Shimano GRX biedt meerdere opties, waaronder dubbele en enkele aandrijflijnen, mechanisch of elektronisch schakelen, 11- en 10-versnellingen, dropper post-integratie en wide- of close-range overbrengingsverhoudingen voor elke stijl van gravel en onverhard rijden.

Shimano introduceert een nieuwe componentenreeks onder de naam GRX: "?s werelds eerste speciale serie van gravel-/adventure-componenten ontwikkeld voor zowel snel rijden, als voor gegarandeerde prestaties op losse onverharde wegen en paden. De nieuwe gravel/adventure-groepen zijn ontstaan na een uitgebreid onderzoeks-, test- en ontwikkelingsproces. De wereldwijde terugkoppeling van rijders op trails, bospaden, grindpaden en onverharde wegen op alle niveaus zijn in de componentenreeksen samengebracht."

"GRX omvat RX800-, RX600- of RX400-serie?s componenten met 1x11-, 2x11- en 2x10-aandrijflijnen en mechanische en Di2 elektronische schakelopties, zodat fietsers hun rijstijlen op wisselende ondergronden aan kunnen passen en verder kunnen gaan dan hun gebruikelijke grenzen om een breed scala aan terreinen te verkennen."

De ontwikkeling van deze serie heeft het ontwikkelingsteam van Shimano ver buiten de traditionele grenzen gebracht met een platform dat zich, zowel nu als in de toekomst, op de behoeften van de rijders richt. Of het nu gaat om fietsen op gravel, onverhard wegrijden, fietstrektochten of het voldoen aan de behoeften van veeleisende cyclocrossers, Shimano GRX biedt opties variërend van op gravel afgestelde versnellingsverhoudingen tot aangepaste ergonomie, van dropper zadelpennenintegratie tot aan gravel-specifieke GRX-wielen met bredere velgprofielen.

COMPONENTEN 

GRX omvat drie cranksetopties - 1x11, 2x11 of 2x10 versnellingen - plus vóór- en achterderailleurs, schijfremklauwen met een optie voor een in-line-remhendel en STI-shifters en naar keuze met elektronisch Di2 schakelen of mechanische schakelopties.

De componenten zijn gebaseerd op Shimano?s toonaangevende aandrijflijntechnologieën van zowel de wegfiets als de mountainbike, om de kenmerkende schakelprecisie en stabiliteit te leveren waar Shimano bekend om staat. GRX is een soepele en stille aandrijflijn die speciaal is afgesteld op de unieke eigenschappen van gravelterreinen, rijposities en de eigenschappen van gravelfietsen.

Om het gemakkelijker te maken, adviseert Shimano GRX het gebruik van Shimano MTB- (Deore XT, SLX of Deore) of Road- (Ultegra, 105, Tiagra) cassettes en kettingen die reeds bestaan in de Shimano-productlijn. Naast de toonaangevende Shimano GRX 800-serie, zijn er ook voordeligere 11 versnellingencomponenten, een 600-serie crank en een set shifters, die probleemloos kunnen worden gecombineerd met 800-serie componenten en 10 versnellingen cranks, derailleurs en schakel/remsets. Dit betekent dat je alles kunt creëren, van een lichtgewicht premium GRX op raceniveau tot een vrijetijds GRX-werkpaard op een voordeliger niveau.

GRX-crank: de GRX-cranks zijn ontworpen voor het rijden op verschillende rijterreinen en rijstijlen, allemaal met een +2.5 mm kettinglijn voor meer band- en framespeling. GRX-cranks met een enkel blad zorgen voor eenvoudig schakelen op alleen de achterste cassette (de opties zijn onder andere RX800/600 40T cassettes of de RX800 42T cassette) en worden geleverd met Shimano?s Dynamic Chain Engagement-tandprofiel op de voorste kettingblad voor een betere kettingretentie op hobbelige ondergronden. Het GRX RX810-crankset met dubbele kettingblad en 17-tanden verspringing, die met 48-31T de breedste overbrengingsverhouding heeft, is volgens Shimano de beste set, die het ooit heeft ontwikkeld. Samen met de extra RX600-11/10 46-30T opties, geven de dubbele cranksets voldoende overbrengingsverhoudingen om de steilste beklimmingen en de steilste afdalingen aan te kunnen.

