De Fourstroke gaat al even mee in het gamma van BMC, dus was het dringend tijd voor een update. De nieuwe racefully is niet alleen wat gewicht kwijt, maar kreeg ook een moderne geometrie, een hogere stijfheid en een eigen, onopvallend weggewerkte dropper post.

Met een gewicht van tien kilo voor een volgeveerde mountainbike kan je zeker thuiskomen, en toch sloot BMC daarvoor schijnbaar geen compromissen. Door schroeven en bouten te optimaliseren, lagercups voor het balhoofd te integreren in het frame, een eigen steekas te ontwikkelen, en de link voor de achtertrein helemaal uit carbon te fabriceren, spaarde het ingenieursteam van het Impec Lab al 120 gram uit. Zo kom je aan een mooi framegewicht van 2.180 gram, inclusief alle hardware, zonder zadelpen en steekas.

ZWITSERS VERNUFT

Heel wat profbikers gebruiken een variabele zadelpen om de technischere afdalingen op wereldbekeromlopen op een comfortabelere manier te kunnen nemen. Dat bracht BMC op het idee om dan maar gewoon zo'n pen te integreren in het frameontwerp. Ze doopten die innovatie om tot de Race Application Dropper, en die RAD zit perfect verborgen in de zadelbuis. Op de foto kan je onderaan aan de rechterkant van de zadelbuis een klein schroefje zien. Draai je dat los, dan kan je het zadel hoger of later zetten - er is zo'n 9 centimeter speelruimte. Met de afstandsbediening aan het stuur bedien je de pen. Komt er een afdaling in zicht, dan druk je erop en zakt de pen acht centimeter naar beneden, wat volgens ons ideaal is om op dit type fiets het zadel uit de weg te hebben. De pen is trouwens niet rond, maar ovaal. Zo staat je zadel altijd perfect naar voren gericht, maar zit je wel vast aan deze specifieke BMC-pen - niet dat we dat als een nadeel zien, want daarvoor is het systeem te mooi. Het hele systeem weegt bovendien een pak minder dan een gewone dropper: 345 gram.

Eveneens volgens de jongste trends paste BMC de geometrie aan. De reach werd langer en de stuurpen korter. De balhoofdhoek werd een pak vlakker (van 70 naar 67,5 graden) en de zadelbuishoek werd rechter (naar 75,6 graden), zodat je enerzijds meer stabiliteit creëert en anderzijds meer naar voren zit voor betere klimprestaties. Scherpe bochten bergop of bergaf zijn vlot te nemen, wat in het voordeel van de gekozen geometrie spreekt. Wij zaten meteen gebeiteld op de fiets en konden ons gewicht goed verplaatsen om ons aan te passen aan het terrein.

Op het topmodel van de Fourstroke zitten een demper en vork met de stempel van Fox Kashima - die naam zegt al voldoende. Je bedient ze samen met de DT Swiss-afstandsbediening aan het stuur, waar je kan kiezen uit drie standen. De middelste stand volstaat voor de meeste omstandigheden, maar veranderen van stand gaat zo eenvoudig dat je dat probleemloos en snel kan doen waar nodig. Om het systeem grondig aan het werk te zetten, bootsten we zoveel mogelijk verschillende omstandigheden na, van vervelende boomwortels tijdens een klim tot lichte drops en afdalingen met stenen. De controle die je over de fiets behoudt, is fenomenaal en leidde ertoe dat we al snel de moeilijkere stukken opzochten om de limieten van de fiets af te tasten. Het waren echter onze eigen grenzen die de enige beperking vormden ...

EEN TOPMODEL WAARDIG

Niet alleen bij het frame is het al carbon wat de klok slaat. De montage haalt ook het maximum uit de kast op dat vlak. De 1434 gram lichte DT Swiss-wielen hebben een carbon velg met een genereuze 25 millimeter breedte (intern gemeten). De betrouwbaarheid van de DT 240s-naven behoeft geen verdere uitleg, en over de duurzaamheid hoorden we al positieve klanken. Tijdens onze test kwam vooral de stijfheid tot uiting tijdens een paar sprintjes.

