Het nieuwe jaar is nog maar pas begonnen, en Canyon neemt al een vliegende start in 2019 met de aankondiging van een vernieuwde versie van hun endurobike, de Strive. De Shapeshifter laat nog altijd toe om de geometrie om te schakelen tussen klim- en daalhouding.

De Strive is volgens Canyon "de meest succesvolle en innovatieve mountainbike van het Duitse direct-salesmerk - en deze laatste generatie, met volledig vernieuwde Shapeshifter, is een enorme stap vooruit in zijn ontwikkeling. Een full-suspension, full-carbon 29er die is opgewassen tegen 's werelds zwaarste endurotracks en bloedstollende trails. Deze bike levert maximale efficiëntie en top performance op de meest uitdagende parcoursen. Welkom in Shred City!"

Door gebruik te maken van een gasveer kan de biker via het Shapeshifter-systeem de geometrie van de Strive in een handomdraai omzetten van "pedal" naar "shred" via een druk op de schakelaar op het stuur. Voor het 2019-model van de Strive werd de Shapeshifter verder ontwikkeld en verfijnd in nauwe samenwerking met de experts van Fox, wat resulteerde in visuele en functionele verbeteringen. Maar dat is niet alles: de Strive wordt nu ook afgemonteerd met 29"-wielen - een nieuwe aanpak waarvoor werd gekozen na maanden testen met profs als Ines Thoma en Dimitri Tordo, die beiden hun wedstrijden rijden op de Strive voor het Canyon Factory Enduro Team, onder toeziend oog van voormalig wereldkampioen Downhill Fabien Barel.

"Sinds enige tijd is er een duidelijke trend naar 29" wielen in Enduro - maar we waren niet van plan om deze trend blindelings te volgen", zegt Daniel Ooster, Canyon's Category Manager voor Gravity Bikes. "Trends winnen geen races, intensieve tests en ontwikkeling wel. We weten dat de 2019 Strive met de nieuwe Shapeshifter een van de snelste Enduro-bikes in het circuit zal zijn: dat doel hielden we voor ogen tijdens de ontwikkeling van deze bike. En de toegenomen intuïtiviteit van de geometrieaanpassing is een grote plus voor alle bikers, niet enkel voor de profs."

De 2019 Strive heeft 150 mm veerweg in DH-modus. In XC-modus wordt dit verminderd naar 135 mm en de stuur- en zithoek vermeerderen beide met 1.5 graden. Deze veranderingen maken de vering stijver, wat resulteert in minder veerbewegingen. Hierdoor werkt de demper ontzettend efficiënt zonder directe afstemming op het parcours. Vooraan zijn de bikes voorzien met robuuste vorken met 36 mm dikke vorkpoten en met 160 mm (op CF-modellen) of 170 mm (op CFR-modellen) veerweg. Verdere eigenschappen: full-carbon frame (ongeveer 2700 g voor de CF en 2400 g voor de CFR in maat M, zonder demper), zowel voor- als achteraan Boost-standaard, steekassen, bescherming van de schuine buis en chainstay, dropper posts op alle modellen en interne kabelgeleiding.

De Strive is beschikbaar in vier maten, S tot XL, voor rijders van 1.58m tot 2m groot. Er zijn zes modellen, beginnend met de Strive CF 5.0 voor 2.999 Euro, tot het topmodel Strive CFR 9.0 Ltd. Voor 6.999 Euro. België krijgt de primeur, want de nieuwe MTB wordt voorgesteld op Velofollies (18-20 januari in Kortrijk).

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids met complete veldritkalender en vooruitblik van Paul Herygers bovenop! Blikvangers zijn Mathieu van der Poel, het trio Eli Iserbyt, Laurens Sweeck en Michael Vanthourenhout, de terugkerende Jolien Verschueren, Dylan Teuns, Laurens de Plus, Hennie Kuiper, Ilan Van Wilder,... Voorts gaan we achter de schermen bij Telenet Baloise Lions, zoeken we de crosskampioenen van de toekomst, zetten we een crossfiets van Trek en gravelbike van Canyon naast elkaar, vertellen we over onze tochten in Oostenrijk en Catalonië, gaan we trends spotten op Eurobike, zoeken we waarom de ene persoon meer calorie�n verbrandt dan een andere, en veel meer!