Specialized stak altijd al veel energie in de ontwikkeling van de Roubaix en spreekt bij deze jongste versie zelfs over technologie die rechtstreeks uit Silicon Valley komt. De zadelpen met zwanenhals verdween en de Future Shock-demper onder het stuur kreeg een afstelknop.

De Future Shock zit nog altijd boven op het frame, onder de stuurpen, waardoor niet de hele fiets 'geveerd' wordt en op die manier voor energieverlies zou zorgen. Door die oplossing worden trillingen en harde klappen goed opgevangen zonder aan efficiëntie of stuurprecisie in te boeten, belooft Specialized. De nieuwe Future Shock 2.0 levert 20 millimeter aan verticaal comfort via een hydraulische demper. Het nieuwe systeem gebruikt een oliepoort om tegelijk de compressie- en rebounddemping aan te passen. Aanpassen van hard naar zacht doe je gewoon tijdens het fietsen door aan een knop bovenop de stuurpen te draaien. Die knop is trouwens afwezig bij de Roubaix Comp en lagere modellen.

Om evenveel comfort achteraan als vooraan te krijgen, is de zadelpen aangepakt. De nieuwe Pavé-zadelpen is de eerste bij Specialized die comfortabel én aero is, dankzij het D-design dat we kennen uit de Tarmac. De ingenieurs bouwden doorbuiging in over de hele bovenkant van de pen en ontwierpen een nieuwe interne zadelpenklem in het frame. Dat zorgt voor het aparte uiterlijk bij deze Roubaix met een brede vleugelvorm bovenaan de staande buis. De pen wordt wat dieper in het frame geklemd, waardoor hij zelfs al binnen in het frame kan doorbuigen, wat extra comfort creëert.

Je kan geen nieuwe racefiets maken zonder het over 'aero' te hebben en dat is ook zo bij deze comfortabele racefiets. Het frame is aerodynamischer dan bij de Tarmac SL6 en het Rider-First Engineered design (dat zorgt dat grote framematen gelijk aanvoelen als de kleine) biedt niet alleen de juiste portie stijfheid en comfort naargelang de framemaat, maar ook een framegewicht van minder dan 900 gram voor een maat 56.

Door heel wat data te analyseren kwamen de techneuten erachter dat er meer verschillen kunnen zitten bij twee fietsers van hetzelfde geslacht dan bij een mannelijke en vrouwelijke fietser. Daardoor verviel het onderscheid tussen een mannen- en vrouwenfiets en worden alleen nog de onderdelen aangepast aan de rijder.

Het schijfremframe biedt ruimte aan banden van 33 mm. Er zijn maten van 44 tot 64 cm (64 enkel bij Comp en Expert), maar er is ook een S-Works Team-versie in maten 53, 57 en 59 met een agressievere geometrie. Prijzen starten van 2.299 euro voor de Roubaix Base met Tiagra (pas vanaf 8 mei beschikbaart) tot 11.199 euro voor de S-Works met eTap AXS en S-Works Dura-Ace Di2 Sagan Collection (die Sagan-versies zijn er ook als frameset en als Comp-fiets). Tussenin heb je bv. de Pro met Force eTap aan 6.999 euro, de Expert met Ultegra Di2 aan 5.999 euro, de Comp met Ultegra aan 3.799 en de Sport met 105 aan 2.799 euro. 

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids met complete veldritkalender en vooruitblik van Paul Herygers bovenop! Blikvangers zijn Mathieu van der Poel, het trio Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, de terugkerende Jolien Verschueren, Dylan Teuns, Laurens de Plus, Hennie Kuiper, Ilan Van Wilder, � Voorts gaan we achter de schermen bij Telenet Baloise Lions, zoeken we de crosskampioenen van de toekomst, zetten we een crossfiets van Trek en gravelbike van Canyon naast elkaar, vertellen we over onze tochten in Oostenrijk en Cataloni�, gaan we trends spotten op Eurobike, zoeken we waarom de ene persoon meer calorie�n verbrandt dan een andere, en veel meer!