Rond het merk Colnago hangt al decennialang een speciaal aura. Ondanks hun populariteit behouden ze hun exclusieve karakter, en intussen blijven de mannen van Ernesto pareltjes afleveren. Gelukkig hebben ze ook iets voor de gewone sterveling in de catalogus, zoals de nieuwe CLX Disc.

Dat de 86-jarige Ernesto Colnago niet terugdeinst voor verandering, kon je al heel zijn carrière zien - kijk maar naar hoe hij carbon naar de massa bracht - en ook dit jaar krijgen we weer wat nieuws, want het Colnago-logo is gemoderniseerd. Belangrijker dan de looks zijn de kwaliteiten van het kader en de fiets. De befaamde Italiaanse fabrikant kwam al heel vroeg met een schijfremfiets op de markt, maar nu pas is er ook een CLX Disc beschikbaar. Ook de drie topmodellen - de C64, Concept en V2-r - zijn te verkrijgen in een Disc-uitvoering.

NET ALS DE TOPPERS

Deze subtopper neemt trouwens heel wat kenmerken over van de duurdere modellen. Een interessante is het ThreadFit 82.5-bracket, dat de betrouwbaarheid van een schroefbracket verbindt met de breedte en stijfheid van de PressFit-standaard. In mensentaal betekent dat: je krijgt een stijf bracket dat niet begint te kraken na twee ritten in de regen. Voorts is het duidelijk dat de CLX een rechtstreeks afstammeling is van de V2-r, de lichte klimmer met aero-ambities. Zo zien we dezelfde intern weggewerkte zadelpenklem en zijn de buizen van de CLX ook licht aerodynamisch vormgegeven.

De Colnago CLX met velgremmen die we enkele jaren geleden testte, voelde om een of andere reden wat houterig aan. Deze CLX Disc werpt dat juk volledig van zich af. Op onze testfiets zaten mooie, stijve carbon wielen - dat helpt natuurlijk altijd - maar zelfs met andere wielen reageerde hij meteen op onze input. Het is geen nerveuze jongen, maar eerder een fiets die vastberaden handelt: snel accelereren en direct sturen zonder je te verrassen.

Als je de geometrietabel raadpleegt, zal je zien dat je niet zomaar dezelfde maat kan overnemen als bij gelijk welke andere fiets. Colnago werkt namelijk met Sloping-maten, zodat je er best voor zorgt dat de stack en reach overeenkomen met de maat van de fiets waar je goed op zat. Wij kozen daarom voor de 52s, en daar voelden we ons meteen op thuis. Bij de CLX kan je trouwens kiezen uit acht maten, en dat zijn er toch al meer dan bij de meeste concurrenten in deze prijsklasse.

Onze testfiets was uitgerust met Campagnolo Disc, maar de standaardmontage omvat Shimano Ultegra Di2 Disc, wat uiteraard ook niet slecht is. Wil je de fiets helemaal naar jouw wens opbouwen, dan is er nog de losse frameset voor 2.449 euro.

Mooi is dat distributeur Codagex opteert voor het Prologo Dimension-zadel. Dat is een modern, kort en breed model. Het voelde meteen aan als een comfortabele rustplek. Terwijl we normaal gezien de eersten zijn om te melden dat we het standaard gemonteerde zadel zouden vervangen, zouden we het hier net koesteren.

CONCLUSIE

De Colnago CLX Disc wist ons helemaal te overtuigen met zijn rijkwaliteiten. Je voelt vanaf de eerste trap dat je met een snelle fiets op pad bent, en toch hoef je niet over profwaardige capaciteiten en reflexen te beschikken om er ten volle van te kunnen genieten. Daarmee is deze CLX Disc een perfect voorbeeld voor deze categorie van allroundfietsen: je krijgt een beetje aero, voldoende stijfheid, schijfremmen, moderne framekenmerken en een rijgedrag dat vertrouwen wekt, terwijl je het zeker niet moet laten om mee te doen met de spurt naar het eerstvolgende plaatsnaambord.

SPECIFICATIES
Frame: CLX Carbon
Voorvork: Monocoque Carbon
Groep: Shimano Ultegra Di2
Cranks: FSA Gossamer Pro 386 50/34
Wielen: Vision Team 30 Disc (optie: Vision Trimax Carbon 40 Disc, meerprijs 699 euro)
Banden: Vittoria Rubino Pro
Stuur/stuurpen: Vision Trimax alu
Zadel: Prologo Dimension
Zadelpen: Colnago carbon/alu
Maten: 42s, 45s, 48s, 50s, 52s, 54s, 56s, 58s
Gewicht: 7,7 kg (met andere groep en wielen)
Prijs: 4.499 euro