Veiligheid blijft altijd een groot thema bij fietsers en we kunnen onszelf helpen door een goede helm te dragen. Om je daarbij te helpen, zetten we onze helmentests van het afgelopen jaar op een rij, met daarbij merken als Specialized, Lazer, HJC, Abus, Giro, MET en Scott.

HJC IBEX: COMFORTABELE ALLROUNDER

Null

HJC is vooral bekend als helmenfabrikant voor motorrijders, maar sinds vorig jaar boorde de Koreaanse firma met het wielrennen een nieuwe markt aan. Vijf helmen heeft HJC in het gamma: er zijn de budgetvriendelijke Valeco en de goed geventileerde H-Sonic en er zijn de topmodellen Furion, Ibex en tijdrithelm Adwatt die ook de renners van Lotto Soudal dragen. De aerodynamische Furion legden we al eens op de testbank, nu konden we ook de Ibex aan de tand voelen. Die is vooral stukken beter geventileerd dan de meer gesloten Furion die op warme dagen wel eens voor veel overmatig gezweet zorgde. Ook de pasvorm van de Ibex kon ons erg bekoren. Met een gebruiksvriendelijk wieltje aan de achterkant span je de helm op maat en daarna zorgen de dikke, zachte pads voor een aangename pasvorm. Die kussentjes worden geleverd in tweevoud en met een speciaal zakje dat in de wasmachine kan. Ook het lage gewicht van 245 gram draagt bij aan het comfort en maakt van de Ibex een goede en vooral heel comfortabele allrounder. Eentje waarvan we soms vergaten dat we hem op het hoofd hadden staan - zo gegoten zat hij rond onze kruin. Uiteraard werd ook aan de veiligheid gedacht. Een dubbele 'In-Mold'-constructie zorgt dat de helm intact blijft bij een crash waarbij je twee harde klappen na elkaar te verduren zou krijgen. Veel goede eigenschappen dus van deze in acht kleurencombinaties verkrijgbare Ibex. Het vertaalt zich helaas ook in het prijskaartje waar 200 euro op staat.

LAZER CENTURY: MODERNE EEUWELING

Null

Als we één kenmerk van Lazer-helmen kunnen appreciëren, dan is dat het zekere gevoel waarmee ze het hoofd omklemmen. Dat doen ze trouwens zonder te hinderen. De klemming aan de achterkant is zo af te stellen dat hij perfect onderaan de schedel vastgrijpt. Daardoor zit de helm al mooi vast op je hoofd zonder dat je de riempjes onder je kin vastmaakt. De schaal valt mooi diep over je hoofd, zodat de helm maximaal kan beschermen en niet gewoon boven op je hoofd staat. We waren dan ook verbaasd dat een moderne, grote fietsbril niet voor conflicten zorgde met de helm.

De Century komt met en zonder MIPS-beschermingslaag (respectievelijk 179,99 en 159,99 euro). Wij testten de standaardversie en die weegt 299 gram in maat medium als je de Twistcap erop laat en 273 gram zonder. Gek genoeg voelt hij door de quasi perfecte pasvorm veel lichter aan en voelen we hem minder op ons hoofd drukken dan veel lichtere helmen. De vorm van de binnenkant lijkt ons bovendien geschikt voor verschillende types hoofdvormen.

De Twistcap is een losse afdekkap en blijft met een magneet vastzitten op de helm. Je kan die draaien om meer lucht binnen te laten of om meer aerovoordeel op te leveren. Dat kan je gewoon tijdens het fietsen doen, want door de magneten komt hij bijna automatisch op zijn plek terecht. Je voelt de lucht echt binnenstromen als je de Twistcap met de openingen naar voren plaatst en dat voel je nog iets meer als je de kap gewoon weglaat, want dan zijn de vier openingen in het midden helemaal vrij.

Op de achterkant springt het lampje meteen in het oog. Er is een transparante verticale streep die rood oplicht als je binnen in de helm op het knopje van het led-lampje drukt. Iets langer drukken en het lampje gaat aan of uit, kort drukken en je verandert tussen de constante en knipperende stand. De lichtsterkte is niet sterk genoeg om enkel dit als je nachtverlichting op de fiets te gebruiken, maar het is wel een goede extra ondersteuning voor een gewoon achterlicht.

De Lazer Century is een mooi afgewerkte kwaliteitshelm die veilig aanvoelt - alleen al daardoor merk je de ervaring van Lazer als fietshelmenfabrikant - en enkele leuke trucjes uit zijn mouw tovert, zoals de Twistcap en het achterlichtje. Kortom, een waardig verjaardagscadeau voor een eeuweling.

