Na de XTR schenkt Shimano ook de Deore XT en SLX een 12-speed-cassette. Vooraan kan je kiezen voor een enkel of dubbel, maar naast de interessantere prijs zijn er nog andere pluspunten.

Net als bij de XTR 12-speed wacht ook bij de nieuwe Deore XT M8100-serie Shimano's Micro Splinecassette met een bereik van 10-45T of 10-51T. Vooraan kan je kiezen voor een enkel of dubbel Hollowtech II-crankstel, voor de krachtige remmen kan je opteren voor 2 of 4 zuigers, je krijgt volledig verstelbare ISPEC-EV-shifters, nauwkeurig schakelende 12-speed voor- en achterderailleurs, snelkoelende Ice Technologies Freeza-remschijven en complete XC- of Enduro-wielen.

De nieuwe Deore XT 1x12-crank heeft holle crankarmen en de kettingbladen worden hebben een speciaal tandprofiel (Dynamic Chain Engagement+), dat met zijn smalle/brede tanden de sleutel is voor verbeterde kettingspanning, soepelheid en geruisloosheid van de aandrijflijn. De verschillende kettingbladen (28T, 30T, 32T, 34T en 36T) zijn 'direct mount' en uitwisselbaar met XTR- en SLX-bladen. De mogelijke cranklengtes zijn 165, 170, 175 en 180 mm en er zijn drie breedtes verkrijgbaar, naargelang de gewenste kettinglijn en Q-factor (52, 55 en 56,5 mm). De cranksets wegen 620 tot 636 gram naargelang de versie.

De Deore XT 2x12 Hollowtech II 36-26T-cranks bieden een ruim bereik in combinatie met de 10-45T-cassette, waardoor de mogelijkheden op alle soorten terrein worden gemaximaliseerd, met behoud van kleine stappen tussen de versnellingen voor een consistente cadans.

Deore XT 12-speed cassettes worden geleverd met het Micro Spline-montagesysteem en zijn leverbaar in 10-45T-versie (461 gram) voor kleine stappen tussen de versnellingen of een 10-51T-variant (470 gram) voor een maximaal bereik. Op de aluminium spider zijn tien stalen tandwielen en twee aluminium tandwielen geplaatst, met het oog op duurzaamheid en een laag gewicht.

De nieuwe Deore XT 12-speed HG-ketting (252 gram) is opnieuw ontworpen met een verlengde binnenplaat om de ketting beter op zijn plaats te houden en de kettingspanning te verbeteren.

Er zijn twee aparte achterderailleurs voor de 1x12 of 2x12 (284 en 290 gram). Beide hebben uiteraard Shadow RD+ voor een goede positionering onder de cassette. De derailleurwieltjes hebben 13 tandjes om het rijden stiller en aangenamer te maken.

De Deore XT-voorderailleur wordt geleverd in één versie voor beide kettinglijnen, maar is beschikbaar voor D-type, E-type of M-type bevestigingen. Gewichten variëren daardoor van 106 tot 135 gram.

Met zijdelingse en rotatieverstelmogelijkheden bieden de ISPEC-EV-shifters (er is ook een klembandversie), die netjes aan de remhendel worden vastgeschroefd, oplossingen voor rijgevoel op maat. Rubberen vulling op de schakelhendels en het tweezijdige afschakelen verbeteren het schakelen nog meer. De rechtershifter heeft een multi-release-functie.

Deore XT-remklauwen zijn beschikbaar in een XC-specifieke versie met 2 zuigers of een Trail/Enduro-versie met 4 zuigers. De versie met 2 zuigers heeft hetzelfde ontwerp als de vorige XT M8000-versie, wat betekent dat de vorige remblokken compatibel zijn, terwijl de versie met 4 zuigers een volledig nieuwe constructie is, die gebaseerd is op het XTR M9100-ontwerp, en dezelfde N03A (resin) of N04C (metalen) remblokken met vinnen heeft (die ook compatibel zijn met D03S- of D02S-remblokken).

De Deore XT-remhendels functioneren met beide types remklauwen en zijn uitgerust met het Servo Wave-systeem voor sneller aangrijpen, meer vermogen en een kortere vrije slag. De remhendels steunen nu op twee posities tegen het stuur voor een stijver remgevoel (iets wat bij de XTR effectief werkt). De hendels beschikken eveneens over een instelknop voor de slag en een stelschroef voor de vrije slag voor een eenvoudige afstelling van de remmen tijdens het rijden.

XC-stijl remsets met rotoren (160 mm RT-MT800) en remblokken wegen 392 gram en de Enduro-remsets wegen 410 gram inclusief rotoren en remblokken.

De vernieuwde Deore XT Ice Technologies Freeza-rotoren (RTMT800) zijn ontworpen om beter te koelen, wat resulteert in consistente remprestaties en duurzamere remblokken. Een ingeklemde aluminium kern, gevat in een duurzame, stalen buitenlaag, voert warmte af via de koelvinnen in het midden. Verkrijgbare maten zijn 140 mm (88 gram), 160 mm (109 gram), 180 mm (132 gram) en 203 mm (164 gram).

EIGEN WIELSETS

In tegenstelling tot de XTR M9100-serie, biedt de Shimano Deore XT M8100-serie complete 27.5 en 29" wielen aan voor zowel XC als Trail/Enduro. De XC-wielen beschikken over een 24 mm brede tubeless ready, volledig gesloten velgbed voor banden tot 2.35 inch. De 28 dubbele-butted rechte trekspaken bieden een goede combinatie van stijfheid en gewicht (WH-M8100-27.5: 1764 gram, WH-M8100-29: 1840 gram).

Aan de andere kant bieden Deore XT Trail/Enduro-specifieke wielen een 30 mm interne velgbreedte voor banden tot 2.6 inch. De achternaven zijn voorzien van zero-dish (O.L.D. 148 mm) en de aluminium velgen zijn geschikt voor 28 J-bend spaken om deze tubeless wielen sterk maar toch licht te houden voor agressieve rijders en rijomstandigheden (WH-M8120-27.5: 1846 gram, WH-M8120-29: 1932 gram).

Individuele Deore XT-naven zijn ook leverbaar in de verschillende breedtes.

VERSCHILLEN MET XTR

Een mens zou zich bij zo'n nieuwe groep beginnen af te vragen wat de verschillen zijn met de topgroep. Zo heeft de XT wel complete wielsets en de XTR niet, krijgt hij een 28T kettingblad in plaats van 38T, heeft de I-SPEC EV-shifter een rotatiehoek van 20 graden in plaats van 60 graden, is er geen speciale XC-remhendel, geen bottom bracket, zijn er minder achterderailleur opties, en is er geen hendel voor de dropper zadelpen. Het opvallendst is nog het gewichtsverschil van 365 gram in een directe vergelijking met XTR.

SLX BEWAART HET BELANGRIJKSTE VAN XT

De SLX is de derde in lijn bij de mountainbikegroepen van Shimano en deze nieuwe 12-speed-versie bewaart de belangrijkste kenmerken van Deore XT, maar dan zonder instelmogelijkheid van de vrije slag op de remhendel, slechts 1 aluminium cassettetandwiel, minder kettingbladopties, geen complete wielen, geen multi-release op de rechtershifter, geen reliëfstructuur op beide shifters, SIL-TEC-coating op schalmplaten van de ketting, en geen Freezatechnologie op de schijven. De SLX voegt ook 148 gram gewicht toe in een directe vergelijking met XT.