Zitcomfort is een van de bepalendste factoren voor je fietsplezier. Daarom gingen we aan de slag met de nieuwste fietsbroeken. Naast acht mannenbroeken lieten we ook twee exemplaren voor vrouwen testen door onze experte ter zake. Maar beginnen doen we met tien handige tips!

TIEN TIPS VOOR MEER ZITCOMFORT

1. Trek je broek zo snel mogelijk na de rit uit en gooi hem in de wasmachine. Zo geef je bacteriën geen kans om hun slag te slaan. Schrob jezelf proper onder de douche.
2. Stop je broek in een wasnetje en laat de wasmachine draaien op een programma voor delicate was of sportkleren.
3. Gebruik niet te veel wasmiddel. Gebruik azijn in plaats van wasverzachter. Met dat trucje van de grootmoeder laat je de zweetgeur zo verdwijnen.
4. Neem altijd een propere broek uit de kast, en dus geen gebruikt exemplaar.
5. Draag nooit (!) een onderbroek onder je fietsbroek. Dat zorgt alleen maar voor extra wrijving en dus irritatie.
6. Heb je een gevoelige huid, dan kan je voor langere ritten een goede broekzalf gebruiken, maar overdrijf er niet mee.
7. Let bij een eventuele aankoop vooral op de pasvorm en kwaliteit van het zeem, en niet op het logo of de opdruk.
8. Koop je broek niet te groot, want dan kan hij gaan schuiven, waardoor het zeem niet meer op zijn plaats zit en er irritatie ontstaat.
9. Passen doe je in voorovergebogen fietspositie, dan lijken die 'spannende bretellen' opeens comfortabeler. Voel meteen of het zeem effectief het dikst is waar je zitbotten zich bevinden.
10. Heb je ondanks alles nog steeds last aan het zitvlak? Laat jezelf dan eens uitmeten, want de kans is groot dat je positie niet goed is, waardoor je te veel schuift op het zadel en zo irritatie opwekt. Nog een typische oorzaak: een zadel dat niet horizontaal staat.

Een wielrenner en wielertoerist herken je nog het snelst aan zijn of haar strakke koersbroek. Het ziet er volgens sommigen niet altijd appetijtelijk uit, maar zo'n spannende outfit is essentieel om je tijd in het zadel zo comfortabel mogelijk door te brengen. Wij waren op onze eerste racefiets alvast snel overtuigd van de overstap naar een echte fietsbroek. Maar waarop moet je letten als je op jacht gaat naar de perfecte koersbroek?

HET ZEEM

Het meest kenmerkende aan dit kledingstuk is het zeem. Oorspronkelijk was dit van leer gemaakt en moest het ingesmeerd worden met broekvet. Wie nu nog broekvet gebruikt, doet dat om de wrijving te verminderen en bacteriën geen kans te geven, maar wie over een goede broek en een perfect passend zadel beschikt, heeft in principe minder nood aan dergelijke producten. Zemen zijn er in allerlei kleuren en diktes - en krijgen vaak veelbelovende benamingen - maar je moet vooral kiezen voor het exemplaar dat het best bij jou past. Toch zijn er enkele algemene regels die je in acht kan nemen. Zo moet je erop letten dat de stiksels waarmee het zeem aan de broek bevestigd is goed mee kunnen rekken. Alle goede broeken gebruiken daarvoor een losse steek die het zeem laat meebewegen met de rest van de broek. Elke broek uit de test scoort goed op dat vlak, maar je zal vooral problemen tegenkomen bij de goedkoopste modellen.

De keuze voor een dun of dik zeem hangt af van jouw voorkeuren en jouw rijstijl. De belangrijkste bemerking daarbij is dat een dik zeem niet per se comfortabeler is, want een te dik exemplaar kan de weke delen soms te veel afknellen. Een te dun zeem is quasi nutteloos. Nog belangrijker dan de dikte is de dichtheid van het schuim. Als je het zeem met de hand indrukt, mag je vinger er niet doordrukken. Een dikker comfortzeem is vaak beter voor wie er een rustig tempo op nahoudt, terwijl snelle fietsers een iets dunner zeem kunnen verdragen. Uittesten en nagaan wat bij jou past is de boodschap!

