De Lazer Bullet was al een van de snelste helmen, maar de 2.0-versie is nog iets aerodynamischer én verlucht zelfs beter dan de Z1, een helm die gericht is op verkoeling. Het sluitsysteem waarmee je de helm beter verkoelend of net aerodynamischer kan maken, blijft aanwezig.

De Lazer Bullet 2.0 is de oplossing voor het eeuwenoude dilemma van ventilatie versus aerodynamica. Met zijn smalle en gesloten vorm is het een echte aerodynamische helm, maar door snel aanpassen van het Airslide-systeem verandert de Bullet 2.0 in een helm met voldoende ventilatie om korte beklimmingen op warmere dagen aan te kunnen. De Bullet 2.0 biedt alles wat de eerste generatie Bullet te bieden had, maar tilt elke functie naar een hoger niveau. In de helm is een nog betere balans tussen prestaties, comfort en veiligheid gerealiseerd.

Het sluiten van de unieke Airslide verhoogt de aerodynamische prestaties en verandert de Bullet 2.0 van een goed geventileerde helm in een sprinthelm. Wanneer ventilatie nodig is, kan het Airslide-systeem worden gebruikt om de voorzijde van de helm open te maken en een luchtstroom te creëren die, nog versterkt door uitlaatopeningen aan de achterzijde, overal door de helm heen gaat. Wanneer aerodynamica het ultieme doel is, kan de Airslide in zijn geheel door een volledig gesloten kap worden vervangen, waardoor een nog meer aerodynamische versie van de helm ontstaat. In deze configuratie wint de Bullet 2.0 meer dan 7 Watt in vergelijking met een Z1 bij een snelheid van 58,68 km/u. Of, Met andere woorden, het geeft de rijder een voordeel van ongeveer 8 meter in de laatste kilometer, wat het verschil tussen overwinning of verlies betekent.

Naast de mogelijkheid de Airslide af te stellen, beschikt de helm over een volledig nieuw ontworpen binnenzijde met een slim luchtkanalisatiesysteem, dat voor meer luchtstroom en een betere verdeling in de helm zorgt. De door de Formule 1 geïnspireerde Venturi-achterkap zorgt voor extra luchtversnelling door de helm, wat de ventilatie en het comfort ten goede komt. Dit zorgt ervoor dat het thermische warmteverlies van de Bullet 2.0 de oorspronkelijke Bullet met maar liefst 11% verslaat en de Z1 zelfs met 4%.

Een mooie bijkomstigheid hierbij is dat zelfs met dat warmteverlies de gesloten schaal van de helm een betere bescherming biedt tegen direct zonlicht en UV-stralen. Op de smalle Vlaamse wegen zijn deze wellicht niet zo schadelijk, maar in warme en zonnige gebieden vormen UV-stralen een potentieel gevaarlijke situatie. Het integreren van een magnetisch lenssysteem op de helm zorgt niet alleen voor extra aerodynamische prestaties, maar ook voor optische helderheid op de weg. Het ontwerp van de schermlens omsluit het gezicht en biedt bescherming tegen de elementen en het vuil op de weg. Deze Zeiss-lens kan aan de achterkant van de helm worden geplaatst wanneer hij niet is gewenst, zodat je hem altijd bij de hand hebt wanneer dat nodig is.

En als laatste ook nog dit: om het comfort van de helm te verbeteren, heeft het Advanced Turnfit System een nieuw ontworpen voorhoofdband gekregen voor een nauwsluitende, maar toch gedurende je hele rit comfortabel aanvoelende pasvorm. Dit verbeterde pasvormsysteem is gecombineerd met een geïntegreerd LED-achterlicht om veiligheid en comfort te combineren! De Bullet 2.0 debuteerde tijdens de Down Under Classic, waar Team Sunweb en Team Jumbo Visma het startschot gaven voor het vieren van het 100-jarig jubileumjaar van Lazer met het dragen van een speciale editie van de Bullet 2.0.

De Bullet 2.0 komt in maten S, M en L en weegt in de kleinste maat 315 gram. Je kunt er de Lifebeam-hartslagsensor in integreren, net als de Inclination Sensor, die geluid maakt als je je hoofd teveel naar beneden richt en dus minder aerodynamisch rijdt - handig voor triatleten. Zonder MIPS kost hij 259,99 euro, met het MIPS-veiligheidssysteem is dat 279,99 euro.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat is traditioneel de Teamspecial, met alle topteams, transfers, teamfietsen en ons verdict. We verklappen je de belangrijkste transfers, welke renners dit seizoen hun laatste kans moeten grijpen, welke gedaanteverandering Lotto Soudal heeft ondergaan, ... Geraint Thomas vindt dat Froome meer talent heeft dan hijzelf, Jan Bakelants is klaar voor een nieuwe start bij Sunweb, en Jolien D'hoore snijdt een nieuw hoofdstuk aan bij het dominante Boels-Dolmans. We vergeten de cross niet, want Erwin Vervecken ging Fietsen Met Loes Sels, en Mario De Clercq doorgrondt het hedendaagse veldrijden. De actieve fietser ontwaakt uit zijn winterslaap dankzij onze trainingstips voor de eerste toertochten en onze Do's & Don'ts over vermoeidheid overwinnen en indoortrainingen motiverend houden. De tests van de Trek Émonda ALR en BMC Teammachine ALR Disc bewijzen dat alu niet afgeschreven is, de Lapierre Prorace is een moderne en betaalbare hardtail, en nog veel meer materiaaltests!