Focus-racefietsen waren al licht en comfortabel, maar om de jongste trend te beantwoorden, heeft het Duitse merk nu van de Izalco Max een aeroracer met schijfremmen gemaakt. Bij de ontwikkeling speelde niet alleen aerodynamica een belangrijke rol ...

Focus wil met zijn Izalco Max meer brengen dan alleen maar aerodynamica en een laag gewicht. Volgens de Duitse fabrikant zal deze fiets onze perceptie van wat een racefiets perfect maakt, helemaal veranderen. Straffe statement, maar daarvoor willen we de fiets toch eerst getest hebben voor we ze bekrachtigen.

De ingenieurs hebben met behulp van windtunneltests elke buisvorm onder de loep genomen om de luchtweerstand én het gewicht laag te houden. Het resultaat daarvan is een combinatie van Kammtail-profielen, weggewerkte kabels en uitgebalanceerde proporties. In vergelijking met de vorige Izalco Max en met dezelfde onderdelen levert dat een aerodynamische winst van 6 % op.

Om de kabels binnendoor te leiden, is een aero cockpit ontwikkeld. Om de lichtjes verhoogde positie door de interne kabels te compenseren, heeft de carbon stuurpen een negatieve hoek van -15°. Hij komt in vijf lengtes, van 80-120 mm. Het aerostuur werkt met standaard maten. De overgang van de intern lopende kabels naar de stuurpen is vloeiend, maar laat toch snelle aanpassingen toe. Met een adapter kan je een fietscomputer mooi monteren.

De eigen R.A.T.-steekas was al een van onze favoriete systemen om een schijfremwiel snel te wisselen en die is nu nog verbeterd, zodat hij makkelijker werkt en aerodynamischer is. De Izalco Max is trouwens alleen verkrijgbaar met schijfremmen en heeft rotors van 160 mm voor en achter. De gegarandeerde maximaal toegelaten bandbreedte is 28 mm.

Om het idee te doorbreken dat een aeroracer oncomfortabel is, ontwierp Focus een aerodynamische carbon zadelpen met een D-profiel en een offset van 15 mm, zodat je wat extra comfort creëert door de vorm van de pen en de achteruitstand van het zadel. Om dat laatste te compenseren en een moderne, voorwaartse zitpositie mogelijk te maken, is de zadelbuis naar voren verplaatst, zodat de effectieve achteruitstand maar 2 mm is.

De geometrie van de vorige Izalco Max kreeg een lichte update, maar die van de maten XXL en XXS is grondiger onder handen genomen om de noden van respectievelijk de grootste en kleinste renners beter te beantwoorden.

Het gewicht is meer dan behoorlijk voor een aerodynamische schijfremracer. De Izalco Max 9-series weegt 890 en 358 gram (frame en voorvork), de 8-Series weegt 1040 en 380 gram, allebei in maat M en met verf, maar zonder schroeven en kleine onderdelen. De stuurpen weegt 225-244 gram, de zadelpen 215 gram. De fiets komt in 7 maten en 6 afmontages. Prijzen lopen van 2.999 tot 8.999 euro.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat is traditioneel de Teamspecial, met alle topteams, transfers, teamfietsen en ons verdict. We verklappen je de belangrijkste transfers, welke renners dit seizoen hun laatste kans moeten grijpen, welke gedaanteverandering Lotto Soudal heeft ondergaan, ... Geraint Thomas vindt dat Froome meer talent heeft dan hijzelf, Jan Bakelants is klaar voor een nieuwe start bij Sunweb, en Jolien D'hoore snijdt een nieuw hoofdstuk aan bij het dominante Boels-Dolmans. We vergeten de cross niet, want Erwin Vervecken ging Fietsen Met Loes Sels, en Mario De Clercq doorgrondt het hedendaagse veldrijden. De actieve fietser ontwaakt uit zijn winterslaap dankzij onze trainingstips voor de eerste toertochten en onze Do's & Don'ts over vermoeidheid overwinnen en indoortrainingen motiverend houden. De tests van de Trek Émonda ALR en BMC Teammachine ALR Disc bewijzen dat alu niet afgeschreven is, de Lapierre Prorace is een moderne en betaalbare hardtail, en nog veel meer materiaaltests!