Er ging een reeks opvallende reclamefilmpjes aan vooraf - met name die van Sagan kreeg veel belangstelling - en nu is de eerste racefiets met elektronische ondersteuning van Specialized een feit. De Creo SL kreeg een compleet vernieuwd eigen Turbo SL-motorsysteem.

Specialized heeft al een ruime lijn aan Turbo-modellen, maar de Turbo Creo SL is de eerste e-racefiets. Door het lage gewicht, de rijkwaliteit, de krachtige en stille motor, de actieradius van de batterij en de efficiëntie moet elke helling vlot verteerbaar worden. Dankzij de brede bandruimte kan je hem omtoveren van racefiets tot gravelbike.

Het gewicht is inderdaad een van de belangrijkste kenmerken. Met maar 12,2 kg voor de S-Works Creo SL, gemaakt uit FACT 11r carbon, krijg je als vanzelf rijkwaliteiten die dichter liggen bij een gewone racefiets. De Creo SL is ontworpen om te rijden als de Tarmac en uit te nodigen om op de pedalen te dansen. Met de Future Shock 2.0 en zijn instelbare demper krijg je meer controle, vertrouwen en comfort.

De Specialized SL 1.1-motor is specifiek herontworpen voor de racefiets en levert een consistente kracht in een cadans die natuurlijk is voor racefietsers. De krachtcurve - met een maximum van 240 watt - is natuurlijk, zonder vreemde bokkensprongen, terwijl het gewicht en de grootte van de motor passen bij een racefiets. Rij je zonder assistentie, dan belooft Specialized dat je geen weerstand voelt.

De actieradius is niet min. Tot 130 kilometer kan je rijden met de interne batterij en dan heb je nog de optionele Range Extender (inbegrepen bij de S-Works-uitvoering, optioneel bij de andere). De interne batterij biedt 320 Wh, de Range Extender 160 Wh. De interne batterij laadt op in 2 uur 35 minuten. Met de Range Calculator kan je exact berekenen hoe ver jij nog kan rijden.

Met de Mission Control-app kan je elk van de drie ondersteuningsniveaus individueel aanpassen, maar de app kan ook de power automatisch controleren volgens het aantal kilometer dat je wil rijden. Daarnaast stuurt het jouw ritgegevens door naar externe apps van jouw keuze en er zit een geïntegreerde vermogensmeter in die jouw wattage naar een ANT+-computer kan sturen. Desondanks is de connectie met Mission Control niet verplicht, want de Turbo Connect Unit op de bovenbuis bevat alles wat je nodig hebt om de controle te behouden.

Ga jij graag van het asfalt af, dan heeft Specialized een Evo-uitvoering klaar met 38 mm Pathfinder-banden, een 'flared' Adventure Gear Hover-stuur en een dropper-zadelpen. Wil je de meest exclusieve versie van deze fiets, dan is er de Founder's Edition die amper 11,9 kg weegt en logo's in goudfolie, een genummerd plaatje en een bijpassende outfit krijgt. Daar moet je dan wel 14.499 euro voor neertellen. De Creo SL Expert Carbon is de 'instapversie' en kost 8.499 euro. Dat is ook de uitvoering die als stoerdere Evo-versie komt.