Een opplooibare fietstas is het handigst om je fiets in te checken voor de vlieg- of treinreis naar jouw fietsbestemming. De Elite Borson is zo'n tas die de veiligheid van een harde koffer wil verenigen met het gemak en gewicht van een zachte tas. Wij konden hem testen.

Niets leukers dan met je fiets op reis gaan en nieuwe oorden te ontdekken. Wie een uitstekende fiets heeft, gebruikt natuurlijk het liefst zijn vertrouwde materiaal, maar dan moet je hem wel eerst ter plekke krijgen. Het gemak van een opplooibare fietstas staat buiten kijf, maar dan moet die wel (bijna) even veilig zijn als een harde koffer. Wij onderzochten of de Elite Borson de nodige kwaliteiten had.

Onder meer Team Sunweb gebruikt deze tas en je merkt aan de details dat hij is gemaakt om vele vliegreizen te overleven. Je voelt bijvoorbeeld dat het materiaal goed gewatteerd is, zodat eventuele klappen worden opgevangen. Bovendien krijg je adapters om zowel gewone snelspanners als steekassen vast te zetten op de bodemrail, zodat je frame vast staat in de koffer. Zo kan je niet alleen racefietsen, maar ook mountainbikes (tot 29") inpakken.

Toen we de doos openden, konden we eerst niet geloven dat zo'n compact opgeplooid pakket kon worden omgetoverd tot een grote fietstas. We waren nog meer verbaasd toen we niet één maar twee dubbele wieltassen eruit visten. De buitenkant kan je helemaal naar buiten pellen, zodat je ruimte hebt om het frame vast te zetten. Je zet de voorvork vast met je snelspanner door de adapter, die schuift over de grondrail, plaatst het plastic rustpunt onder het bracket en zet de achterste adapter vast met een velcro - eens je het ziet, merk je dat het vlotter gaat dan het klinkt. Bekijk het filmpje in de inzet om te zien hoe je een fiets in de tas moet krijgen.

Als je geen al te breed racestuur hebt - een 42 centimeter lukte nog net - moet je niet eens het stuur inklappen. Dat scheelt alweer montagewerk bij aankomst. Wel zouden we de shifters iets naar binnen plooien, zodat ze niet beschadigd raken, zelfs al zijn ze beschermd door twee speciale stukken met schuim. Met het zadel op 77 centimeter hoogte moesten we ook de zadelpen niet uithalen of laten zakken. De wielen stop je per twee in de dubbele wieltassen. Die beschermen op hun beurt het frame. De cassette, naven en eventuele remschijven zijn afgedekt met twee plastic schijven.

Voor het transport heb je een brede schouderriem, handgrepen aan boven- en voorkant, twee grote en vlot rollende wielen en twee kleine, draaiende wieltjes. Als je de Elite Borson niet gebruikt, vouw je hem gewoon helemaal plat. Prijs voor deze goed uitgedachte tas is 595 euro. Klinkt niet goedkoop, maar aan de andere kant hebben we zelf al moeten ondervinden wat het bagagepersoneel kan aanrichten met een goedkopere tas. Deze Borson, aan de andere kant, voelt stevig aan, kan goed tegen een stootje en is gebruiksvriendelijk, een combinatie die we nog niet te vaak zagen bij dit soort producten.

Deze test verscheen in het meinummer van cycling.be magazine. Abonneer je HIER op cycling.be magazine en mis geen enkele materiaaltest meer!