Rond die velgen hangen tubeless gemonteerde Vittoria-banden met prachtige beige flanken. De Barzo Skinwall is niet alleen mooi, hij bijt zich goed vast in allerlei ondergronden. Het is geen typische XC-raceband die je als recreant alleen op vaste, droge trails kan gebruiken, maar eerder een goede allroundband en dus een prima keuze als onderdeel bij eerste montage.

Om verder te gaan in het carbonthema kijken we naar het 750 millimeter brede BMC-stuur dat rond de korte, robuuste stuurpen zit. Die stevige constructie staat mee garant voor een direct stuurgedrag.

De Sram XX1 Eagle-groep past mooi op dit topmodel en schakelt krachtig over de 10-50-cassette. Schakel je snel bij op een steile klim, dan klinkt de overgang wat moeizaam, maar hij gooit de ketting wel op het juiste tandje. De Sram Level Ultimate-remmen zouden we niet omschrijven als de maatstaf. Daarvoor gaan ze net iets te snel piepen bij het ruigere daalwerk. Qua doseerbaarheid zijn er volgens ons ook betere alternatieven, al kan dat ook aan de montage of het eerdere gebruik van onze testfiets liggen.

CONCLUSIE

Een les systeemintegratie moet je de mannen van BMC niet meer geven. Dat zie je aan de vernuftige RAD-zadelpen, maar ook aan de mooi weggewerkte kabels, de voorbouw en de constructie voor de achterdemper. Deze keer combineerden ze dat ingenieuze ontwerp met een mooie kleurencombinatie en krijgen we een geheel om duimen en vingers bij af te likken. De prijs is navenant, zodat we al snel kijken naar de 2.000 euro goedkopere Fourstroke 01 Two met de nieuwe Shimano XTR. Op betaalbaardere varianten van het Fourstroke-frame is het nog even wachten, maar die zitten er ongetwijfeld aan te komen. Laat je de prijs buiten beschouwing, dan is de Fourstroke zonder twijfel een racefully die meestrijdt aan de top.

SPECIFICATIES

Frame: Fourstroke 01 Premium Carbon - Advanced Pivot System
Achterdemper: Fox Float DPS Factory Evol Kashima
Voorvork: Fox Float 32 SC Factory Fit4 Kashima 100 mm
Groep: Sram XX1 Eagle 1x12
Remmen: Sram Level Ultimate
Wielen: DT Swiss XRC 1200 Carbon 25
Banden: Vittoria Barzo TR 2,25"
Stuur/pen: BMC MFB 01 Carbon/MSM 01
Zadel/pen: Fi'zi:k Antares R5 K:ium/BMC Race Application Dropper (80 mm)
Maten: S, M, L, XL
Prijs: 9.999 euro
Gewicht: 10 kg (zonder pedalen)

Deze test verscheen in het novembernummer van cycling.be magazine. Wil je nog veel meer fietstests en niet minder dan 85 racefietsen en MTB's op een rijtje? Haal dan de Fietsgids 2019 van cycling.be magazine in huis!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat is traditioneel de Teamspecial, met alle topteams, transfers, teamfietsen en ons verdict. We verklappen je de belangrijkste transfers, welke renners dit seizoen hun laatste kans moeten grijpen, welke gedaanteverandering Lotto Soudal heeft ondergaan, ... Geraint Thomas vindt dat Froome meer talent heeft dan hijzelf, Jan Bakelants is klaar voor een nieuwe start bij Sunweb, en Jolien D'hoore snijdt een nieuw hoofdstuk aan bij het dominante Boels-Dolmans. We vergeten de cross niet, want Erwin Vervecken ging Fietsen Met Loes Sels, en Mario De Clercq doorgrondt het hedendaagse veldrijden. De actieve fietser ontwaakt uit zijn winterslaap dankzij onze trainingstips voor de eerste toertochten en onze Do's & Don'ts over vermoeidheid overwinnen en indoortrainingen motiverend houden. De tests van de Trek Émonda ALR en BMC Teammachine ALR Disc bewijzen dat alu niet afgeschreven is, de Lapierre Prorace is een moderne en betaalbare hardtail, en nog veel meer materiaaltests!