De nieuwe Top Fuel gaat van een pure XC-racebike naar een marathonachtige lichte trailbike met iets meer veerweg, wat hem aantrekkelijk moet maken voor veel meer rijders.

Opnieuw ontworpen met een langere veerweg en een vernieuwde geometrie combineert de Top Fuel het vertrouwen en de controle van een mountainbike met langere veerweg met de snelheid en directe besturing van een XC-racebike. De kans bestaat dat Trek op die manier ruimte maakt voor een pure XC-racer.

Top Fuel heeft nu een langere 120 mm veerweg voor en 115 mm achter. De combinatie van luiere balhoofdhoek en langere reach maakt het rijders makkelijker om sneller te gaan op ruige afdalingen. Het bredere stuur en de kortere stuurpen biedt meer controle, terwijl de Dual Remote Lockout ervoor zorgt dat geen energie verloren gaat tijdens het klimmen. Elk model krijgt nu een dropper-zadelpen. 

"De vernieuwde frame-eigenschappen geven de nieuwe Top Fuel dezelfde ultra-responsieve en vertrouwde rijkwaliteiten als onze trailbikes", klinkt het. "De rechte onderbuis maakt de voorkant van de fiets veel stijver zonder enig gewicht toe te voegen, terwijl het Knock Block-balhoofd beschermt tegen vorkkroon- of stuurimpact. Top Fuel gebruikt nog altijd bewezen veringtechnologieën zoals Active Braking Pivot, maar ook de Mino Link om de geometrie te verstellen (draai aan de link en de balhoofdhoek wordt een halve graad scherper of luier en het bracket komt 6 mm hoger of lager) en Control Freak interne kabelrouting zodat rijders hun eigen unieke setup kunnen bepalen."

De nieuwe Top Fuel-serie omvat Alpha Platinum Aluminium en OCLV Mountain Carbon modellen. Waar de 9.9-modellen altijd full carbon frames hadden, krijgen ook de 9.7 en 9.8 modellen dit jaar een upgrade naar een full-carbon frame.

Voor rijders die de nieuwste aandrijf- en veringtechniek willen, komt er een 9.9-model met SRAM AXS. Rijders die nog een stap verder willen gaan en hun bike willen customizen, kunnen dat vanaf eind juli doen via Project One. Om samen te vatten, noemt Trek de Top Fuel een efficiënte XC-bike die gemaakt is om langere afstanden in kortere tijd af te leggen, maar nog altijd een plezier om te berijden als de omstandigheden ruiger worden.

Er is een alu en carbon frameset (1.999 en 3.299 euro), met daarnaast één alu model, de Top Fuel 8 (2.999 euro - 13,8 kg), en vier carbon modellen tussen 3.999 en 9.999 euro (van 12,63 tot 11, 84 kg).