Pinarello had al een specifieke kasseifiets met een automatisch werkende demper op de achtervork, maar nu is er de Dogma FS met een extra demper bovenaan de voorvork.

Vier jaar geleden kwam Pinarello op de proppen met de Dogma K8s, een kasseifiets met een demper in de staande achtervork, twee jaar later kwam het elektronisch suspensiesysteem eDSS 2.0 dat de vering automatisch bediende en nu is er bijkomend elektronische vering vooraan. Dit Dogma Smart Adaptive System (DSAS) past de voor- en achtervering automatisch aan en kan zich aanpassen aan elk type terrein, waarbij het de vering automatisch opent of afsluit. Zo behoud je de maximale stijfheid op het asfalt en krijg je optimaal comfort op de ruwe wegen.

Carsten Jeppesen is Head of Technical Operations bij Team Sky en is blij dat Pinarello een fiets heeft voor elke afspraak op de wedstrijdkalender: "De Dogma FS combineert het nieuwste op vlak van frame- en elektronische technologie om onze renners een dynamische fiets te geven die compleet aanpasbaar is aan alle ondergronden en kan bediend worden door de renner of volledig automatisch kan opereren. Het is het jongste resultaat van onze voortdurende samenwerking met Pinarello."

Sky-renner Luke Rowe zei: "Mijn eerste indruk van de Dogma FS is heel erg goed. Hij geeft ons een voordeel in aanloop naar Parijs-Roubaix en zal ons helpen om op het hoogste niveau te acteren op de kasseien. Ik heb er veel mee over de kasseien gereden deze week en hij is megagoed. Als een van de eerste racefietsen met een echte voor- en achtervering voelt hij speciaal aan."

HET FRAME

De vork moest compleet opnieuw worden ontworpen om correct te integreren met de voorvering en de sprong van de vork is licht verkleind om de krachten perfect over te brengen. De balhoofdbuis is verbreed om de DSAS-vering te kunnen integreren, is ingekort om ruimte te geven aan 20 mm veerweg en werd versterkt om de klappen op te vangen. De diameter van de bovenste lager is vergroot naar 1" 1/4.

Achteraan vervangt de vering het monostay-ontwerp van de staande achtervork, maar de grootste uitdaging was om 10 mm van verticale doorbuiging te integreren in de liggende achtervork en tegelijk voldoende torsiestijfheid te behouden in de achtertrein.

DSAS-SYSTEEM

De kern van het systeem dat de trillingen absorbeert vooraan is een metalen veer. De demping komt van een hydraulisch systeem dat toelaat om de vering elektronisch te bedienen van open naar dicht. Achteraan is een elastomeer de kern van het systeem. Een elektrohydraulisch systeem kan eveneens geopend en gesloten worden. Het Smart Battery Pack is uitgerust met een processor die de algoritmes voor de controle van de vering beheert. Het kan data opslaan van accelerometers en gyroscopen die de wegsituatie helpen herkennen om zo de vering te openen of sluiten.

Er is ook een Rider Interface die toelaat dat de renner de systeemstatus kiest. Hij kan kiezen tussen manuele en automatische modus, hoe gevoelig het automatische systeem afgesteld moet zijn, of in manuele modus veranderen van open naar gesloten.

Volgens Pinarello kan het DSAS-systeem gemiddeld 42% van de vibraties komende van de ondergrond absorberen, wat zorgt voor meer comfort en stabiliteit op de fiets. Een vergelijkende test tussen een traditionele fiets en de Dogma FS op de bekende Carrefour de l'Arbre toonde dat de renner 15 seconden sneller was op de Dogma FS.

De Pinarello Dogma FS kan banden tot 28 mm breed aan en is verkrijgbaar in vier maten: 530, 550, 560 en 575.