Van de vorige Roadmachine vonden we al dat hij zijn job als comfortracer perfect invulde. We waren bij de voorstelling van het nieuwe model dan ook niet alleen geïnteresseerd in de verbeteringen, maar waren eveneens benieuwd of BMC trouw was gebleven aan de kwaliteiten van het uittredende model.

"De Paris-Roubaix Challenge rij je misschien maar één keer per jaar, dus wilden we daar niet specifiek een fiets rond ontwikkelen", verklaart Mart Otten de keuze om niet alleen maar op maximale schokdemping in te zetten. "De vorige Roadmachine was bestemd voor gewone tot slechte wegen, maar de nieuwe fiets moest ook goed klimmen, efficiënt zijn en zelfs lichte gravel aankunnen. We willen er de fietsers hoger, sneller en verder mee laten gaan, hen één fiets voor alle werk geven. Daarvoor zochten we de balans tussen comfort, gewicht en stijfheid."
Het gewicht zit sowieso goed, met 895 gram voor een frame in maat 54 en 380 gram voor de voorvork. In het rijk van de 'endurance racers' zijn dat knappe cijfers. Hetzelfde geldt voor de stijfheid, met een 5 procent hogere bracketstijfheid en 20 procent hogere torsiestijfheid. Hoe stevig je ook aan het stuur sleurt tijdens het sprinten, de fiets zal geen krimp geven. Het komt ook de stuurvastheid ten goede. Qua comfort kan BMC nog indrukwekkendere data voorleggen: terwijl de vorige Roadmachine al erg soepel werd bevonden, moet deze nieuwe telg maar liefst 25 procent comfortabeler te zijn. Je kan je door dat soort stellingen in slaap laten wiegen, maar wij hadden door onze eerdere ervaringen met dit model nog meer zin om de 2020-uitvoering aan de tand te voelen.

ONMISKENBAAR ZWITSERS

BMC is trots op zijn iconisch design, maar laat die typische lijnen ook elk jaar evolueren. Het prachtige geïntegreerde ontwerp laat niet toe dat de kabels buitenom lopen, maar ze gaan ook niet door het stuur of de pen. Dankzij speciale puzzelspacers die je uit elkaar kan halen en een afdekkap onder de stuurpen kan je de kabels makkelijk vervangen of de stuurpen lager zetten. Op de stuurpen past een geïntegreerd steuntje voor je fietscomputer, met daaronder een lamp of camera. Om het Tuned Compliance Concept (TCC, oftewel de manier waarop naar comfort wordt gezocht) verder te verfijnen, kreeg de Roadmachine een dunne voorvork met asymmetrische poten voor een betere stressverdeling, een uitgesneden staande buis, een van smal naar breed uitlopende liggende achtervork, een platte staande achtervork die over hele lengte schokken opvangt en één centimeter lager aangrijpt op de zadelbuis én een 160 gram lichte zadelpen die dankzij een specifieke carbon layup en een D-vorm voldoende kan doorbuigen. Al die elementen werken als één systeem samen om het comfort de hoogte in te jagen.

Een stijlvolle toets daarbij is de mooie integratie van de remklauwen in de vorken. Dat soort slimme, onverwachte details in het cleane, Zwitserse design vind je over heel het frame, zoals de kettingvanger, de bevestigingspunten voor een 'fuelbox' op de bovenbuis en het eigen spatbordje dat je eenvoudig kan vastschroeven op de zadelpen als je het nodig hebt. Sommige details zitten nog dieper verborgen. Zo creëerden de ingenieurs meer afstand tussen de bovenste en onderste balhoofdlagers om een scherper stuurgedrag te bekomen. Om de ambitie van 'één fiets die alles aankan' kracht bij te zetten, is er ruimte voor banden tot 33 millimeter breed.

ALTIJD OP MAAT TE KRIJGEN

Om iedereen de perfecte pasvorm te kunnen garanderen, is de overgang naar de grotere maten wat meer lineair en natuurlijker gemaakt, zodat de verhoudingen tussen stack en reach beter kloppen. Daardoor zijn minder spacers nodig. Wil je jouw stuur zo laag mogelijk monteren, dan gebruik je de lage topcap. Zit je daarentegen wat hoger, dan is er een hoge topcap. Er zijn niet minder dan tien ICS-stuurpennen om uit te kiezen: een platte 0°-versie (om onopvallend wat hoger uit te komen met je stuur) van 55 tot 100 mm en een gewone -12°-versie van 90 tot 130 mm. Ook qua zadelpen kan je kiezen tussen één met achteruitstand of een rechte.

