Bij de nieuwe Bontrager-helmen vervangt de WaveCel-technologie het traditionele schuim door een gegolfde cellenstructuur die tot 48 keer effectiever zou zijn bij het voorkomen van een hersenschudding na een fietsongeval. Wij mochten op pad met de XXX WaveCel-racehelm.

Bontrager heeft ervoor gezorgd dat die WaveCel opvalt en gaf ze een fluogeel kleurtje. Het materiaal is ontwikkeld door orthopedisch chirurg dr. Steve Madey en biomechanisch ingenieur dr. Michael Bottlang, twee experts die al 25 jaar samenwerken op vlak van fractuurbehandeling, borst- en bekkenletsel en de voorkoming van hoofdletsel. Bontrager is voorlopig de enige fabrikant die het materiaal mag gebruiken.

BESCHERMT TEGEN ELK SOORT VAL

Net zoals bij MIPS pakt WaveCel het typische probleem van traditionele helmen aan: die laatste beschermen vooral goed bij een loodrechte inslag, maar niet bij een typische val, die gepaard gaat met verdraaiingen en impact onder een schuine hoek. Krijgt de helm een klap, dan bewegen de lagen van het WaveCel-materiaal onafhankelijk van elkaar en buigen ze mee, totdat de celwanden verkreukelen. Vervolgens verschuiven de lagen, nemen ze de inwerkende loodrechte en rotationele krachten op, en geleiden ze die weg van je hoofd. Het driedimensionale materiaal gedraagt zich dus op een verschillende manier bij verschillende types van impact. In elke cel zit al een vouwtje dat ervoor zorgt dat het materiaal in elkaar kan kreukelen bij een rechtstreekse impact, maar het laat ook toe dat de cellen overplooien en zelfs afscheuren. Op die manier kan de helm over zichzelf heen draaien in plaats van die krachten door te geven aan de schedel.

Klinkt mooi in theorie, maar die drievoudige vervorming bewijst zijn nut in de onafhankelijke veiligheidstests van Virginia Tech. Alle WaveCel-helmen haalden de maximale score. Volgens Bontrager zelf voorkomt WaveCel in bijna 99 procent van de veel voorkomende fietsongevallen een hersenschudding.

IN DE PRAKTIJK

Een helm mag nog zo veilig zijn, als hij als een loden blok op je hoofd rust, zal niemand hem dragen. Superlicht is de XXX WaveCel (249.99 euro) al niet, want hij weegt exact zoveel als Bontrager opgeeft voor een maat medium: 352 gram. Een dieet met behoud van de huidige kwaliteiten zou welkom zijn. Toch vonden we dat gewicht geen onoverkomelijk probleem, want deze helm heeft ook heel wat voordelen.

Doordat er in elke helm gewoon een WaveCel-mat wordt gelegd die zich aanpast aan de vorm van de buitenschaal, krijg je een interne structuur die zich licht kan aanpassen aan de vorm van je hoofd. We kregen in elk geval geen last van drukpunten. Dat comfort wordt mede geholpen door het goede sluitsysteem met Boa-versteller achteraan. Die laat dankzij zijn dunne touwtjes toe dat het sluitsysteem automatisch op de ideale plek onderaan je schedel vastgrijpt. De helm bleef perfect op zijn plek en schoof ook vooraan niet naar boven over het voorhoofd - zo hoort het.

Nog zo'n voordeel van de WaveCel: de lucht kan er vrij door blazen en dat leidt tot een goed ventilerend gevoel. We konden de helm nog niet testen bij echt warm weer, maar de wind was wel voelbaar doorheen de helm. Bijkomende bonus is de aerodynamisch geoptimaliseerde vorm van de helm. Hoeveel sneller we ermee gaan, weten we niet, maar tegen de wind in langs het kanaal zijn alle beetjes welkom ... Het belangrijkste punt dat we meenemen, zal sowieso de veiligheidsboost zijn die je krijgt met deze innovatie. Die ligt volgens de tests van Virginia Tech niet vele malen boven MIPS (in de rangschikking komt een Bontrager Wavecel op de tweede plaats, na een MIPS-helm, red.), zoals werd gesuggereerd, maar desalniettemin kunnen we dergelijke vernieuwingen alleen maar toejuichen. En vind je het toch maar niets, dan heeft Bontrager ook nog gewoon MIPS-helmen in het gamma.

Dit artikel verscheen in het aprilnummer van cycling.be magazine. Abonneer je HIER en krijg een er een handig fietscadeau bij!