Elke maand beantwoord cycling.be magazine al je fietsvragen. In het decembernummer komt een klassieker aan bod: "Als ik fiets, hoor ik een vervelend mechanisch getik tussen mijn benen. Wat kan ik doen om dit op te lossen?"

Een tikkend of krakend geluid impliceert dat er iets 'beweegt' dat niet hoort te bewegen. Tussen je voetzool en het frame bevinden zich een aantal onderdelen die een ongewenst geluid kunnen produceren. De oorzaak van het euvel situeert zich vaak in de trapas. Je crankstel draait namelijk op twee rollagers, die meestal in een bracketbus zitten, die op zijn beurt in het kader is geschroefd of geperst. De geperste lagerbussen veroorzaken weleens problemen. Als de tolerantie tussen de binnenkant van je frame en de buitenkant van de bus niet optimaal is, kan dat auditieve gevolgen hebben. Vergeet ook niet dat de lagers tiptop in orde moeten zijn. Als er speling of slijtage op zit, kan dat eveneens tot een vervelend getik of gekraak leiden. Bekijk zeker eerst onze checklist (zie volledig artikel) om andere mogelijke oorzaken uit te sluiten. Heb je al deze stappen overlopen, maar zonder succes? Dan kan je met de nodige kennis en het juiste materiaal aan de slag!

 

BEZINT EER GE BEGINT

Maak de as, het bracket, de lagers en de binnenkant van het frame schoon, breng opnieuw vet aan en zet alles vast. Als het geluk aan jouw kant staat, is het probleem opgelost. Als het geluid blijft opduiken, moet je bracket eruit. Let heel goed op met wat je doet en gebruik enkel het juiste gereedschap. Een schroefbracket kan je opnieuw vastzetten met behulp van kopervet, anti-seize-vet of gewoon vet. Je kan zelfs een PTFE-afdichtingstape (een teflontape) rond de schroefdraad draaien, zodat eventuele foute toleranties worden opgevangen. Voor een Pressfit gebruik je gewoon vet. Als dit niets uithaalt, moet je een borgmiddel gebruiken (bijvoorbeeld Loctite 609, 641 of Park Tool RC-1). Maakt het vervelende geluid je nog steeds gek? Dan kan je een speciaal bracket aanschaffen dat de twee delen in elkaar schroeft en voor een stijver geheel zorgt. Onder andere CeramicSpeed en Wheels Manufacturing hebben dit in hun gamma. Een mogelijk nadeel: het kan dat je crankset met 30mm-as niet meer bruikbaar is. Maar hé, als je bracket eenmaal goed geplaatst is, heeft het geen onderhoud nodig. Zie je het zelf niet zitten, stap dan gewoon naar de fietsenmaker!

Lees het volledige artikel in het decembernummer van cycling.be magazine, nu in de winkel! Of lees HIER online verder via Blendle.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer ligt nu in de winkel en brengt heel wat lekkers mee: je kan niet alleen meer dan 1300 euro aan kerstcadeaus winnen, maar we kruipen ook in het hoofd van Wout van Aert, gaan fietsen met Katie Compton, maken een verre verplaatsing van een cross in België naar Tsjechië, blikken terug met Roland Liboton en Hennie Stamsnijder, spreken met Annemarie Worst, kijken terug op het wielerjaar 2018 en overlopen de veranderingen die er aankomen in 2019. Verder: de velofiel in Saartje Vandendriessche, de eerste tubeless raceband van Continental, tips en recepten voor lekker warme wintervoeding, tests van de Look 795 Blade RS Disc en Cannondale System Six, tips om een verstuikte enkel te verzorgen en een krakend bracket te verhelpen, materiaaltests, en veel meer!