MET MANTA: LICHTE AERO

Null

Met zijn gewicht van om en bij de 200 gram is de Manta (199,95 euro) een lichtgewicht onder de aerohelmen. Terwijl onze ene tester meteen last kreeg van drukpunten vooraan het hoofd, was de ronde pasvorm perfect voor een andere, die vond dat de prima helm mooi bleef zitten en goed over het hoofd viel, zonder dat de helm de zonnebril naar beneden duwde. Het mooie design biedt voldoende verluchting als je niet te traag gaat. Als de vorm past bij jouw hoofd, dan is de combinatie van aero, comfort en gewicht een winnaar.

ABUS AVENTOR: POLARISEERT DE MENINGEN

Null

De Aventor (149,95 euro) is eerst en vooral een mooie helm die compact op het hoofd zit. Hij valt bovendien mooi ver over het voorhoofd, wat een veilig gevoel geeft. Andere veiligheidsingrepen, zoals een MIPS-laag, zien we echter niet. De pasvorm kwam heel goed overeen met ons hoofd en achteraan konden we de helm verticaal en horizontaal goed afstellen. De niet al te zware Aventor (260 g in maat M) verlucht beter dan de aerodynamische Gamechanger, waardoor hij beter is in de bergen en in de hitte. Intussen is er ook de AirBreaker, het nieuwe topmodel, en die zou nog wat beter zitten. Een aantal collega's kon namelijk niet wennen aan de pasvorm van de Aventor, net omdat hij zo diep over het hoofd valt, waardoor hij niet met alle fietsbrillen samenwerkt.

SPECIALIZED PROPERO III MET ANGI: PASVORM, PRESTATIE ÉN VEILIGHEID

Null

De Specialized Propero III (134,90 euro) met ANGi en MIPS-hersenbescherming bevat vergelijkbare eigenschappen als het prijzigere S-Work Prevail-model. Net als bij de Prevail wordt het comfort gegarandeerd door de Tri-Fix-riempjes, die mooi rond je oren lopen, en 4th Dimension-ventilatiesysteem. Daarnaast is ook de Propero een lichtgewicht en voldoet hij zowel op vlak van koeling als pasvorm aan heel wat vereisten. Zeker voor dames met langer haar is het HairPort-passysteem met zes verschillende hoogtes en instelbare draaischijf een handige tool. Nieuw voor dit modeljaar is de integratie van een MIPS-laag. Die vangt een deel van de rotatiekrachten op bij een val en beperkt zo de kans op hersenletsel. En uiteraard kan je ook bij deze helm niet om de ANGi-crashtechnologie heen: na een snelle koppeling met de gratis Specialized Ride-app en het ingeven van je noodcontacten ben je klaar om veilig (alleen) op pad te trekken. Kort uitgelegd: als je valt en je de aftellende waarschuwing die naar je smartphone werd gestuurd niet tijdig stopt, krijgen je contacten je locatie toegestuurd. Het ANGi-bakje naast de sluiting achterop de helm herkent namelijk de krachten die gepaard gaan met een val. Naast een goede pasvorm en het nodige (race)comfort biedt de Propero III met ANGi dus ook heel wat gemoedsrust voor jou en je naasten.

MET TRENTA: 30 JAAR ERVARING IN ÉÉN HELM

Null

Je hebt de MET Trenta (239,95 euro) waarschijnlijk al gespot op het hoofd van bv. Laurens Sweeck en Jasper Philipsen, want de Italiaanse helm oogt mooi. Hij heeft namelijk een erg compact profiel, waardoor hij er niet alleen goed uitziet, maar ook op vlak van aerodynamica goed scoort. Je voelt veel lucht binnenstromen door de ventilatiegaten, waardoor je in de winter al snel zal grijpen naar een helmmuts, maar dat betekent wel dat je het hoofd koel zal houden in de zomer. De Trenta laat zich nauwkeurig afstellen dankzij de verticale verstelmogelijkheid achteraan, de draaisluiting en de riempjes die je naar wens rond je oren kan leiden met de verstelbare riemverdelers. Door de vorm van de binnenschaal viel hij mooi over ons hoofd en bleef hij er niet gewoon bovenop staan. Daardoor voel je je goed beschermd. Combineer die pasvorm met het lage gewicht (235 gram bij onze maat M) en je hebt een comfortabele helm met extra snelheidsvoordeel. Wil je het wat exclusiever, dan is er de MET Trenta 3K Carbon, die nog iets compacter en lichter is door zijn carbon structuur.