Dan is er nog de vorm. Te breed zorgt voor onnodige ophopingen, te smal is voor veel mensen niet geschikt omdat de zitbeentjes dan over de randen van het zeem gaan schuren. In het pashokje kan je meestal al voelen of de breedte van het zeem bij jouw lichaam past. Laat je niet misleiden door gekke vormen, verdikkingen en gleuven in het zeem: het is de kwaliteit van het materiaal die telt.

De plaatsing van het zeem is van cruciaal belang. De prominente fabrikanten zitten over het algemeen gebeiteld op dat vlak, wat onze bevindingen tijdens deze test ook bevestigden: geen enkele keer was het zeem te ver naar voren of achteren geplaatst.

BRETELLEN

Essentieel voor een goed zittende fietsbroek is de aanwezigheid van bretellen. Ze lopen over je schouder en houden je broek zo op zijn plaats. Met te slappe bretellen die afzakken ben je niet veel. Platte, brede bretellen die wel in de lengte, maar niet in de breedte rekken - zoals bij de geteste Craft, Giordana, Specialized en Shimano - zijn het comfortabelst, met op een verdienstelijke tweede plaats de zachte, brede bretellen van Campagnolo en Northwave.

STOFFEN

Het ene materiaal is het andere niet. Aan de ene kant heb je de zachte, flexibele stoffen, aan de andere kant heb je iets ruwere materialen die voor compressie zorgen.

BROEKSPIJPEN

Antislipmateriaal uit silicone is zowat de standaard geworden om de broekspijpen niet omhoog te laten kruipen. Als dat wel gebeurt, dan zal het zeem binnen de kortste keren verschuiven en krijg je irritaties. Wees echter attent bij het passen en vermijd een 'worstenlook' door een te spannende omklemming en afknelling van de bil.

CONCLUSIE

Het concept van de korte fietsbroek is niet meer zo eenduidig als vroeger. Je hebt tegenwoordig de keuze uit korte broeken voor het tussenseizoen, lichte en ademende modellen voor de klimmers en zelfs aerodynamische broeken voor de sprinters. Moet het allemaal niet zo specifiek? Zoek dan naar een kwalitatieve allroundbroek waarmee je tijdens elk type rit uit de voeten kan. Het stemde ons vooral tevreden dat de geteste broeken stuk voor stuk goed tot uitstekend scoren. Je hoeft tegenwoordig ook geen honderden euro's meer op de toonbank te gooien om een broek te kopen waarmee je vele uren comfortabel in het zadel kan blijven.

WAAROP MOETEN VROUWEN LETTEN?

Fietsende vrouwen moeten dezelfde aandachtspunten in acht nemen als mannen, maar moeten tevens beslissen of ze al dan niet gebaat zijn bij bretellen. Ze kunnen immers ook kiezen voor een brede elastische band bovenaan, maar die kan knellen of hinderen en werkt niet zo goed als bretellen. Tegenwoordig zijn er systemen waarbij je de bretellen kan losmaken, zodat een sanitaire stop een stuk eenvoudiger wordt. Kijk maar naar de geteste modellen van Specialized en Bontrager. Het zeem van een vrouwenbroek moet aangepast zijn aan de vrouwelijke anatomie. Bij de geteste damesbroeken bleek dat alvast het geval.

BROEKENTEST

SHIMANO EVOLVE (EUR 179,99)

Null

Mooie broek met klassieke looks die toch uit de band springt. Het materiaal voelt fluweelzacht aan en de zachte, brede bretellen irriteren evenmin. Onderaan heb je een 3,5 centimeter brede, elastische band in twee delen: het subtiele grijze deel aan de buitenkant van de dij knelt niet af en is helemaal reflecterend - een enorm pluspunt wanneer je in het donker fietst, want door de beweging van je benen valt die reflectie nog meer op. Het zwarte deel aan de binnenkant van de dij omklemt het been iets meer, zodat je daar een licht afknellend effect krijgt dat je enkel ziet, maar niet voelt. De broek komt tot boven de navel, maar dat hindert niet. Het belangrijkste gedeelte van het zeem - daar waar de zitbotten op rusten - is voldoende dik en correct geplaatst. Leuke toevoeging: op de rechterpijp heb je een sleuf waar een energiegelletje of een lege verpakking van een energiereep in past.

