Vind je dat de huidige fotochromische brilmodellen te traag verkleuren van donker naar licht en omgekeerd, dan zal de nieuwe Ekoï E-Lens je aangenaam verrassen. Dankzij de ingebouwde electronica in de montuur verdonkert en licht hij meteen terug op naargelang de lichtomstandigheden.

"Het lijkt verbazingwekkend, maar Ekoï ontwikkelt jaarlijks meer dan 50 nieuwe producten, telkens met de focus op kwaliteit en oog voor details", legt Ekoï uit. "E-Lens is het resultaat van een concrete samenwerking met professionele wielrenners, de vrucht van de meest recente technologische ontwikkelingen op vlak van prestaties en optisch comfort."

Cyclosportieven én mountainbikers waren al langer op zoek naar "magische" fotochromische glazen die zich instant aanpassen aan lichtveranderingen. De traditionele fotochromische glazen zijn ondertussen alom bekend en uitermate geschikt bij veranderende weersomstandigheden, maar reageren vaak te traag bij bruuske wijzigingen in lichtsterkte. De E-Lens verdonkert of licht op in één tiende van een seconde, afhankelijk van de lichtintensiteit, belooft het Franse merk. De aanpassing gebeurt meteen, zodat je niet verblind geraakt bij verandering van schaduw naar fel licht, noch van licht naar schemering.

Het montuur is gemaakt van TR90, wat vaak wordt gebruikt bij fietsbrillen, en de lens is niet alleen 100% UV-bestendig, maar gaat ook van categorie 0 (licht) naar 3 (donker). De oplaadbare lithiumpolymeerbatterij heeft een autonomie van 70 uren, evenwaardig aan 20 trainingen of 10 profesionele wegritten, en heeft twee uur nodig om terug op te laden. De lens is beschikbaar in manuele (waarbij je zelf kiest voor donker of licht) of automatische uitvoering. Het werkt bij temperaturen tussen -10°C en +45°C. De bril moet 249,99 euro kosten.

LICHTERE EN SNELLERE HELM

Ekoi AR14

"Twee jaar geleden waren de aerohelmen voorbestemd voor de sprinters", legt Ekoï uit. "Met z?n huidige comfort, vederlichte uitvoering en vernieuwende look is de AR14 populair bij zowel profs als cyclosportieven. Profteams als AG2R La Mondiale, Roompot Charles en Delko Marseille Provence testten als eersten en willen sedertdien niks anders."

De AR14 werd ontworpen in een windtunnel en blinkt uit in aerodynamica. Door een optimale luchtkanalisatie achteraan de helm bespaart hij tot 7 Watt bij 40 km/u. Ondanks de extra bescherming achteraan blijft het gewicht extreem laag: 195 g voor de kleinste maat. Het meest verleidelijke argument moet dan nog komen: het draagcomfort. Er is een extra maat beschikbaar (xs/s 52-54cm, s/m 55-58cm en l/xl 59-61cm) en met behulp van 3 verschillende mousse-diktes zou de helm werkelijk op elk hoofd moeten passen. Met het regelbare afstelsysteem en de perfecte pasvorm aan het achterhoofd biedt de AR14 volgens de fabrikant het ideale draagcomfort.

De 10 verluchtingspunten zorgen voor optimale verluchting, zelfs bij lage snelheid. De aero-riempjes, het 'in-mold'-concept en de magnetische sluiting zijn drie andere tekenende eigenschappen. De AR14 is er in heel wat kleuren.