Om het ideale zitcomfort te bereiken heb je - naast een kwaliteitsbroek - ook een passend zadel nodig. Bij onze jongste zadeltest hadden we vooral oog voor de moderne modellen die breed en kort zijn. Om je helemaal perfect op weg te zetten, geven we er vijf handige zadeltips bovenop!

KORT EN BREED IS DE TREND
Toen Specialized op de proppen kwam met het Power-zadel, werd het een instant succes. Traditionele zadels zijn zo'n 27 centimeter lang, de Power meet maar 24 centimeter, heeft een relatief brede neus en een breed zitoppervlak in combinatie met een grote uitsparing in het midden om de weke delen te ontzien. Heel wat profs raakten overtuigd van de voordelen en zelfs Chris Froome rijdt rond met een Power waarvan de logo's zijn weggewerkt. Intussen zijn er heel wat extra modellen bij gekomen en dat inspireerde ons tot een test.

5 HANDIGE ZADELTIPS
1. Wil je zo'n modern zadel uitproberen, hou er dan rekening mee dat de afstand tussen de punt van het zadel en het stuur moet worden aangepast aan de kortere lengte van het zadel.
2. Om een zadel correct te plaatsen, moet je het volgens sommigen gewoon horizontaal monteren. Bij vlakke zadels is dat relatief eenvoudig, bij gegolfde modellen minder. Heb je een model met een achterkant die omhoogloopt, dan kan je niet gewoon de waterpas bovenop het zadel leggen. Meet dan op het platte deel.
3. Een correcte fietspositie is onontbeerlijk. Zelfs met het duurste zadel kan je een slechte positie niet comfortabel maken. Schuif je altijd naar de tip van het zadel, dan is de afstand met het stuur waarschijnlijk te groot. Ook het soort kniepijn dat je ontwikkelt, kan een indicatie zijn of je zadel te hoog of te laag staat.
4. Om tot het voor jou perfecte zadel te komen, kan je een professionele zadeldrukmeting laten uitvoeren. Een fietspositioneringsexpert van Energy Lab (www.energylab.be) kan zo'n meting uitvoeren of die integreren in een complete opmeting.
5. Maak in je zoektocht naar het beste zadel gretig gebruik van de mogelijkheid tot testen of van inruilmogelijkheden als het zadel toch niet voldoet.

PRO STEALTH CARBON (EUR 189,99)

Null

Pro, het accessoiremerk van Shimano, was er als een van de eersten bij om de trend van de korte, brede zadels aan te zwengelen. De Stealth Carbon is verkrijgbaar in de breedtes 142 en 152 millimeter, heeft ovale carbon rails en weegt 174 gram. Onder het zadel kan je accessoires zoals een camerabeugel of spatbord monteren. De tip van het zadel is erg breed, wat een beetje gewenning vraagt. We vonden wel een vaste plek om een hele rit lang te blijven zitten. Doordat de achterkant lichtjes omhooggaat, blijf je in jouw positie gebeiteld.

SPECIALIZED POWER MIMIC COMP (EUR 92,90)

Null

De originele Power was eigenlijk al ontworpen voor vrouwen tot plots werd geconcludeerd dat ook mannen er een perfect zadel mee hadden. Deze nieuwe versie beantwoordt enkele typische vrouwenproblemen, zoals een verdoofd gevoel of opgezwollen schaamlippen. Specialized windt er geen doekjes om: dit soort pijn hoort niet vanzelfsprekend te zijn op de fiets. Daarom is de centrale uitsparing opgevuld met zacht schuim dat de zachtheid van de vrouwelijke weke delen nabootst, vandaar de naam Mimic. Zo kunnen de weke delen niet door die brede uitsparing heen duwen. Ook de punt kreeg zachter schuim. Wie de lichte kuipvorm van de Power weet te appreciëren, moet deze Mimic eens proberen, zeker als je wat last hebt van zadelpijn op vervelende plaatsen. Wij hadden de versie van 155 mm breed, maar er is ook nog een smallere en bredere. De Comp weegt 220 gram, maar er zijn duurdere en lichtere uitvoeringen.

SELLE ITALIA SP-01 BOOST TI316 SUPERFLOW (EUR 189)

Null

De SP-01-lijn van Selle Italia is een opvallende verschijning. Deze Boost-uitvoering is de korte versie en ook die heeft de vleugels onderaan het zadel, dat bestaat uit twee los van elkaar bewegende helften. Al fietsend voel die helften meedeinen volgens jouw pedaalomwentelingen. De SP-01 is in tegenstelling tot de Stealth en Power volledig vlak, zodat je makkelijker naar voren of achteren kan schuiven als je wil. De vorm wordt ook wat spitser naar de punt. Het concept spreekt ons wel aan en we kunnen maar één nadeel vinden: de zadelrails bieden niet veel ruimte om de positie van het zadel naar voor of achter te verplaatsen. Wij testten de bredere L (146 mm en 194 g), maar er is ook een 10 mm smallere S.

SELLE SAN MARCO SHORTFIT RACING WIDE (EUR 149)

Null

De Shortfit ziet er wat traditioneler uit dan al het blinkende zadelgeweld op deze pagina's, maar het zadel kon ons toch aangenaam verrassen. Het is 25 cm lang en 144 mm breed, maar er zijn ook smallere en zachtere versies. Wij vonden deze Racing Wide perfect voor ons. De schaal en het schuim bieden voldoende comfort zonder te zacht te worden, het zadel is voldoende breed en heeft een brede opening. Het gewicht van 180 gram is mooi. De uitgesproken kuipvorm paste goed bij onze manier van fietsen.

ASTUTE SUNLINE VT (EUR 99)

Null

Deze nieuwe Astute is een betaalbaar zadel dat tussen de traditionele modellen en de nieuwe generatie in ligt. Het is 25,5 cm lang en 136 mm breed, weegt 201 gram, bolt aan de achterkant licht naar boven en aan de voorkant licht naar onderen, heeft een lange uitsparing en een genereuze portie padding. Ook tijdens het fietsen voel je dat dit zadel tussen twee types in zit. Voor onze rijstijl was het niet de allerbeste keuze, maar het hinderde ook niet. Wie die moderne ontwerpen wat te verregaand vindt, kan met deze Sun een goede compagnon vinden.

ALTERNATIEVEN

Null

De Prologo Dimension hebben we niet langdurig kunnen testen, maar het stond wel gemonteerd op twee testfietsen en we waren meteen weg van de kwaliteiten van dit recente model. Bontrager heeft net het interessante Aeolus-zadel (prijzen tussen 50 en 200 euro) gelanceerd, Selle Italia de SLR Boost en Syncros de Belcarra. Fi'zi:k blijft vasthouden aan zijn drie bekende modellen, maar bv. de Aliante Open Large heeft wel wat weg van de moderne generatie van bredere zadels. Wil je het echt in het extreme zoeken, dan moet je even kijken bij de modellen van ISM.

Dit artikel verscheen origineel in het aprilnummer van cycling.be magazine. Abonneer je HIER, mis geen enkele test meer en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!