekte fiets komt Trek naar buiten met de Supercaliber. Een fully met hardtailambities - of was het nu omgekeerd?

Drie jaar geleden zijn de ingenieurs in Waterloo vanaf nul begonnen met de ontwikkeling van deze compleet nieuwe fiets. De Supercaliber heeft alles waar een hardtail om geliefd is - gewicht, eenvoud, efficiëntie, directheid, twee bidonhouders, clean design - en verbindt die met het nut van een fully - controle, tractie, comfort, kunde, vertrouwen en instelbaarheid. Gewicht bleef de grootste hinderpaal. Veel merken probeerden al iets dergelijks, zelfs 18 jaar geleden maakte Trek de STP, maar op een echt geslaagde alleskunner was het nog even wachten.

Trek Factory Racing XC-rijdster Jolanda Neff is heel enthousiast over haar nieuwe XC-racebike die ze dit seizoen uitvoerig heeft getest tijdens World Cup-wedstrijden. "Dit is de droomfiets die ik altijd al wilde hebben, maar die tot nu toe niet bestond. Vanaf nu rijd ik nergens anders meer op." Jolanda won afgelopen weekend op haar Supercaliber dan ook een zilveren medaille op het WK Cross-Country in het Canadese Mont Saint-Anne.

Met Swing Links krijg je veel beweging in de link. De Supercaliber haalt zijn magie dan ook uit het IsoStrut-veersysteem. Deze demper met 60 mm veerweg is geïntegreerd in de frameconstructie en geheel nieuw ontwikkeld in samenwerking met de veringspecialisten van FOX. De IsoStrut is een instelbare luchtdemper die zit opgesloten in een cilinderconstructie die voorkomt dat de demper te ver draait of doorbuigt. Dit unieke ontwerp geeft de fiets een hoge trapefficiëntie en werkt zonder draaipunten. Dat bespaart niet alleen gewicht, maar voorkomt ook zijdelingse speling. Daardoor voelt hij als een hardtail wanneer je dat wil. Het binnenwerk is gewoon van Fox, dus gemakkelijk om te vervangen. De staande achtervork heeft geen draaipunt, maar door de dunne buizen krijg je er wel beweging in, waardoor het niet als 60 maar 100 mm voelt. Er komt een remote lockout, maar bv. Jolanda Neff gebruikt die niet en won al een sprint. Efficiëntie is dus geen probleem.

Dat alles zorgt voor een totaalgewicht van 1900 gram voor frame, vering en hardware. De Supercaliber komt er enkel als 29", omdat het een wedstrijdfiets is, en als compleet carbon frame. Vanaf het nieuwe modeljaar krijgt elk MTB-platform bij Trek complete carbon frames (voor en achter) vanaf de 9.7-modellen en dat is dan zelfs nog hetzelfde topcarbon als de duurste modellen.

Elke Supercaliber is voorzien van een Straight Shot-onderbuis en Knock Block, een SRAM 1x12-aandrijving (waaronder een SRAM AXS-afmontage op het topmodel in de serie) en Bontrager Kovee carbon wielen met Rapid Drive-achternaaf die vrijwel direct aangrijpt als je op de pedalen stampt. Net als alle Bontrager carbon wielen worden ook Kovee MTB-wielen gedekt door het Carbon Care-wielprogramma. Als de wielen binnen twee jaar na aankoop beschadigd raken, dan repareert of vervangt Bontrager ze kosteloos.

Prijzen voor de Supercaliber lopen van tot 4.499 tot 9.499 euro voor de standaard afgemonteerde versies, en 3.799 euro voor de frameset. Standaard zal de Supercaliber per model serie leverbaar zijn in twee kleuren, optioneel kan er gekozen worden voor een andere afmontage en kleur. Uiteraard is de Supercaliber ook geheel te personaliseren via Project One. Dan lopen de prijzen van 6.599 euro tot 10.499 euro.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids met complete veldritkalender en vooruitblik van Paul Herygers bovenop! Blikvangers zijn Mathieu van der Poel, het trio Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, de terugkerende Jolien Verschueren, Dylan Teuns, Laurens de Plus, Hennie Kuiper, Ilan Van Wilder,... Voorts gaan we achter de schermen bij Telenet Baloise Lions, zoeken we de crosskampioenen van de toekomst, zetten we een crossfiets van Trek en gravelbike van Canyon naast elkaar, vertellen we over onze tochten in Oostenrijk en Catalonië, gaan we trends spotten op Eurobike, zoeken we waarom de ene persoon meer calorie�n verbrandt dan een andere, en veel meer!