In het gravelsegment gebeurt momenteel de meeste innovatie en Cannondale laat zich daarin niet onbetuigd. Na de opvallende Slate met zijn verende voorvork met één been, krijgt de nieuwe Topstone Carbon een scharnierpunt aan de staande achtervork.

Vorig jaar kwam Cannondale al met de Topstone op de markt, maar dat was nog een relatief traditionele gravelfiets met een aluminium frame. Deze Topstone Carbon is niet alleen uit een ander materiaal gemaakt, hij is ook helemaal anders ontworpen. Centraal daarin staat de Kingpin-vering achteraan. Dat scharnierpunt tussen de staande achtervork en de staande buis, dat net boven het midden van de staande buis ligt - erg laag dus - laat de beweging aan de achterkant maximaal tot uiting komen.

Je ziet dat de buizen van de liggende achtervork in het midden erg dun zijn en dat er een knik in de staande achtervork zit, waardoor er voldoende doorbuiging mogelijk is. Daardoor krijg je een goede centimeter demping. Voeg daar de flexibele zadelpen aan toe en je hebt zo'n 30 millimeter demping vanaf het zadel gemeten. Dat staat niet in de weg van de stijfheid en efficiëntie, belooft Cannondale, en het systeem vraagt praktisch geen onderhoud. Ook het gewicht - een frame weegt 1305 gram inclusief verf en de nodige bouten - wordt niet veel aangetast.

De duurste uitvoering gebruikt Cannondales eigen stuur en pen die compleet geïntegreerd zijn, maar wel een beetje kanteling van het stuur toelaten. Die SystemBar is bovendien gericht op comfort. Banden tot 40 mm breed zijn mogelijk, tenzij je voor de kleinere wielmaat gaat, want dan is 48 mm mogelijk. Je kan drie bidonhouders monteren en er zijn nokken voor spatborden en aan de voorkant een bagagedrager.

De kabels lopen binnendoor en Cannondale maakt gebruik van het SpeedRelease-steekassysteem van Mavic, waardoor je de wielen snel kan wisselen. De Topstone Carbon komt in vijf maten, die allemaal dezelfde rijervaring zouden moeten geven, en vijf uitvoeringen, van de 105 (2499 euro), over de Ultegra RX tot de Force eTap AXS (5.499 euro).