Elke maand beantwoord cycling.be magazine al je fietsvragen. In het decembernummer komt een klassieker aan bod: "Als ik fiets, hoor ik een vervelend mechanisch getik tussen mijn benen. Wat kan ik doen om dit op te lossen?"

Een tikkend of krakend geluid impliceert dat er iets 'beweegt' dat niet hoort te bewegen. Tussen je voetzool en het frame bevinden zich een aantal onderdelen die een ongewenst geluid kunnen produceren. De oorzaak van het euvel situeert zich vaak in de trapas. Je crankstel draait namelijk op twee rollagers, die meestal in een bracketbus zitten, die op zijn beurt in het kader is geschroefd of geperst. De geperste lagerbussen veroorzaken weleens problemen. Als de tolerantie tussen de binnenkant van je frame en de buitenkant van de bus niet optimaal is, kan dat auditieve gevolgen hebben. Vergeet ook niet dat de lagers tiptop in orde moeten zijn. Als er speling of slijtage op zit, kan dat eveneens tot een vervelend getik of gekraak leiden. Bekijk zeker eerst onze checklist (zie volledig artikel) om andere mogelijke oorzaken uit te sluiten. Heb je al deze stappen overlopen, maar zonder succes? Dan kan je met de nodige kennis en het juiste materiaal aan de slag!

 

BEZINT EER GE BEGINT

Maak de as, het bracket, de lagers en de binnenkant van het frame schoon, breng opnieuw vet aan en zet alles vast. Als het geluk aan jouw kant staat, is het probleem opgelost. Als het geluid blijft opduiken, moet je bracket eruit. Let heel goed op met wat je doet en gebruik enkel het juiste gereedschap. Een schroefbracket kan je opnieuw vastzetten met behulp van kopervet, anti-seize-vet of gewoon vet. Je kan zelfs een PTFE-afdichtingstape (een teflontape) rond de schroefdraad draaien, zodat eventuele foute toleranties worden opgevangen. Voor een Pressfit gebruik je gewoon vet. Als dit niets uithaalt, moet je een borgmiddel gebruiken (bijvoorbeeld Loctite 609, 641 of Park Tool RC-1). Maakt het vervelende geluid je nog steeds gek? Dan kan je een speciaal bracket aanschaffen dat de twee delen in elkaar schroeft en voor een stijver geheel zorgt. Onder andere CeramicSpeed en Wheels Manufacturing hebben dit in hun gamma. Een mogelijk nadeel: het kan dat je crankset met 30mm-as niet meer bruikbaar is. Maar hé, als je bracket eenmaal goed geplaatst is, heeft het geen onderhoud nodig. Zie je het zelf niet zitten, stap dan gewoon naar de fietsenmaker!

Lees het volledige artikel in het decembernummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat is traditioneel de Teamspecial, met alle topteams, transfers, teamfietsen en ons verdict. We verklappen je de belangrijkste transfers, welke renners dit seizoen hun laatste kans moeten grijpen, welke gedaanteverandering Lotto Soudal heeft ondergaan, ... Geraint Thomas vindt dat Froome meer talent heeft dan hijzelf, Jan Bakelants is klaar voor een nieuwe start bij Sunweb, en Jolien D'hoore snijdt een nieuw hoofdstuk aan bij het dominante Boels-Dolmans. We vergeten de cross niet, want Erwin Vervecken ging Fietsen Met Loes Sels, en Mario De Clercq doorgrondt het hedendaagse veldrijden. De actieve fietser ontwaakt uit zijn winterslaap dankzij onze trainingstips voor de eerste toertochten en onze Do's & Don'ts over vermoeidheid overwinnen en indoortrainingen motiverend houden. De tests van de Trek Émonda ALR en BMC Teammachine ALR Disc bewijzen dat alu niet afgeschreven is, de Lapierre Prorace is een moderne en betaalbare hardtail, en nog veel meer materiaaltests!