Cannondale brengt zijn e-mountainbikes helemaal up to date. De Habit Neo is de veelzijdige trailfiets, de Moterra laat je de meest extreme paden ontdekken. Wij mochten ontdekken wat er leuk is aan zo'n MTB met elektronische ondersteuning en waarom zowel beginners als experts ervan kunnen genieten.

Andreas Wildgrube, productmanager e-bikes bij Cannondale legt uit waar de nieuwe fietsen in het gamma terechtkomen: "De Habit-trailfiets moest al meer fietsers naar het mountainbiken en het merk krijgen. De Habit Neo moet de mensen zich laten afvragen of ze nog wel een gewone mountainbike nodig hebben. Hij is perfect voor nieuwe bikers en voor mensen die willen overstappen naar wat meer veerweg. Hij heeft 140 mm veerweg vooraan, 130 achteraan, is uitgerust met 29x2.6" banden, 220/200 mm remschijven op de Neo 1 tot en met 3, en de remschijven zijn speciaal ontwikkeld met Magura om de vereisten van e-MTB's te weerstaan. De 66,5° balhoofdhoek en 75° zitbuishoek zetten je in de perfecte positie. De compacte nieuwe Bosch Performance CX-motor wordt aangedreven door de nieuwe, geïntegreerde 650 Wh batterij."

Het carbon frame heeft een full carbon motorbehuizing, wat de looks ten goede komt. Verder zien we een geïntegreerde snelheidssensor, alu 'skid plate' (het magnesium motorhuis is relatief broos, dus je moet de motor zo goed mogelijk beschermen, en dankzij een aerodynamicaspecialist zijn de luchtinlaten perfect geplaatst om de motor te koelen, zelfs als je lang klimt) en zelfs de zijkant van de motor kreeg nog een plastic beschermplaat, een lage standoverhoogte, en interne bekabeling waar makkelijk aan te werken is. Prijzen voor de Habit Neo gaan van 4.499 euro tot 7.999 euro

Ingenieur framedesign Luis Arraiz legt uit wat 'proportional response' inhoudt: "De kinematica is opnieuw ontworpen zodat je altijd dezelfde rijkwaliteiten krijgt, onafhankelijk van je lengte en gewicht over de vier maten. Anti-squat (maatregelen om het deinen door de vering tegen te gaan, red.) is iets minder belangrijk omdat een e-bike meer weegt en dus meer handelt als een motorfiets, daardoor hebben we ons meer geconcentreerd op tractie. Je kan de vering met lagere luchtdruk gebruiken en tegelijk is er een betere controle zodat hij geen 'bottom out' (waarbij je met een klap het einde van de veerweg voelt, red.) krijgt. Daardoor moest Cannondale elke maat als een nieuwe fiets ontwerpen."

Voormalig enduroprof Jérome Clementz kon de fiets al van begin dit jaar testen: "Hij vroeg praktisch geen aanpassing aan mijn rijgedrag. Ik ben een endurorijder, dus afdalingen zijn het belangrijkst, maar met deze Neo kan ik overal omhoog rijden, zodat ik andere gebieden kan verkennen en beklimmingen kan oprijden waar ik anders nooit boven raak."

De Moterra is voor de meer ervaren e-bikerijder dankzij zijn 160 mm veerweg voor- en achteraan. De grote 29x2.6" banden zitten op maten M-XL, de kleinere 27.5" op de S, zodat iedereen op de fiets past. Hier zien we een 65,5° balhoofdhoek en 75° zitbuishoek. De rest van de specificaties komen overeen met die van de Habit Neo. Dit is in feite bijna een downhillfiets met een geïntegreerde lift, gericht op de bikers die de afdalingen keihard naar beneden sjezen. Prijzen lopen van 4.999 euro tot 7.999 euro, waarbij de Moterra SE nog meer gericht is op downhill dankzij een 180 mm RockShox Boxxer-voorvork en een Super Deluxe Select-achterdemper.

OOSTENRIJKSE TEST

Wij mochten aan de slag met de meest polyvalente van de twee fietsen in de meest luxueuze uitvoering. De Habit Neo 1 heeft misschien wat minder veerweg, maar weegt daardoor ook minder. Met een steile klim en meteen 550 hoogtemeters in de pocket kregen we zonder verpinken te zien wat de nieuwste Bosch-motor kan. En dat is niet min. De Eco-stand helpt al goed bij normale beklimmingen, maar Tour, e-MTB en zeker Turbo toveren een glimlach op je gezicht, want dan glijden die hoogtemeters steeds vanzelfsprekender onder je door. Je kan bijvoorbeeld op het computertje zien hoeveel watt je zelf trapt en zo kwamen we weg met 110 tot 130 watt op een beklimming van meer dan 20 procent. Daarmee krijg je ook meteen een antwoord op de vraag 'voor wie is dit soort fietsen bedoeld?'. Iedereen die niet over het vermogen beschikt om comfortabel snelheid te maken op stroken bergop - en dan praten we over het beklimmen van een reeks van bultjes in ons land tot Alpenbeklimmingen - kan hiermee (terug) met de fiets op pad. Maar ook de fans van afdalingen kunnen hiermee weg, want je kan gewoon veel sneller terug omhoog fietsen om dezelfde of een andere afdaling er nog eens bij te nemen.

Met de funfactor bergop zit het dus sowieso goed, maar ook bergaf konden we onze lol niet op. De limiterende factor in de Oostenrijkse bergen was onze durf. Met de beschikking over een dropper-zadelpen, uitstekende RockShox-vering (Pike vooraan, Deluxe Ultimate achteraan) en capabele Magura MT7-remmen moesten we vooral zelf voldoende moed verzamelen om de steile, bochtige en met wortels bezaaide singletracks te overwinnen zonder al te vaak voet aan grond te moeten zetten. Met wat tips van ex-endurorijder Jérôme Clementz ging dat net wat vlotter, maar het viel ons sowieso al op dat de fiets de trails gewoon opeet. De dikke banden, het gewicht en de vering werken perfect samen om je gewoon vooruit te stuwen, maar ook korte bochten leverden helemaal geen problemen op. Wie zo'n moderne e-MTB nog nooit heeft geprobeerd zal die capaciteiten waarschijnlijk nog het meeste waarderen.

CONCLUSIE

Cannondale levert met de Habit Neo een toegankelijke e-MTB die ook de ervaren bikers kan bekoren, want we hoorden dezelfde positief verraste commentaren ook van mannen die zich in het gewone leven uitleven in endurowedstrijden, toen ze na de Moterra ook de Habit Neo even aan de tand voelden.

Het is meteen ook duidelijk dat e-bikes volwassen zijn geworden. De motor is kleiner geworden, mooi geïntegreerd én afgeschermd in het geheel, de batterij zit verstopt in de onderbuis en heeft een grotere capaciteit, de rijkwaliteiten moeten niet onderdoen voor die van 'gewone' mountainbikes, en de onderdelen, vering en geometrie zijn aangepast aan de eisen van e-MTB's. Wie zijn tijd op de trails maximaal wil benutten voor fun, weet dus wat hij eens een keertje moet proberen.