Campagnolo 12-speed EPS was al even te zien op de fietsen van de profrenners, maar we konden er nu eindelijk ook zelf mee aan de slag. Ontdek samen met ons de geheimen achter de nieuwe elektronische groep met schijf- en velgremmen uit Italië!

Toen we vorig jaar de nieuwe Campagnolo 12-speed te zien kregen, was het al snel duidelijk dat het niet meer lang zou duren voor de elektronische versie er zou komen. De voorbije maanden maakten de gesponsorde WorldTour-renners al goed reclame voor 12-speed EPS en begin maart konden we er dan eindelijk zelf mee aan de slag. Waarom Campa dan toch eerst de mechanische variant uitbracht, goed wetende dat de profploegen zouden wachten op de elektronische versie? Simpel, legt Joshua Riddle, Global Press Manager bij Campagnolo, uit: "Het grootste deel van een onderdelengroep is mechanisch, terwijl slechts 20 % overblijft voor de derailleurs en shifters. Nu hebben de ingenieurs een jaar gehad om de EPS-groep te perfectioneren en zijn de prototypes al goed getest door profs en testpersonen als ex-wereldkampioen Alessandro Ballan." Maar hoe ziet die nieuwe groep eruit?

Net zoals bij de mechanische shifters, is er slechts 8 mm verschil in hoogte tussen velg- en discremhendels. De ergonomie ervan kan je aanpassen met een inbus, waarbij je de hendel dichter of verder kan plaatsen, maar je kan ook de vrije slag en agressiviteit van de schijfremmen aanpassen naar je voorkeur. Het comfort voor je handen wordt gegarandeerd door de netvorm aan de binnenkant van de rubbers, waardoor schokken gedempt worden. De grotere duimshifter is handig te bereiken en de grote schakelhendel zit beter geïntegreerd achter de remhendel. Het draaipunt van de hendel is licht verplaatst om beter te remmen. Zoals we van Campagnolo gewoon zijn, is er één hendel per actie (remmen, op- en afschakelen).

Multishift blijft mogelijk om over de hele cassette heen te schakelen. De nieuwe Multi-Dome Technology kwam er op vraag van de profs en moet zorgen voor een betere feedback: je voelt de klik van het schakelen, maar de actie blijft meer dan makkelijk genoeg. De nieuwe Mode Button achter het lepeltje om af te schakelen dient om de derailleurs fijn af te stellen, te linken met bv. smartphone of de batterij te checken.

De compacte schijfremcilinder kennen we al van de andere Campa Disc-groepen, want ze blijft dezelfde voor alle groepen en is verticaal gericht met een bleedingpoort aan de bovenkant. De remblokken zijn wel licht aangepast met een duurzamere samenstelling, maar het blijven wel 'organische' blokken. En de blokken keren nu niet meer alleen terug dankzij magnetische krachten, maar ook dankzij een veertje uit roestvrij staal. De werking blijft even uitstekend als we al gewoon waren van de bestaande schijfremgroepen van Campagnolo.

Het Command Center - ook gekend als "het kleine bakje met het lichtje" - heeft twee antennes voor ANT+ en BLE. Die V4 Interface is niet alleen verkrijgbaar om onder de stuurpen te hangen, maar ook als twee interne modellen: te plaatsen in het uiteinde van het stuur of in het frame. De V4-batterij is langer en gaat ook langer mee - profrenners doen er 3,5 tot 5 weken mee. Ze kan in de zadelpen of onderbuis worden geplaatst.

De nieuwe EPS-voorderailleur helpt de ketting nog sneller op het grote blad en laat schakelen over de hele cassette toe. Campagnolo gaat er prat op dat het de sterkste en meest precieze motor heeft, wat zorgt voor vloeiend schakelen. Hij zet zich automatisch op de juiste plaats om geen wrijving met de ketting te hebben, maar zorgt er ook voor dat de ketting er niet kan afvallen bij op- of afschakelen.

De achterderailleur omarmt de cassette meer. Die Embrace-technologie zorgt dat het bovenste wieltje dichter bij de pion staat. Er is slechts één type achterderailleur. De grotere derailleurwieltjes hebben 12 tandjes. De dunnere kooi blijft zijn sterkte behouden, maar creëert meer ruimte tussen derailleur en vervaarlijk ronddraaiende spaken. Om alle types frames te bedienen, is de derailleurhanger zowel standaard als direct-mount te monteren. De sterke binnenveer houdt de derailleur op zijn plaats op ruwer wegdek. Dankzij de sterke motor is een uiterst snelle Multishift mogelijk.

De 12-speed-cassette komt in twee versies - 11-29 en 11-32 - en verhoogt slechts tand per tand over de eerste 7 kransjes, zodat de sprongen klein blijven. Ze gebruikt de bestaande cassettebody's want is even breed. Om de stijfheid en precisie hoog te houden, zijn de grootste twee tandtrio's telkens uit één stuk staal gefreesd. De cassette is - zoals we gewoon zijn van Campa - duurzaam. Daarvoor maken de Italianen gebruik van een chemische ingreep. Omdat de toleranties bij 12-speed klein zijn, zijn de spacers uit CNC-aluminium gemaakt.

De 12-speed EPS is voorlopig alleen leverbaar als Super Record, dus komt hij ook met de prachtige, opvallende crankset. De glanzende afwerking komt rechtstreeks uit de mal, want het hars is UV-bestendig. De Ultra Torque titanium as heeft de sluiting aan de linkerkant, zodat de rechterzijde perfect glad is. De CULT Ceramische lagers zijn volgens Campa liefst negen keer efficiënter dan normale. De crankset maakt gebruik van twee boutdiameters, van 112 en 145 mm, zodat de tandwielen dicht bij de bouten zitten, wat een stijver geheel oplevert. De extra lip, die mee zorgt voor het straffe uiterlijk, ondersteunt het grootste tandwiel. Het crankstel is verkrijgbaar in 4 lengtes. De duurzame tandwielen worden bij Campa zelf geanodiseerd.

Zoals je kan verwachten bij Super Record EPS, is de adviesprijs niet mals: 4677 euro voor de Disc (totaalgewicht: 2505 gram), 4327 euro voor de velgremgroep (2255 gram).

Lees onze uitgebreide bevindingen over de nieuwe groep binnenkort in het aprilnummer van cycling.be magazine!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids met complete veldritkalender en vooruitblik van Paul Herygers bovenop! Blikvangers zijn Mathieu van der Poel, het trio Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, de terugkerende Jolien Verschueren, Dylan Teuns, Laurens de Plus, Hennie Kuiper, Ilan Van Wilder,... Voorts gaan we achter de schermen bij Telenet Baloise Lions, zoeken we de crosskampioenen van de toekomst, zetten we een crossfiets van Trek en gravelbike van Canyon naast elkaar, vertellen we over onze tochten in Oostenrijk en Catalonië, gaan we trends spotten op Eurobike, zoeken we waarom de ene persoon meer calorie�n verbrandt dan een andere, en veel meer!