In de Fietsgids van cycling.be magazine testen we weer een aantal aerofietsen van de nieuwste generatie, maar de afgelopen maanden kwamen er ook al heel wat voorbij. Zoals deze Look 795 Blade RS, die een eersteklas race-instinct wil combineren met een hoge mate van comfort.

Om je kruissnelheid een duwtje in de rug te geven, werkte Look samen met een gereputeerde aerodynamicaexpert uit de Formule 1, waar het elke race aankomt op tienden en honderdsten van een seconde. Op basis van CFD-computermodellen werd er in vergelijking met de originele 795 niet geopteerd voor buizen met een volledig NACA-profiel, maar voor een ingekorte versie daarvan. De vleugelvorm is dus wat ingeperkt, wat beter werkt bij verschillende windhoeken. Bovendien past een drinkbus beter in het aerodynamische geheel. Desondanks heeft de Blade opnieuw een kenmerkend uitzicht, dat past bij de eigenzinnige koers die het Franse merk vaart - een visie die we zeker kunnen appreciëren, want het leverde al enkele pareltjes van fietsen op, en ook deze nieuweling past in dat kransje schoonheden.

De uitkomst van al die berekeningen werd geverifieerd in de windtunnel van Flanders' Bike Valley in Beringen. Die is specifiek ontwikkeld voor lagesnelheidstoepassingen, wat de accuraatheid ten goede komt. Look testte er verschillende van zijn modellen, en daaruit bleek dat de gemiddelde luchtweerstand van de gewone 795 Blade - bij verschillende windhoeken en aan een snelheid van 45 kilometer per uur - twee watt lager ligt dan bij het topmodel, de 795 Light RS. De Blade Disc is eveneens twee watt trager en situeert zich daarmee op hetzelfde niveau als de 795 Light RS.

De ingewikkelde stuurpen van de gewone 795 is ingeruild voor een eenvoudiger, plat en breed exemplaar. De kabels worden verzameld onder de stuurpen en verdwijnen nadien in het frame. Om voldoende ruimte te voorzien, is de vorkbuis aan de zijkanten afgeplat. De Look-ingenieurs beloven dat de interne kabelgeleiding enorm vereenvoudigd is, onder andere dankzij de spacers. Die kan je gewoon openen, zodat je geen kabels moet losmaken om de stuurpen hoger of lager te zetten. Je kan overigens tot 5 centimeter aan spacers plaatsen onder de stuurpen. Een ingreep die deze Look een streepje voor geeft op veel aeroconcurrenten: de kabels zijn lang, waardoor je wrijving vermijdt en het stuur vrij kan draaien, zonder wrijving of beperking.

STIJF = SNEL

Het RS-frame is gemaakt van niet minder dan 506 aparte stukjes carbonvezel, die allemaal met de hand worden gelegd in de eigen fabriek in Tunesië, waar de fabrieksgeheimen zorgvuldig worden bewaard. De carbonrecepten van Look sijpelen op die manier niet door naar de concurrentie. Die afzonderlijke stukjes zijn tot 0,010 millimeter dun, waardoor er tien à twintig lagen vezels boven elkaar worden gelegd om er verschillende oriëntaties aan te geven. Zo kunnen de eigenschappen van dat deel van het frame heel specifiek worden aangepast. Er zitten vier verschillende soorten (54% IM, 32% HM en 8% HR carbon, in combinatie met 6% andere vezels zoals aramide) en zes specifieke types carbon in het frame. Om de kwaliteiten in alle framematen identiek te houden, vergroot de stijfheid volgens de maat.

Hoewel de andere modellen van Look niet bepaald slappe vodden zijn, ligt de stijfheid van de Blade toch weer wat hoger. Vooral de laterale stijfheid kreeg een serieuze duw om de efficiëntie nog verder op te krikken, zodat er nog minder energie verloren gaat. Enkel de bracketstijfheid ligt hoger bij de 795 Light RS.

We mochten in en rond Cannes op pad met een Look 795 Blade RS Disc. We konden die stijfheid in het begin van de rit uittesten via het constante stoppen en starten om uit de stad te raken, maar ook tijdens enkele sprintjes op licht oplopende stroken. De directheid bij het accelereren zit op het niveau dat we van een fiets in deze klasse verwachten. Dat is alvast één belofte die wordt ingelost.

O-BENEN

Het nieuwe 3S Design moet al jouw kracht omzetten in voorwaartse beweging. Waar de vorige modellen nog gebruikmaakten van een elastomeer in de zadelpenmast om het comfort te verhogen, komt het comfort nu uit de achtertrein, en dat komt de efficiëntie ten goede. Die Smooth Sword Seatstays (3S) zien er met wat verbeelding uit als een zwaard en werken als een soort bladveer: door de druk van bovenaf (je gewicht) en van onderen uit (bijvoorbeeld een put in de weg) drukt die naar buiten gebogen staande achtervork een beetje samen, zodat je een comfortgevoel ervaart. De achtervork is bovendien langer, want ze start al voor de zadelpen, wat het effect vergroot.

Bovendien genieten zowel de velgremversie als de Disc van dezelfde voordelen, want het traditioneel remmende frame heeft geen rembrug op de achtervork die het effect zou verminderen. In plaats daarvan komt er een stang uit de zadelbuis (naar beneden) om de rem op te plaatsen. Ook de voorvork heeft naar buiten buigende poten voor meer comfort.