GRX crankgewichten: 1x11: FC-RX810-1: 655 gram, FC-RX600-1: 753 gram. 2x11: FC-RX810-2: 722 gram, FC-RX600-11: 816 gram, FC-RX600-10: 819 gram

GRX-voorderailleurs (FD): Als aanvulling op de cranksets, zijn de Di2- (FD-RX815) of mechanische (FD-RX810/RX400) voorderailleurs ontwikkeld met 2,5 mm extra uitgaande speling voor bredere banden (tot 42 mm) om het rijden op ruwe wegen te vergemakkelijken. Dit betekent dat de GRX-voorderailleurs met Shimano GRX +2.5 mm cranks dienen te worden gecombineerd. Zowel de RX800-serie mechanische, als de elektronische Di2-voorderailleurs zijn gebouwd om plaats te bieden aan Shimano?s breedste 17T-kettingblad met de 48-31T versnellingsverhouding vóór, terwijl de FD-RX400 10-versnellingsderailleur plaats biedt aan de 16T-kettingbladen van de RX600 46-30T cranksets met 10 versnellingen. Alle voorderailleurs bieden Shimano?s welbekende schakelprestaties. Shimano Di2-derailleurs kunnen perfect worden afgesteld met behulp van Shimano?s eenvoudige en geïntegreerde shifters terwijl de mechanische derailleurs zorgen voor een extreem licht schakelgevoel aan de voorkant met een ergonomische krachtcurve, toggle link-constructie voor meer kabelgeleidingsopties en een geïntegreerde spanbout voor de kabel voor nauwkeurig en gemakkelijk afstellen.

GRX-voorderailleur gewichten: FD-RX815-F: 131 gram, FD-RX810-F: 94 gram, FD-RX400: 95 gram

GRX-achterderailleurs (RD): de GRX Di2-achterderailleurs (RD-RX815/RX817) en de mechanische achterderailleurs (RD-RX810/RX812/RX600) maken gebruik van de in 2018 geïntroduceerde technologie van de RX-achterderailleur en zijn ontworpen voor geruisloos, soepel en betrouwbaar schakelen op ruw terrein met een kettingstabilisatiesysteem dat bekend staat als Shadow RD+ om ?geklapper? van de ketting te vermijden, onnodige beweging van de derailleurarm te beperken en ononderbroken schakelprestaties te bieden. GRX wordt geleverd met een keuze uit vier derailleurs, afhankelijk van welke cassette en schakelsysteem u kiest.

Voor rijders die een Ultegra-, 105- of Tiagra-niveau 11-30/34T-cassette gebruiken, is er de korte kooi Di2 RD-RX815 of mechanische RD-RX810-achterderailleur, terwijl rijders met een Deore XT-, SLX- of Deore-niveau 11-40/42 cassette de langere kooi Di2 RD-RX817 of mechanische RD-RX812 kiezen, die beide een trekkrachtverhouding hebben die vergelijkbaar is met de wegderailleurs van Shimano.

GRX-achterderailleur gewichten: Di2: RD-RX815/RD-RX817: 288/322 gram. Mechanische: RD-RX810/RD-RX812: 251/264 gram

GRX STI-shifters: Bij de GRX is schakelen mogelijk dankzij speciale, gravel-specifieke, ergonomische shifters (Di2: ST-RX815 of mechanisch: ST-RX810/RX600/RX400, ST-RX810-LA) met een 18 mm hoger aspunt, gebogen profiel van de remhendel en antislip afwerking met reliëf, voor goede grip op ruw terrein.

Om het gebruik van dropper zadelpennen bij het rijden op gravel te integreren, heeft Shimano de linkse hydraulische schijfremhendel GRX ST-RX810-LA ontwikkeld, die bij gebruik in combinatie met een 1x11 aandrijflijn, een dropper zadelpen kan bedienen en tegelijkertijd het stuur netjes houdt. Het geïntegreerde kabeltreksysteem heeft een 9 mm hendelworp om dropper zadelpennen met kabelkoppen bij de shifter te bedienen. Shimano GRX omvat eveneens 1x11-specifieke RX800 en RX600-serie hydraulische schijfremhandgrepen aan de linkerzijde zonder dropper of interne schakelonderdelen, inclusief de 1x11 Di2 linker shifter (ST-RX15), die met drie knoppen wordt geleverd (twee knoppen aan de zijkant en één knop aan de bovenkant) voor het bedienen van extra functies zoals verlichting of fietscomputers van andere merken.

