Specialized begon oorspronkelijk met banden en 43 jaar later is het opnieuw een band die stof doet opwaaien. De S-Works Turbo RapidAir Tubeless won al koersen en is binnenkort ook verkrijgbaar.

Het mag op zich al een wonder heten dat Specialized enkele van zijn gesponsorde renners kon overtuigen om de traditionele tubes in te ruilen voor tubelessbanden, gezien de mythische kwaliteiten die worden toegeschreven aan koerstubes. Veel meer dan droge cijfers was daar niet voor nodig, want de RapidAir biedt meer grip in bochten, zowel op droog als nat wegdek, en minder rolweerstand (2,8 watt bij één band/tube van 26 mm aan 7 Bar, tegen 40 km/u en met een gewicht van 45 kg op die ene band).

Hét argument om tubes te blijven gebruiken is hun capaciteit om zelfs bij een lek erop te kunnen blijven doorrijden, maar bij Specialized dachten ze: "Waarom elimineren we in de eerste plaats niet gewoon de kans op lekke banden?"

Het succes kwam al snel, want na het proberen van prototypes tijdens de Tour Down Under won Fabio Jakobsen er in de Ronde van Californië rit 4 mee (zie link onderaan), en dat terwijl de antilekvloeistof een lek had gedicht. Tijdens de eerste rit van de Tour reden vijf van de acht renners van Deceuninck - Quick-Step met de RapidAir-banden.

In plaats van drie overlappende lagen voor het karkas, gebruikt Specialized er maar twee. Dat bleek niet eenvoudig, maar de extra soepelheid zorgt wel voor minder rolweerstand. De dikkere flanken ondersteunen de druk in de bochten beter en de hiel van de band grijpt stevig vast in de velg.

De S-Works Turbo RapidAir is vanaf eind september beschikbaar voor 79,90 euro. Binnenkort krijgen we de banden binnen voor een test en we laten je dan uitvoerig onze bevindingen weten.