De Crockett is Treks aluminium, volbloed crossfiets. Soepel, snel en licht, maar ook bereikbaar voor een breed publiek. Dit is meteen de eerste Trek die gebruikmaakt van de vernieuwde T47-bracketstandaard, die het volume van een PressFit-bracket verenigt met de duurzaamheid van schroefdraad.

Die fraaie looks van deze nieuwe Crockett is deels te danken aan de Invisible Weld-technologie van Trek, een productiemethode die gewicht bespaart en die het 300 Series Alpha Aluminium frame van de Crockett een carbonachtig uiterlijk verleent. Een gelakt Crockett-frame in maat 56 weegt zo'n 1325 gram en dat is - vooral dankzij het weglaten van de verschuifbare achterpatten - 200 gram lichter dan de vorige versie. De IsoSpeed achteraan blijft wel behouden voor het comfort. Je kan twee bidonhouders en spatborden monteren en er is ruimte voor banden tot 38 mm, wat betekent dat deze fiets veelzijdig inzetbaar is. Na een cross een ontspannen gravelrit meepikken is dus zeker mogelijk.

2 MODELLEN

De nieuwe Crockett-modellen hebben dezelfde beproefde Cross Race-geometrie als eerdere Crockett-modellen en zoals de Boone, het carbon topmodel van Trek. De Cross Race-geometrie werd ontwikkeld in samenwerking met Katie Compton en wordt ook gebruikt door het Telenet Fidea-cyclocrossteam.

Er komen twee nieuwe modellen, de Crockett 4 en de Crockett 5. De 4 heeft een wedstrijdwaardige SRAM Apex 1x11-aandrijving en mechanische schijfremmen. De 5 heeft een upgrade ondergaan ten opzichte van het huidige model en is nu voorzien van een SRAM Rival 1x11-aandrijving en hydraulische schijfremmen.  Beide fietsen hebben een Affinity TLR-wielset met een velgbinnenbreedte van 21 mm, zodat banden beter ondersteund worden en meer tractie opleveren. De nieuwe Crockett heeft voor en achter steekassen, flatmount-schijfremmen, een T47-schroefdraadbracket, een 3S kettingvanger, een E2 taps toelopend balhoofd en Control Freak interne kabelgeleiding. De Crockett 4 Disc zal 1.499 euro kosten, de Crockett 5 Disc 1.999 euro. De frameset is apart verkrijgbaar voor 899 euro.

NIEUWE BRACKETSTANDAARD

Opvallend in de lijst aan specificaties is het T47-bracket. Dat is een relatief jonge standaard die de brede 30 mm assen gemakkelijk de ruimte kan geven, maar dan niet met een kraakgevoelig PressFit-bracket. Het is in feite een mix van de PF86.5 met een schroefbracket. Trek paste met de hulp van fabrikant Praxis de T47-standaard licht aan door de as minder breed te maken aan de binnenkant, maar aan de buitenkant wel een millimeter meer ruimte te geven, zodat er meer plek is om het gereedschap te laten aangrijpen op het onderdeel, waardoor vastzetten en losdraaien vlotter moet gaan en de assemblage in de fabriek ook vlotter moet gaan. Ondanks de aanpassing kan je wel de bestaande T47-brackets gebruiken die al op de markt zijn. Doordat het bracket in het frame geschroefd is, zou de duurzaamheid hoger moeten liggen dan bij een PressFit, terwijl je wel profiteert van de extra stijfheid die wordt gecreëerd door het grotere volume van het bracket.