GIORDANA G-SHIELD (EUR 149)

Null

In het voorjaar kan een korte tussenseizoensbroek een goede optie zijn. Deze G-Shield heeft een zachte, warme binnenkant en kreeg aan de buitenkant een milieuvriendelijke waterafstotende behandeling. Ook wind komt niet binnen. Ideaal voor het voor- en najaar: de brede, reflecterende band op de pijpen. De brede bretellen blijven altijd plat over je schouder liggen en zakken niet af. En dan moeten we nog het zeem vermelden: het ziet er eenvoudig uit, maar het is een van de allerbeste: het heeft de juiste dikte, zakt niet door en het beschikt over de juiste afmetingen. Dit soort broek is perfect te combineren met beenstukken.

EKOÏ PRO SAT MEMORY (EUR 116,79)

Null

Het eerste wat ons opviel toen we met deze Ekoï op pad gingen, was dat het (voor ons) smalle zeem een duidelijke rand heeft waar het van dik naar dun gaat, waardoor onze zitbotjes niet op de juiste plek rustten. Toen we de specificaties van de broek erbij namen, werd al snel duidelijk hoe dat kwam: het zeem is beschikbaar in drie versies en wij hadden het kleinste gekregen, dat bedoeld is voor renners onder de 70 kilo. Het zeem met een schuimtype van gemiddelde densiteit is tevens één centimeter breder en zou dus beter bij onze lichaamsstructuur passen. Het strekt Ekoï tot eer dat het de moeite neemt om drie verschillende types zeem te voorzien voor één enkel broekmodel. Het dikke gedeelte van het zeem voelt trouwens erg mals aan. De uiterst lichte en goed ademende stof sluit aangenaam aan rond het bovenbeen. Onderaan is er sprake van een brede band die aan de binnenkant uitgerust is met een siliconerand, zodat je daar een licht, maar niet overdreven worsteneffect krijgt. De Pro Sat heeft klassieke bretellen, redelijk lange pijpen en op de rug een zakje voor de koersradio of andere benodigdheden.

VERMARC PR.R UNI (EUR 114,45)

Null

De Vermarc uit het topgamma heeft een uitstekend zeem dat we kennen van andere Vermarc-broeken uit het betere gamma: ideale breedte en dikte, met toevoeging van aloë vera voor een betere absorptie van de transpiratie. De stof garandeert een aangenaam lichte compressie rond de dijen. In de brede band onderaan zitten siliconedraden die de pijpen op hun plaats houden. Daardoor biedt deze broek alles wat we zoeken. De pasvorm is gemaakt voor renners, waardoor de traditionele bretellen wat insnijden bij ons. Een maatje groter zou de oplossing zijn, maar dat weet je meteen als je de broek past in de winkel.

CRAFT VERVE GLOW (EUR 149,95)

Null

Dit is duidelijk een broek die comfort hoog in het vaandel draagt, want nergens heb je een beklemmend of vervelend gevoel. De bretellen zijn zoals we ze het liefst hebben: van een materiaal dat in de lengte rekt, maar niet in de breedte, zodat ze mooi plat op de schouders blijven liggen. Het ruggedeelte is in het midden opengemaakt, zodat zweet gemakkelijk wegraakt. Door het opvallende logo, de witte stiksels met (goed geplaatste en doeltreffende) reflecterende band op de zijkanten en de verticale, reflecterende strepen op de elastische banden ziet de broek er niet meteen subtiel uit, maar hij is wel doordacht ontworpen én je valt ermee op in het donker. De kleine siliconestipjes binnen in de band houden de pijpen goed vast. Op het zeem staat alle uitleg over de diktes en dichtheden van het schuim en het biokeramische materiaal dat de warmte goed naar buiten moet geleiden, maar dat moesten we niet nalezen om te weten dat het gewoon goed werkt.

