Stevens introduceerde vorig jaar de nieuwe Izoard Pro en pakt in 2019 uit met een Disc-versie, als antwoord op de vraag naar meer schijfremfietsen. Werd het een verplicht nummertje of eerder een veelzijdig meesterwerk?

Een allroundfiets moet goed kunnen klimmen, dalen, sprinten en sturen. Bovendien moet hij ook slecht wegdek kunnen absorberen en rechtdoor kunnen rijden. Geen simpele taak als je weet dat je bij een carbon constructie altijd een keuze moet maken: ga je voor stijfheid, comfort of gewicht? De beste fietsen in deze categorie bieden het juiste compromis.

Wat schijfremmen op een racefiets betreft, heeft Stevens de boot lang afgehouden, ondanks de uitgebreide ervaring met schrijfremmen op crossfietsen. Die tijd is echter voorbij, want na de Comet Disc is er nu ook de Izoard Pro Disc. Zelf noemt Stevens het een no-nonsense, veelzijdige fiets die altijd de kalmte bewaart, ook als het moeilijk wordt. Dat deed ons al vrezen dat hij wat saai zou zijn, maar hij bleek een stuk vinniger dan het gentlemanuiterlijk laat vermoeden.

ZONDER VERPINKEN

De ontwerpers hebben heel wat aandacht besteed aan de vork, zodat ze precies zou sturen en ook niet zou buigen door de remkrachten van de schijfremmen. Dat levert inderdaad een strak sturende fiets op. Als je hem ziet staan, zou je het niet vermoeden, maar hij kan stevig zijn mannetje staan als het snel gaat en er nauwkeurige reacties vereist zijn. Diezelfde drang naar precisie vinden we ook terug in de onderkant van het frame. Het aanzetten gaat eveneens zonder verpinken.

Toch verenigt de Izoard Pro Disc die directheid met een stabiele wegligging. Met andere woorden: hij is snel zonder te nerveus te worden. Daardoor profileert hij zich als een geschikte kandidaat voor de grote groep fietsers die een snel vehikel willen dat hen toch niet onaangenaam verrast als ze een seconde niet opletten. Een van de topmannen bij Stevens testte de Izoard Pro Disc tijdens de Ronde van Vlaanderen Cyclo 2018 en was er meteen van overtuigd dat ze de juiste keuzes hadden gemaakt bij de ontwikkeling van deze fiets. We kunnen hem geen ongelijk geven.

ULTEGRA ALS UITBLINKER

Bij zo'n multigetalenteerde jongen past een betrouwbare groep. Als vanzelfsprekend koos het merk uit Hamburg voor de geliefde Shimano Ultegra. Voor de beoogde klant en het type terrein van deze Izoard Pro Disc is de semicompact 52x36 een goede combinatie, zeker met de 11-32 achteraan. Met de ketting op de 36 en 32 klauter je over elke top. Enkel op de remrotors is bespaard. Die zijn van het type RT64 in plaats van Ultegra, al zorgde dat niet voor merkelijk minder remkracht of lawaai.

Voor het overige is de lijst met onderdelen onopvallend, met vooral veel eigen spullen van Oxygen. De zadelpen bestaat wel uit carbon, en dat geeft het comfort een duwtje in de rug ten opzichte van een aluminium pen. Het zadel zou dan weer het eerste zijn dat we zouden vervangen, want de vorm en breedte waren geen goede match met ons teerbeminde achterwerk. Het stuurlint met carbonlook doet wat ons betreft afbreuk aan de uitstraling van de fiets en voelt ook minder aangenaam aan dan zachtere types of zelfs een kurklint.

Met Fulcrum-wielen kan je niet veel fout doen. Ze zijn dan ook een populaire keuze om standaard te monteren. Als we de website van Fulcrum mogen geloven, zijn deze Racing 600 DB's zelfs tubeless-ready, en dat maakt hen toch aantrekkelijker dan je zou vermoeden. Zo kan je een hele winter doorkomen zonder één lekke band - je moet alleen even door het proces gaan om tubeless banden te installeren in plaats van de overigens degelijke Conti's.

CONCLUSIE

Stevens levert met de Izoard Pro Disc een degelijke en stijlvolle, klassiek ogende schijfremracer met Ultegra af, en dat aan een aantrekkelijke prijs. Dat kon in theorie een saaie fiets opleveren, maar dat is hij in de praktijk allesbehalve. Hij rijdt strak en direct, maar doet dat op gedistingeerde wijze.

SPECIFICATIES

Frame: Carbon SL Fiber
Voorvork: Stevens Full Carbon SL
Groep: Shimano Ultegra Disc
Wielen: Fulcrum Racing 600 DB
Banden: Continental Grand Prix 25 mm
Stuur: Oxygen Scorpo Aero
Stuurpen: Oxygen Scorpo Road
Zadel: Oxygen Triton
Zadelpen: Oxygen Scorpo Carbon
Maten: 50, 52, 54, 56, 58, 60, 62 cm
Gewicht: 8,1 kg (excl. pedalen)
Prijs: 2.339 euro

Deze test verscheen in de Fietsgids 2019 van cycling.be magazine. Abonneer je HIER op cycling.be magazine en mis geen enkele fietstest meer!