Het nut van die O-benen werd al duidelijk tijdens de eerste kilometers in het centrum van Cannes, waar de wegen niet meteen biljartvlak geplaveid waren. We waren er nochtans niet gerust op, want het SLR-zadel is niet meteen een perfecte match met ons zitvlak. We namen de rest van de rit zowat elke put in de weg mee, en de Blade bleek inderdaad verrassend comfortabel voor dit type fiets. De afdalingen lagen er evenmin smetteloos bij, waardoor we al eens moesten afwijken van onze ideale lijn. Ook dan stuiterde de Blade niet in het rond en konden we hem mooi in het gareel houden. Een tweede belofte die Look kon inlossen, dus.

SCHUIVEN MET DAT ZADEL

De Blade kreeg dezelfde racegeometrie als de originele 795. Alleen de zadelbuishoek is aangepast om beter aan te sluiten bij de zadelpen met vier posities (van 71,8 tot 78,4 graden). Naast de typische koersposities is zo ook een voorwaartse triatlonpositie mogelijk. De triatlonuitvoering van de fiets maakt daar optimaal gebruik van, maar je kan ook gewoon een opzetstuur monteren en een bidonhouder achterop de zadelpen plaatsen, want daarvoor zijn twee boutgaten voorzien. Wil je de zadelpen lager plaatsen dan ze toelaat, dan kan je ze inkorten. Om meteen te kunnen verifiëren of je zadelpen diep genoeg in het frame steekt, zijn er gaatjes aangebracht in de zadelbuis. Zijn die afgedekt door de pen, dan zit je goed. De stuurpen is in zes lengtes verkrijgbaar (80-130 mm).

Look luisterde naar zijn klanten en monteert daarom nu complete groepsets. Dat betekent dat de Zed-crankset niet aanwezig is op deze fiets, wat de complete fiets meteen een stuk betaalbaarder maakt dan de gewone 795, die daardoor stevige concurrentie zal krijgen van zijn jongere broer. In plaats daarvan zien we een 386-bracket, dat gebruikmaakt van het Pressfit-principe en zowel assen van 24 millimeter (bijvoorbeeld Shimano) als 30 millimeter (bijvoorbeeld FSA 386 Evo, Rotor, Sram 30 mm) ontvangt. Look werkte samen met Token voor een bracket dat in het midden in elkaar schroeft, zodat je een stijver bracketgeheel verkrijgt dat duurzamer is en niet begint te kraken, zoals veel andere Pressfit-brackets. Wil je dat vervangen door een gewoon PF-bracket, dan kan dat gewoon.

MAKKELIJKER KIEZEN VOOR DISC

Op de velgremversie kan je 28 millimeterbandjes kwijt, op de Disc 30 millimeterbandjes. Een frame weegt afhankelijk van de kleur 1100 tot 1200 gram in maat S, en een complete fiets tussen de 6,9 en 7,9 kilo. Op de Disc zijn de Vittoria-wielen en Hutchinson-banden tubeless-ready. Je krijgt er zelfs de ventielen bij om de installatie meteen mogelijk te maken. Wij reden met de Disc-fiets met Ultegra Di2 en Vittoria-wielen, en die laatste waren een duidelijke uitblinker. Onze Ultegra-remschijven bleven geluidloos, maar enkele collega's hadden minder geluk en reden rond met luid schreeuwende exemplaren. Vooraf de blokken goed inremmen kan al veel hinder voorkomen. In plaats van gewone steekassen gebruikt Look het Mavic Speedrelease-systeem, dat sneller los en opnieuw vast te maken is. Hoe werkt het? Aan de ene zijde is de pat open zoals bij een gewone snelspanner, en aan de andere kant is hij dicht zoals bij een gewone steekas. Je draait de as los en hoeft hem slechts een beetje terug te trekken om het wiel uit de fiets te halen. Ook het terugplaatsen gaat sneller.

Op de velgremversie zien we Corima WS1-wielen. De mensen die met deze wielen rondreden, klaagden dan weer over piepende remblokjes. Prijzen starten vanaf 4.499 euro voor de Ultegra én de Ultegra Disc, want Look wil dat je keuze voor het type remmen puur afhangt van je voorkeur, en dus niet van de prijs. De duurste versie is de Dura-Ace Di2 van 8.899 euro. Je kan ook kiezen voor de afzonderlijke frameset. Hij is er in vier kleuren: een trendy metallic blue, rood of het bekende Mondriaanthema in een witte of zwarte versie. Vooral die laatste lijken ons tijdloos.

SPECIFICATIES

Frame: Look 795 Blade RS Disc
Voorvork: Look 795 Blade RS Disc
Groep: Shimano Ultegra Di2 Disc
Wielen: Vittoria Elusion Carbon Tubeless
Banden: Hutchinson Fusion 5 Performance 11Storm Tubeless Ready 28 mm
Stuur: Look ADH2
Stuurpen: Look ADS
Zadel: Selle Italia SLR Light Flow
Zadelpen: Look AeroPost 2
Maten: XS, S, M, L, XL
Gewicht: 7,37 kg
Prijs: 6.799 euro

Deze test verscheen in het decembernummer van cycling.be magazine. Wil je nog veel meer fietstests en niet minder dan 85 racefietsen en MTB's op een rijtje? Haal dan de Fietsgids 2019 van cycling.be magazine in huis!