CAMPAGNOLO MAGNESIO (EUR 189)

Null

De Magnesio neemt veel kenmerken van de duurdere C-Tech-broek over, zoals het zakje op de rug (dat hier wel geen rits kreeg) en de 2 centimeter brede siliconeband onderaan de pijpen, die toch altijd een beetje voor het worstjeseffect zorgt als je geen prof met een vetpercentage onder de 6 procent bent. Je ziet het echter alleen aan de binnenkant van de dij en het hindert niet, terwijl de broek wel mooi op zijn plaats blijft, en dat is het belangrijkste. Voorts zit de broek mooi strak zonder je benen te veel te versmachten, en de zachte bretellen bestaan uit twee delen die aan elkaar gelast lijken, zodat je geen vervelende naden over je schouders voelt schuren. De strepen en het logo zijn niet alleen esthetisch, ze zijn ook reflecterend. Opvallend is de constructie van het zeem: het schuim is perfect voor lange ritten, maar je zitbotten zitten in een soort kuipje. We stonden er eerst weigerachtig tegenover, maar we kregen er geen last van. Gewoon bij het passen even checken of de plaats van je zitbotjes overeenkomt met die van de cirkelvormige verdikkingen.

NORTHWAVE LIGHTNING (EUR 119,99)

Null

Voor kwalitatieve fietskleren aan een aantrekkelijke prijs kan je meestal wel terecht bij Northwave. Deze Lightning heeft moderne looks en maakt opnieuw gebruik van een zeem dat binnenstebuiten zit. De perforaties voor de ventilatie zitten niet tegen je huid, maar tegen het textiel, zodat je een egaal oppervlak hebt dat in contact staat met je zitvlak. Het is de bedoeling om irritaties te voorkomen, en die heb je inderdaad niet met deze broek. De stof is licht en luchtig, de bretellen zijn zacht en wringen niet tegen. Aan de binnenzijde van de onderkant van de pijpen zit een niet al te brede siliconeband, en die houdt de broek goed op zijn plaats, maar knelt verrassend genoeg helemaal niet af. Aan de buitenkant heb je twee reflecterende uitsteeksels.

FUTURUM PROFORMANCE JORIS (EUR 97,99)

Null

Het eigen merk van FuturumShop vaart een duidelijke koers: het maakt fietskleding op een ecologisch verantwoorde manier. Is die outfit versleten? Stuur ze terug om te laten recycleren en je ontvangt een tegoedbon van 5 euro. De maat van de Joris-broek is gemaakt voor de Laaglanders en duidelijk niet voor de iele Italianen. De goede pasvorm en het zitcomfort springen eruit. Alleen jammer dat het logo snel gaat afbladderen.

DAMESMODELLEN

SPECIALIZED WOMEN'S SL PRO BIB SHORT (EUR 169,90)

Null

Het is voor vrouwen een grote meerwaarde dat ze gemakkelijk naar het toilet kunnen gaan. De magnetische sluiting onderaan de rug is in dat opzicht een handige oplossing bij deze Specialized. De SL Pro is gemaakt van een heel licht textiel en is dus ideaal voor de zomer. Het zeem behoort tot de beste die we al getest hebben. Zelfs bij lange trainingen op de rollen, wanneer een zeem vaak verschuift, irriteert of dubbel zit, bleef het op zijn plaats en deed het ongemerkt zijn werk. Onderaan de pijpen zit siliconemateriaal, en dat is voor ons een meerwaarde. Wanneer we zeten, ontstaat er normaal gezien irritatie op die plek, maar dankzij deze oplossing is dat niet het geval.

BONTRAGER MERAJ (EUR 129,99)

Null

Het zeem is zeer zacht en comfortabel, ideaal voor lange fietsritten of veeleisende rollentrainingen. Het neemt uitstekend vocht op en houdt het ook goed vast. De stof zou voor wat compressie zorgen, maar daar voelen we weinig van - gelukkig maar, want we zijn er zelf niet zo'n fan van. Deze Meraj biedt extra veiligheid in donkere dagen, want hij heeft een aantal reflecterende elementen. De 'Nature Breakaway'-constructie van Bontrager is compleet anders dan bij de Specialized: je kan de broek naar beneden trekken zonder je andere kleren te moeten uitdoen door gewoon je shirt open te ritsen en de bretellen langer te maken - iets wat vlot gaat. Na de plaspauze breng je de bretellen opnieuw op de gewenste spanning en rits je je shirt dicht.

Dit artikel verscheen origineel in het aprilnummer van cycling.be magazine. Abonneer je HIER, mis geen enkele test meer en krijg er een gratis fietscadeau bovenop!