Tacx heeft zijn toptoestel nog verbeterd. De NEO 2T Smart heeft een motor met een hoger koppel om een beter fietsgevoel te simuleren tijdens beklimmingen en sprints. En hij is zelfs nog stiller geworden, terwijl de pedaalslaganalyse is verbeterd en hij direct compatibel is met vrijwel alle achterassen.

Volgens Tacx doet de NEO 2T Smart wat voor een indoortrainer onmogelijk werd geacht: volledig stil zijn. "Door de interne componenten opnieuw te ontwerpen, waren we in staat om het geluid significant te reduceren", klinkt het. "Het geluid dat afkomstig was van interne luchtverplaatsingen hebben we nog meer verminderd en hetzelfde geldt voor de trillingen die werden waargenomen bij een lage cadans. Het nieuwe motorontwerp verbetert het fietsgevoel aanzienlijk. We waren in staat om de motor van de NEO 2T meer koppel te geven, waardoor deze hogere weerstandniveaus kan genereren onder specifieke omstandigheden, zoals in een sprint of bij lage snelheden. De zeer krachtige rem-unit kan hellingshoeken simuleren tot 25% en sprints tot wel 2200 watt."

De bekende 'speciallekes' van de NEO 2 Smart zijn er nog steeds, zoals 'Road feel', waarbij je het trillende gevoel ervaart van het rijden over kasseien, grind en vele andere wegoppervlaktes (beschikbaar in Tacx Films en Zwift), of 'Dynamische inertie' die het gewicht, de snelheid en de hellingshoek compenseert en zorgt voor een realistisch fietsgevoel. 'Downhill simulation' laat deze direct-drive-trainer versnellen wanneer je virtueel bergafwaarts gaat en met de unieke Isokinetic- en Isotonic-modus is het niet alleen mogelijk om te trainen voor een gelijkmatige pedaalslag, maar ook om de kracht in deze slag op te bouwen.

De NEO 2T Smart is uitgerust met een capacitieve linkse en rechtse detectiesensor die nauwkeurig de exacte positie van beide benen meet. Dat zorgt voor een nauwkeurige pedaalslaganalyse waarmee je jouw traptechniek en fietsprestaties kan verbeteren. Door de toevoeging van de standaard ANT+ Cycling Dynamics kan je jouw pedaalslag nu ook analyseren met software van derden, zoals bijvoorbeeld met een Garmin Edge-fietscomputer.
 
Deze volledig interactieve Smart-trainer meet je snelheid, cadans en vermogen en kan worden bestuurd door jouw favoriete app. De NEO 2 T Smart verbindt binnen een mum van tijd draadloos via ANT+ (FE-C) en Bluetooth trainingsapps zoals Tacx, Zwift en TrainerRoad. Upgraden naar de nieuwste firmware is geen probleem met de Tacx Utility-app zodat je altijd gebruik kan maken van de laatste verbeteringen en features.

STARTKLAAR

Om het indoor trainen zo soepel mogelijk te laten verlopen, wou Tacx een volledig onderhoudsvrije Smart-trainer ontwikkelen. Er is dan ook geen onderhoud of aanpassing nodig om te kunnen trainen met de NEO 2T Smart er is geen kalibratieproces vereist omdat er geen interne overbrengingen zijn. Hierdoor is hij in staat om je vermogen met ongelooflijke precisie te meten zodat je gegevens niet meer dan 1% afwijken en dus betrouwbaar zijn. Zo kan jij je volledig concentreren op jouw training.

Door de slimme elektronica van de NEO 2T Smart kan je ook stand-alone trainen, dus zonder enige verbinding met software. De weerstand van deze trainer volgt dan een progressieve vermogenscurve, net zoals bij het fietsen op een vlakke weg. Hij heeft geen netstroom nodig - hij genereert immers zijn eigen energie door middel van jouw fietsbeweging - waardoor hij geschikt is voor je trainingskamp of wanneer je wil opwarmen voor een wedstrijd.

De achteras van de NEO 2T Smart is opnieuw ontworpen, zodat deze Smart-trainer compatibel is met de meeste fietsen zonder dat er adapters aan te pas hoeven te komen. Bevestig gewoonweg je fiets en start je training. Alleen voor 135x10- en 135x12-assen heb je een extra adapter nodig.

De Neo 2T Smart is vanaf eind september beschikbaar voor 1.299 euro.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids met complete veldritkalender en vooruitblik van Paul Herygers bovenop! Blikvangers zijn Mathieu van der Poel, het trio Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, de terugkerende Jolien Verschueren, Dylan Teuns, Laurens de Plus, Hennie Kuiper, Ilan Van Wilder,... Voorts gaan we achter de schermen bij Telenet Baloise Lions, zoeken we de crosskampioenen van de toekomst, zetten we een crossfiets van Trek en gravelbike van Canyon naast elkaar, vertellen we over onze tochten in Oostenrijk en Catalonië, gaan we trends spotten op Eurobike, zoeken we waarom de ene persoon meer calorie�n verbrandt dan een andere, en veel meer!