Er is een reden waarom hardtails nog altijd zo populair zijn: uiteraard zijn ze eenvoudiger te onderhouden en af te stellen dan een fully, maar ze voelen bovenal zo verdomd snel aan als je op hun staart trapt. Deze Superior voelt zelfs zo snel aan als een racefiets voor onverharde paden.

Superior is een Tsjechisch merk dat vooral gespecialiseerd is in mountainbikes en kende een steile opmars in de Benelux. Steeds meer fietsenzaken en kopers omarmen de fietsen met 'SUP' op de schuine buis, en daar zit niet alleen de aantrekkelijke prijs voor iets tussen. Benelux-invoerder Verwimp stuurde ons op pad met het topmodel bij de hardtails, de Team 29 Issue R.

DE NIEUWE REFERENTIE

Mooier wordt het niet, want de fiets was afgemonteerd met de nieuwste Shimano XTR 1x12-speed. Na onze uitstekende eerste ervaring met die groep waren we benieuwd of de tweede kennismaking even voorspoedig zou verlopen. Als je de onderdelen een voor een bekijkt, merk je hoe knap ze zijn vormgegeven. Op dat vlak steekt Shimano zijn Amerikaanse concurrent alvast de loef af. De remhendel heeft een extra steunpunt tegen het stuur (zie foto), zodat hij nog stijver is en dus directer werkt. Met hopen (stille) remkracht die zit te wachten om losgelaten te worden, kom je nooit in de problemen.

Nog meer verblijd zijn we met het schakelen. Deze wedstrijdfiets beschikt over een 10-45-cassette met niet al te grote sprongen tussen de verschillende tandjes. De overgang voelt elke keer enorm soepel aan, alsof een onzichtbare hand de ketting met de grootste voorzichtigheid verlegt. Niet alleen het opschakelen kan met meerdere tandjes tegelijk, ook het afschakelen kan twee trapjes lager in één keer. Deze keer viel ons op hoe duidelijk die schakelbeweging is: je kan vlot op en af klikken, maar je voelt heel precies of je voor één of twee tandjes drukt. Het blijft eveneens handig dat je met een en dezelfde knop kan afschakelen door naar voren of naar achteren te bewegen. We kunnen niet wachten tot al die verbeteringen ook hun weg vinden naar elektronische en goedkopere versies.

ALS ZWITSERS UURWERK

Superior werkt tegenwoordig nauw samen met DT Swiss, en dat merken we aan de vering en de wielen. De Zwitsers zijn bij de weinigen die al een Shimano 12-speed-body kunnen aanbieden, maar de wielset op zich is al de moeite waard. De carbon velgen hebben een interne breedte van 25 millimeter en hebben geen haak om de band vast te grijpen. Ze zijn uitstekend voor tubeless gebruik, en Superior benut dat potentieel door de veelzijdige Schwalbe-banden meteen ook tubeless af te leveren. De 1434 gram lichte wielen passen mooi bij het frame en lijken geen probleem te hebben als je wat heen en weer wringt of er een stevige sprint uitperst.

Eveneens licht: de DT Swiss OPM O.D.L. 100-voorvork van 1600 gram met een magnesium onderkant. Zet je de voorvork vast voor een sprint op het asfalt, dan merk je hoe stijf ze is. Ze geeft geen krimp. Op losser terrein kan je stevig accelereren met de vering open en al rechtstaand op de pedalen. Bij de afstelling van druk en rebound vonden we al snel onze voorkeur en hoefden we dus niet te sukkelen om net de juiste instelling te vinden.

Het Fi'zi:k-zadel met mooie carbon rails was minder onze meug. Vorm, breedte en hardheid pasten niet echt bij ons - uiteraard persoonlijke voorkeur. Wel voelden we de carbon zadelpen goed buigen om toch wat extra comfort te creëren.

Het frame heeft vormen die schreeuwen dat het is ontworpen om snel te gaan. De relatief ranke zadel- en onderbuis en liggende achtervork waaien breed uit als ze het bracket naderen, zodat daar meer dan voldoende stijfheid voorhanden is, en dat merk je bij elke aanzet en bij het stuurgedrag dat zo direct is dat je ook hier denkt aan een racefiets. Ook het comfort kreeg de nodige aandacht - bekijk maar even de complete achtertrein met smalle, afgeplatte staande achtervork. Op die manier combineer je de snelheid van de beste hardtails met de tractie die je krijgt door een soepele achterkant.

CONCLUSIE

Hoewel we fan zijn van een fully, vonden we met deze Superior meteen het hardtailplezier terug. De Team 29 is niet alleen superlicht met zijn gewicht onder de negen kilo, hij is ook razendsnel - zelfs zonder bredere Boost-naven - en toch stap je er na een stevige rit niet af als een gebroken mannetje. Bekijk je de indrukwekkende lijst met onderdelen en voeg je daar de kwaliteit van het frame aan toe, dan is de prijs meer dan aanvaardbaar.

SPECIFICATIES

Frame: Carbon MTB Race Pro BF-MB03 High Modulus
Voorvork: DT Swiss OPM O.D.L. 100 mm
Groep: Shimano XTR M9100 1x12
Wielen: DT Swiss XRC 1200 Spline 25 Carbon
Banden: Schwalbe Racing Ray/Racing Ralph Snakeskin Addix 2.25"
Stuur: One Race CRB Ultimate
Stuurpen: One Race Superflat
Zadel: Fi'zi:k Tundra M3 Carbon
Zadelpen: FSA K-Force Carbon
Maten: S, M, L, XL
Gewicht: 8,8 kg (excl. pedalen)
Prijs: 4.999 euro

Deze test verscheen in de Fietsgids 2019 van cycling.be magazine. Abonneer je HIER op cycling.be magazine en mis geen enkele fietstest meer!