De prijs van een nieuwe racefiets kan variƫren van 1.000 tot 12.000 euro. Maar zijn die dure paradepaardjes hun geld echt waard? En waar betaal je dan precies voor? Onze materiaalexpert nam de proef op de som en testte zowel een instapmodel als een topfiets van Specialized.

Hoe vaak krijgen we deze vraag niet te horen: zijn die dure fietsen hun geld nu echt waard? Daar zomaar ja of nee op antwoorden, lijkt ons iets te gemakzuchtig, dus vroegen we aan Specialized of we een van hun duurste en een van hun goedkoopste racefietsen mochten testen. We plaatsen de Allez Sport en S-Works Venge naast elkaar voor een rechtstreekse, zij het ietwat absurde vergelijkende test. Kan een peperdure aerofiets zijn elf keer hogere prijs verantwoorden tegenover een instapmodelletje met Sora? Waar zitten de verschillen en gelijkenissen? We zochten het voor jou uit, in de naam van de fietswetenschap.

Het lijkt misschien wat grotesk, twee fietsen tegenover elkaar plaatsen die qua prijs mijlenver uiteenliggen, maar deze vergelijkende test legt wel een van de belangrijkste pijnpunten voor fietsliefhebbers bloot: waar gaat de meerprijs die je voor een topfiets betaalt naartoe? We leggen het jou van naaldje tot draadje uit. De twee deelnemers aan dit beklijvende duel zijn de Specialized Allez Sport, na de Allez met Shimano Claris de goedkoopste racefiets in het gamma, en de S-Works Venge, die op papier enkel de pas uitgekomen S-Works Venge eTap AXS en de Sagan Superstar-uitvoering van dezelfde fiets voor zich moet dulden.

1. FRAMEMATERIAAL

De basis van elke fiets is het frame. De frames van de Allez Sport en de S-Works Venge zijn vervaardigd uit andere materialen. Dat van de Allez is gemaakt van E5 Premium Aluminium in combinatie met een FACT carbon voorvork. Hiermee heeft Specialized al een voorsprong op veel andere instapmodellen die gebruikmaken van een voorvork met carbon poten en een aluminium vorkbuis, wat een zwaarder en vaak minder strak sturend geheel oplevert. Een aluminium frame heeft onherroepelijk lasnaden, waardoor het er minder strak uitziet dan een glad carbon frame. Al moet wel gezegd dat de iets duurdere, lichtere en sportievere Allez Sprint het op dat vlak beter doet, want die heeft mooier afgewerkte lasnaden die op een specifieke manier zijn uitgewerkt.

Lees het volledige artikel in het maartnummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.