REGENTEST

De vele theorie smolt samen tot één indrukwekkend beeld toen we de fiets in levenden lijve te zien kregen. Dat mooie, strakke, typische BMC-uiterlijk mochten we meteen vuil maken, want het regende pijpenstelen in de buurt van Solothurn. Dat zorgde ervoor dat we onze geplande langere rit inkortten tot iets meer dan 70 kilometer, maar daarin zaten wel bijna 1.000 hoogtemeters gepropt, waardoor we een compleet beeld kregen van de kwaliteiten van deze nieuwe Roadmachine. Al bij het optrekken in het vlakke aanvangsstuk voelden we meteen dat dit meer dan een evolutie van de vorige Roadmachine is. Terwijl we al heel blij waren met het snelheidsgevoel bij de 'oude', kunnen we alleen maar concluderen dat deze nieuweling de meeste van zijn soortgenoten ver achter zich laat op het vlak van sprintstijfheid. Die zijdelingse stijfheid waarover de ingenieurs gepassioneerd spraken, is geen fabeltje.

Zoals je kan verwachten van een topmodel uit het BMC-gamma helpt de combinatie van stijfheid en het lage totaalgewicht ook om de klimervaring te bevorderen. Het ligt gewoonweg op het niveau van de betere koersfietsen. Dankzij de trillingsdempende eigenschappen en de stuurvastheid verloopt ook het daalwerk met een maximum aan zelfvertrouwen. We durfden de bochten zonder problemen zo scherp mogelijk aansnijden - zelfs de regen was in dat opzicht geen spelbreker.

Om het comfort te testen, sloegen we ook enkele grindwegen in, zodat we konden merken dat de Roadmachine in geen geval schokkerig reageerde. Dat comfort leidt niet tot een loom gevoel, zoals we al aanvoelden tijdens het klimmen en accelereren. Aan het echt zware werk konden we deze fiets nog niet onderwerpen, maar het heeft er toch alles van weg dat hij de kasseien vlotjes kan verorberen.

OOK FUTURISTISCHE ONDERDELEN

Uiteraard was ook het pakketje onderdelen van het hoogste niveau. De nieuwe Sram Red eTap AXS stond in voor het schakelen en remmen. Over die groep hebben we het al ruimschoots gehad in de vorige nummers, maar opnieuw viel ons op dat hij vlotter schakelde dan de vorige eTap. De manier van schakelen - de linkse lepel om achteraan op te schakelen, de rechtse om af te schakelen en beide gelijktijdig indrukken om vooraan van blad te wisselen - is heel intuïtief. Alleen het schakelen vooraan loopt soms wat stroever omdat het systeem er zich eerst van lijkt te vergewissen dat je wel degelijk de bedoeling hebt om het voorblad te bedienen. In de regen viel eveneens op dat de Sram-remmen niet de stilste van de hoop zijn.

Nog meer overtuigd waren we van de ENVE SES 4.5C AR Disc Carbon-wielen. Die voelen strak aan, rollen goed en hebben duidelijk een breed velgbed. De interne velgbreedte bedraagt 25 millimeter, waardoor de Vittoria Corsa Controls van 28 millimeter nog dikker lijken. Vooraan is de velg 49 millimeter hoog, achteraan 55. Daardoor en door het grondig onderzochte profiel bleken de Enve's niet gevoelig aan zijwind. BMC levert de wielen trouwens helemaal tubeless-ready, inclusief gemonteerd tubelesslint en de ventielen. Gewoon wat latexvloeistof erin en je kan zonder binnenbanden op pad.

CONCLUSIE

Door de enorme stijfheidsboost overstijgt de Roadmachine het label van comfortracer. 'Endurance' staat duidelijk niet meer gelijk aan lui. Wat ons helemaal over de streep trekt, is het uiterlijk: typisch BMC, wat hoekig, maximale integratie van kabels en onderdelen en over elk detail nagedacht. Bij de duurdere uitvoeringen lijkt het daardoor alsof je met een fiets uit de toekomst rijdt. Het is straf dat een relatief klein merk als BMC op het vlak van innovatie vlot de strijd aankan met de grote jongens. Dat aan dit alles een prijskaartje hangt, mag dan ook niet verwonderen. Wil je het wat normaler houden, dan is er de Roadmachine 02, die het met minder integratie moet stellen, maar wel al verkrijgbaar is vanaf 2.999 euro met Shimano 105 Disc. De Roadmachine 01 is verkrijgbaar in vier uitvoeringen, telkens met elektronische groepen. De 02 is er in drie uitvoeringen. De aparte frameset is in het Amber of Stealth-zwart te verkrijgen.

SPECIFICATIES

Frame: Roadmachine Premium Carbon, TCC Endurance
Voorvork: Roadmachine Premium Carbon, TCC Endurance, Integrated Cockpit
Groep: SRAM Red AXS 46/33, 10-33
Wielen: ENVE SES 4.5C AR Disc Carbon
Banden: Vittoria Corsa Control TLR G+ 28 mm
Stuur: BMC RCB01 Carbon, ergo top shape, compact
Stuurpen: BMC ICS 01 Integrated Cockpit Design + computersteun
Zadel: Fi'zi:k Aliante R5 Kium
Zadelpen: Roadmachine D-Shape Carbon 15 mm offset
Maten: 47, 51, 54, 56, 58, 61 cm
Gewicht: 7 kg (excl. pedalen)
Prijs: 10.499 euro