Trek lanceert twee nieuwe fietsen die de impressionante Madone voor meer mensen bereikbaar moeten maken. De Madone SL Disc start 1500 euro lager dan de Madone SLR.

De nieuwe Madone SL-fietsen adopteren veel van de eigenschappen die tot dusver voorbehouden waren aan de topmodellen uit de SLR-lijn. Het frame en de voorvork van de Madone SL worden in dezelfde mal gemaakt als de SLR, dus die zijn één op één vergelijkbaar qua vorm, aerodynamica en rijeigenschappen. Ook leent de Madone SL de IsoSpeed-technologie in de bovenbuis voor extra demping, waardoor de Madone door velen wordt gezien als de meest comfortabele aerofiets.

Het verschil zit hem in het carbon dat wordt gebruikt. Waar de SLR het superlichte en meest kwalitatieve carbon gebruikt (OCLV 700), wordt bij de Madone SL OCLV 500 carbon gebruikt. Dit zorgt volgens Trek voor een perfecte balans tussen prijs en prestatie. Een ander verschil is dat de Madone SL met een traditioneel stuur en stuurpen is afgemonteerd. Door slimme kabelbegeleiding is Trek erin geslaagd de kabels mooi weg te werken en te integreren in het frame, zodat de Madone SL er strak uit ziet.

Jordan Roessingh, product manager Road bij Trek: "Voor de nieuwe Madone SL-modellen was het streven om het hoogst mogelijke prestatieniveau binnen het bereik van zoveel mogelijk fietsers te brengen, zonder voorbij te gaan aan datgene wat de Madone SLR nog altijd tot de ultieme racefiets maakt."

De nieuwe Madone SL Disc wordt door Trek in twee uitvoeringen aangeboden: de SL 6 Disc en SL 7 Disc. De Madone SL 6 Disc is uitgerust met de betrouwbare mechanische Ultegra-aandrijving met hydraulische schijfremmen (R8020) en aerodynamische Bontrager Aeolus Comp 5 carbon wielen. De Madone SL 7 Disc heeft Ultegra Di2 aan boord met Aeolus Pro 5 carbon wielen, die iets lichter, stijver en aerodynamischer zijn.

Adviesverkoopprijs voor de Madone SL 6 Disc is 4.499 euro, voor de Madone SL 7 Disc 5.999 euro.