Santa Cruz heeft van zijn Stigmata een fiets gemaakt die nog beter gravel aankan, maar ook in de cross zijn mannetje kan blijven staan.

De vorige Stigmata scoorde goed met zijn interne bekabeling voor de schijfremmen, veel bandruimte en steekassen - eigenschappen die intussen de standaard zijn geworden. Deze nieuwe versie beantwoordt opnieuw aan de jongste eisen van de doelgroep voor dit type fiets.

Santa Cruz schakelde opnieuw over naar het betrouwbare schroefbracket, voegde mooi verborgen bevestigingspunten toe voor spatborden en bood de mogelijkheid voor drie bidonhouders (eentje laag onderaan de schuine buis), zodat de avonturiers niet omkomen van de dorst. Door die extra houder kan je eventueel een complete frametas plaatsen en toch nog ruimte hebben voor één bidon. De Stigmata heeft wel geen vaste bevestigingspunten voor tassen.

Er is tussen de vorken ruimte genoeg voor banden tot 45 mm breed. Ga je naar de kleinere 650b-wielmaat, dan kan je een band van 2,1" monteren. Om die offroadcapaciteiten te benutten, gebruikt de Stigmata ideeën van de Highball-hardtail. De carbonlayup is gericht op stijfheid, wegligging en offroadgevoel. Ook de bijna onbreekbare trialsfiets van Danny MacAskill diende als inspiratie om het comfortniveau omhoog te krikken.

In de kleinere maten is er minder kans om tijdens het draaien met je tenen tegen het voorwiel te komen dankzij een grotere vorksprong bij de maten 52 en 54 (50 mm sprong tegenover 45 mm voor de maten 56-61). Juliana, het equivalent van Santa Cruz voor vrouwen, biedt de Quincy aan in de maten 49, 52 en 54, zodat je vanaf een lengte van 152 cm (bij de 52 cm is de minimumlengte 160 cm) met deze gravelfiets kan rijden. Je kan de fiets zowel met als zonder voorderailleur gebruiken. Wil je gaan voor de 1X, dan krijg je een cleane look, want de Stigmata heeft een voorderailleur met klemband nodig.

De Stigmata is er in het olijfgroen, waarbij de carbonvezels zichtbaar zijn in het logo, en in mosterdkleur. De meest betaalbare versie heeft een Rival-groep, weegt 8,73 kg en kost 3.999 euro. De meest exclusieve heeft de Red eTap AXS-groep, carbon Santa Cruz Reserve-wielen, weegt 7,81 kg en kost een stevige 10.499 euro. Daar tussenin heb je nog eentje met Ultegra en eentje met Force eTap AXS. De frameset kost 2.399 euro en geniet net als de rest van het Santa Cruz-gamma van levenslange garantie.