ABUS GAMECHANGER: VOOR EEN KEER NIET SCHOTS EN SCHEEF

Null

Zowat elke keer als we een fietsfoto van onszelf zien, moeten we lachen met hoe scheef de helm op ons hoofd staat. Met deze Abus Gamechanger (199,95 euro) hadden we daar nu eens geen last van. Door het verticale schuifsysteem achteraan grijpt de helm de achterkant van ons hoofd goed vast, maar de vorm van de helm doet zelfs met de sluiting open al goed zijn werk. Hij ziet er ook niet groot uit op je hoofd en die beperkte frontale oppervlakte helpt de aerodynamische kwaliteiten van deze aerohelm nog meer vooruit. De riempjes durfden aan de achterkant weleens opvouwen, maar eens je de helm op hebt, liggen ze mooi plat langs je oren en gezicht. Je kan de baan van de riempjes rond je oren niet aanpassen, want ze zijn vastgestikt. Zet je de helm op, dan valt op dat er bovenaan je hoofd geen zachte bescherming zit, waardoor je rechtstreeks in contact staat met het hardere materiaal. Tijdens het fietsen merkten we daar niets meer van. Je kan je bril opbergen in de gaten aan de zijkant vooraan, maar daar zit geen antislipmateriaal zoals bij bv. Giro om je brilpoten stevig vast te houden. Wij hadden een custom Continental-versie van de Gamechanger, maar ook jij kan je eigen design laten maken bij Abus, al moet je dan wel meteen 50 exemplaren bestellen.

GIRO AETHER: SCHUIVEN IS VEILIG

Null

Er wordt al te vaak met de term 'vernieuwend' gewapperd, maar de nieuwste Giro-racehelm is het wel degelijk. De MIPS-laag van de Aether (299,99 euro) zit niet meer tegen de binnenkant, maar zit nu tussen de twee afzonderlijke helmdelen. Daardoor kan je die boven- en onderkant over elkaar bewegen - een bevreemdend zicht. Het komt de pasvorm en zeker de verluchting ten goede. Bij een crash kunnen de twee helmdelen over elkaar schuiven en een deel van de impact opvangen, zodat het risico op hersenschade verkleint. Het gewicht (255 gram) is redelijk. De Aether is geen rasechte aerohelm en toch is hij sneller dan de Synthe, die wel was ontworpen met die gedachte.

RUDY PROJECT STRYM: BUDGETVRIENDELIJKE ALLROUNDER

Null

Een goede, betaalbare allroundhelm die niet al te veel hoeft onder te doen voor de beste helmen. Met dat idee bracht Rudy Project de Strym op de markt. De conclusie na een maandje testen is dat de Italiaanse fabrikant zijn doel bereikt heeft. De Strym is in de eerste plaats een comfortabele helm. De zestien ventilatiegaten houden je hoofd aangenaam koel tijdens het fietsen. De kussentjes aan de voorzijde binnenin de helm bestaan uit Dry Foam en antibacterieel materiaal, wat de helm droog en geurloos houdt. Het laatste nieuwe RSR 10-systeem is ´custom fit´. Het zorgt ervoor dat de helm altijd netjes op zijn plaats blijft en bij iedereen als gegoten zit. Nog een goede eigenschap is het netje aan de voorkant, dat je beschermt tegen insecten. Kortom: veel snufjes voor de schappelijke prijs van net geen 100 euro. Wij konden de blauw-oranje uitvoering testen, een kleurencombinatie die we zelf niet gauw zouden verkiezen, maar er zijn er gelukkig nog zeven andere.

SCOTT CADENCE PLUS: AEROHELM VERHOOGT JE CADANS

Null

De aerohelm van Scott mikt niet enkel op snelheid, maar ook op veiligheid en verkoeling. Het dichte ontwerp heeft vooraan vijf grote en twee kleine openingen die lucht naar binnen zuigen. Samen met de geperforeerde MIPS-schaal binnenin - die trouwens speciaal voor Scott werd ontwikkeld - en de drie openingen achteraan houdt de Cadence Plus (229 euro - 280 gram) je hoofd koel. Volgens Scott zorgt de zorgvuldige luchtgeleiding ervoor dat je hoofd met deze helm zelfs koeler aanvoelt dan zonder. Heb je net nood aan wat extra warmte? Dan kun je de 'aero plugs', een setje inzetstukken uit schuim (7,95 euro), aanschaffen die je eenvoudig in de voorste openingen duwt en zo daadwerkelijk een warme cocon vormen. Let wel op als je ze er weer uit wil duwen, want als je eraan trekt, komt de buitenlaag er al snel af. De Cadence Plus heeft niet veel padding, maar zit ons echt als gegoten. Geen drukpunten, een mooie sluiting rondom het hoofd, een soepele draaiknop en in drie standen verticaal verstelbaar. De plastic geleiders zorgen ervoor dat de bandjes geen kans hebben om vervelend rond je oor te frutselen, zalig. Een minpuntje: omdat de bandjes zo soepel zijn, moet je ze elke keer weer correct afstellen rond je kin.