GRX STI shifters/remhendel gewichten: ST-RX815-L/R Di2: 565 gram, ST-RX810-LA linker dropper post shifter: n.n.b., ST-RX600-L/R: 611 gram, ST-RX400-L/R (10 versnellingen): 613 gram

GRX-remsystemen: De eerste zorg van gravelrijders is het hebben van voldoende remvermogen om de snelheid op steile en onverwachte afdalingen te beheersen. Daarom biedt het topmodel van de GRX-serie RX800-serie remhandgrepen (ST-RX815) met Servo Wave-technologie van Shimano?s mountainbike-remmen. Dit zorgt voor een sterker remgevoel met meer modulatiemogelijkheden voor agressiever rijden. Als je de voorkeur geeft aan de RX810 niet-Servo Wave-versie of de RX600 en RX400-serie shifters, dan bieden zij nog steeds een uitstekend remvermogen, vergelijkbaar met respectievelijk Ultegra-, 105- of Tiagra-schijfremmen. 

Een extra remoptie wordt geleverd met een hydraulische remhendel (BL-RX812-L/R) die wordt aangesloten op de hydraulische hoofdleiding die naar de voorste en/of achterste remklauw loopt. De remhendel is ontworpen om naast de stuurpen op het stuur te worden gemonteerd en biedt opties voor het remmen bij het rijden met de handen bovenop het stuur.

GRX-remhendel voor de hydraulische schijf gewicht: BL-RX812L/R: TBD gram

De GRX-remklauwen (BR-RX810/400) weerspiegelen het ontwerp van Shimano?s vlak gemonteerde remklauwen voor krachtige remprestaties, met functies als eenrichtingsontluchting en Ice Technologies warmteafvoerende remblokken met koelvinnen en rotoren voor efficiënte koeling en langdurige remprestaties. 

GRX-remklauwen: BR-RX810: nog niet bekend, BR-RX400: 143 gram

Gravelspecifieke wielset: Om de ervaring compleet te maken, richt Shimano zich op de experimentele geest van gravel met twee gravel- en adventure-geïnspireerde 12 mm E-THRU as-wielsets (WH-RX570-TL-F12/R12). De 700c of 650b (non-Boost) tubeless-ready wielsets bieden een optimale balans tussen gewicht, stijfheid en gravel duurzaamheid, waardoor een bredere 21,6 mm binnenvelgbreedte (vergelijkbaar met MTB XC wielen) en een offset velghoogte van 22 mm ontstaat.

GRX-wielsets: WH-RX570 700c: 1600 gram/paar, WH-RX570 650b: 1540 gram/paar

TIAGRA-UPGRADE MET VERBETERD HYDRAULISCH REMSYSTEEM

Shimano komt met een verbeterde versie van de populaire Tiagra-reeks voor een nog positievere fietservaring voor de beginnende rijder.

De nieuwe Dual Control-shifters (ST-4720-L/R) vervangen de vorige non-serie ST-RS405 en volgt Dura-Ace, Ultegra en 105 met een slanke behuizing voor de hydraulische schijfrembediening en een verbeterde instelbaarheid voor een optimale controle over de fiets.

Het Tiagra-schakelmechanisme met 10 versnellingen in de shifter-behuizing is eveneens verbeterd ten opzichte van de non-serie shifters om achter sneller te kunnen schakelen, waardoor de rijders sneller kunnen opschakelen voor een sprint of terugschakelen voor een beklimming.

Een optionele extra functie van de nieuwe Tiagra Dual Control shifters, die ook op de 105- en Ultegra-niveaus te vinden is, is een shifter met een korte slag en meer profiel aan de buitenkant (ST-4725-L/R) voor rijders met kleinere handen, waardoor een nog meer op maat gemaakte en zelfverzekerde rijbelevenis wordt gecreëerd.

Er komt naast de bestaande 52-36T en 50-34T cranksets ook een lagere 48-34T-kettingblad combinatie voor de Tiagra FC-4700 2-delige crankset. Deze kleinere verhouding vermindert de afstand tussen de grote en de kleine ring tot 14T, waardoor minder compensatieverschuivingen nodig zijn in de achterste cassette en TIAGRA geschikter maakt voor een breder aantal rijders.

Daarnaast verschijnt een nieuwe 12 mm E-THRU naafset (HB-RS470/FH-RS470) voor schijfremmen op Tiagra-niveau. In combinatie met compatibele frames verhogen de thru-assen de stijfheid van het wiel en maken ze een nauwkeurigere uitlijning van de schijfremmen mogelijk. Deze naafset met 10 of 11 versnellingen is leverbaar voor 28H of 32H velgen en wordt geleverd met een schijfrem-specifieke O.L.D. van respectievelijk 110 en 142 mm.