Trek heeft zijn trailmountainbike, de Fuel EX, grondig vernieuwd. Het blijft de perfecte keuze voor wie met één fiets overal uit de voeten wil kunnen, maar hij kan net wat meer aan, dankzij een geüpdatet frame en betere vering, en een groter aantal framematen.

De Fuel EX was al enkele jaren niet aangepast en dit is meteen een grote stap. Het blijft wel een trailfiets, maar o.a. dankzij 29x2.6" bandruimte is hij nog wat avontuurlijker. De onderste steun voor de demper is nu vast en niet meer full floater, wat toelaat om de geometrie te veranderen en de bandruimte te vergroten. De zadelbuis is verstevigd, net als het bracket, wat meer stijfheid creëert.

De balhoofdhoek is wat luier voor meer stabiliteit bij het dalen en de zadelbuishoek steiler om beter te klimmen. Door de Mino Link kan je de hoek een halve graad veranderen en de geometrie aanpassen. De reach is langer (10-20 mm) en de voorvering is vergroot tot 140 mm, al bleef de achterdemper wel op 130 mm. Deze combinatie biedt volgens Trek meer vertrouwen bij serieuze jumps maar doet niets af aan een efficiënt klimvermogen.

De dropperpennen variëren van 100 tot 170 mm naargelang de framemaat. In de schuine buis is er een holte voorzien om spullen op te bergen. Door betere technologie weegt dat maar 150 gram extra in plaats van 300. Je kan er je reservemateriaal in de specifieke Tool Roll plaatsen, maar bv. ook een regenjasje. In de balhoofdbuis kan je dan een gereedschapje plaatsen.

Null

De RE:aktiv Thru Shaft-demper - die meer tractie en vertrouwen moet opleveren - kreeg een update. De rebound kreeg cijfertjes. Dankzij een handige tabel weet je hoeveel rebound je moet instellen volgens je gewicht. De Thru Shaft is beperkt voor de twee topmodellen, de andere krijgen een gewone RE:aktiv-demper.

De Straight Shot Downtube met Knock Block vermijdt kapotte frames door een omgeslagen stuur. De Control Freak-kabelgeleiding vermijdt geratel en zorgt ervoor dat de Fuel EX heel gemakkelijk naar eigen voorkeur is aan te passen.

Voorheen werd enkel het 9.9-topframe geleverd in full carbon hoofdframe en achterframe. Nu zijn ook de 9.8 en 9.7 voorzien van een carbon achterframe. Je profiteert van levenslange garantie voor complete carbon of alu frames. De Fox 36-voorvorken vind je in plaats van de 34 terug op de Fuel EX 9.8 en 9.9 voor meer vertrouwen.

Null

Er zijn geen specifieke vrouwenmodellen meer, maar alle modellen zijn nu gewoon beschikbaar voor iedereen. Dat betekent meer kleuropties, met telkens een meer neutrale en een meer kleurige uitvoering. De twee kleinste modellen zijn 27,5", waarbij de S ook als 29" komt. Trek Productmanager Mountainbike John Riley: "In plaats van een beperkt aantal modellen speciaal voor dames is er nu meer keuze voor iedereen. Man of vrouw, klein of lang, of daartussenin, er is altijd een Fuel EX die perfect past."

De Fuel EX is per direct beschikbaar via het wereldwijde dealernetwerk van Trek. De prijzen variëren van EUR 2.099 tot EUR 9.099 voor de Fuel EX 5 tot de Fuel EX 9.9 X01 AXS respectievelijk. De modellen Fuel EX 9.8 en Fuel EX 9.9 zijn volledig naar wens samen te stellen via Project One.

Beschikbare modellen Fuel EX:
Fuel EX 5
Fuel EX 7
Fuel EX 8 - SRAM GX
Fuel EX 8 - Shimano XT
Fuel EX 9.7 - SRAM NX/GX
Fuel EX 9.8 - SRAM GX
Fuel EX 9.8 - Shimano XT P1
Fuel EX 9.9 - SRAM X01
Fuel EX 9.9 - SRAM X01 AXS P1
Fuel EX 9.9 - Shimano XTR P1

Null