Heel wat bikers willen gewoon een fiets waarmee ze zowel een lokale toertocht kunnen rijden als een uitdagende trail in de Alpen. Wij mochten in avant-première de nieuwe Canyon Spectral uittesten, een betaalbare full-carbon - ja, ook de achtertrein - alleskunner met 130 mm veerweg.

Nu de Lux-crosscountryracer en de Spectral-trailbike vernieuwd zijn, was het tijd om de Neuron in een nieuw jasje te steken. De aluminium Neuron kreeg nog maar net een update, maar deze carbon versie gaat nog enkele stappen verder. Canyon mikt met deze fully met 130 mm veerweg op mountainbikers van alle niveaus, van beginners tot gevorderden, die op zoek zijn naar een bike die zowat alles aankan. Niet iedereen is een technische kraan, een beetje hulp van de fiets is vaak welkom. Aan beginners moet hij veel vertrouwen geven dankzij een correcte geometrie, de ervaren funzoekers kan hij blijven uitdagen. Door een proper gewicht, een goede positie en een vering die niet tegenwerkt, klimt hij uitstekend.

Over het design is eveneens nagedacht. De visuele overgang tussen bovenbuis en achtertrein ziet eruit als een flits. Heel knap om te zien: hoe de schuine achtervork in de link schuift. De fiets ziet er modern uit door de weggewerkte kabels, maar je kan er toch vlot aan werken. Ze zitten namelijk niet in het frame, maar in een geïntegreerd kabelkanaal dat ook nog eens de onderbuis beschermt. De Impact Protection Unit beschermt de bovenhuis tegen een impact van het stuur. De hanger voor de voorderailleur (er is één XT-model met een dubbel crankstel) is verwijderbaar. Ook mooi: de Quixle-steekas heeft een verborgen hendeltje - clean en toch heb je geen gereedschap nodig om de steekas los of vast te draaien.

AANDACHT VOOR VERING

Neuron

Een opvallende keuze: er wordt ook in de twee kleinere maten, die op 650b-wielen rollen, een 29"-voorvork gebruikt. De ontwerpers hebben eerst gekeken hoeveel trail ze wilden voor deze fiets. Om de verhoudingen en het gevoel gelijk te houden, blijft de voorvork hetzelfde. De kleinere maten krijgen zo een kleinere sprong (dit is de afstand tussen de lijn van het balhoofd en de as van het voorwiel), wat beter past bij het smallere stuur op de maat XS en S.

Mountainbikers vinden het belangrijk dat hun fiets zo lang mogelijk onderhoudsvrij blijft. Canyon beantwoordde die vraag met beter afgesloten lagers in het veersysteem. Die zijn nu dubbel verzegeld en zijn nog eens extra afgedekt. Om de aandrijfkrachten op te vangen, kreeg de rechterkant dubbele lagers.

De vering is geïnspireerd door de Sender-downhillfiets. Het begin van de veerweg is gevoelig, daarna krijg je goede feedback ervan. Daardoor voelt de fiets levendig aan zonder dat je te snel door de hele veerweg gaat. Om te klimmen moet je de vering zelfs niet volledig in lockout zetten - met wat hulp van de voorvork en demper hou je tractie en blijft de efficiëntie toch hoog genoeg.

De positie van de link houdt de hoogte van de bovenbuis (de standoverhoogte) laag genoeg. De lengte van de demper is speciaal aangepast, zodat de maten XS en S gelijkaardig aanvoelen als de M tot XL. De vrouwenversies kregen een aangepaste dempertuning die rekening houdt met hun lager gewicht. De diameter van de framebuizen verandert naargelang de maat, zodat het rijgevoel gelijk blijft.

TESTINDRUK

Neuron

De geometrie is gebalanceerd, zodat de fietser mooi in het midden zit. Daardoor krijg je niet de kortste achtertrein, maar in ruil komt wel dat gevoel van zelfvertrouwen op uitdagend terrein. Canyon gaat er prat op dat deze fiets daardoor van iedereen een betere mountainbiker maakt. Wij mochten tijdens de presentatie de Canyon Neuron CF 9.0 SL testen, met zijn 3.700 euro mooi in het midden van de line-up. Uitgerust met Fox 34 Performance Elite, X01 Eagle en mooie Reynolds TR309-wielen kwamen we aan een gewicht van ongeveer 12,9 kilo. Op de uitdagende trails rond het Portugese Sintra reden we over obstakels waar we normaliter veilig rond fietsen en hielden we door de bochten snelheden aan die we normaal als absurd zouden bestempelen. De stelling dat deze fiets vertrouwen uitstraalt, is dan ook de perfecte samenvatting van deze alleskunner.

Lees het volledige testverslag binnenkort in cycling.be magazine.

OOK MET ELEKTRISCHE HULP

De Neuron:ON is de tweede Canyon e-mountainbike, bundelt alle voordelen van de e-bike en brengt u in de wondere wereld van het e-mountainbiking. De Neuron:ON komt met een aluminium frame, 130 mm voor- en achtervering en een krachtige Shimano StePS E8000-aandrijving. Hetzelfde systeem wordt gebruikt bij de grote broer, de Spectral:ON. De Neuron:ON werd ontworpen werd voor langere mountainbiketochten en beschikt daarom over 29-inch wielen (27.5-inch in maten XS en S), een specifiek e-mountainbikezadel, de SD:ON, en een USB-poort op de bovenbuis.
 
?Vergeleken met de Spectral:ON, heeft de Neuron:ON vering een meer lineaire progressie voor meer comfort. De 2.6-inch banden geven extra tractie, ideaal voor de langere e-mountainbiketocht? verklaart Philipp Klein, product manager bij Canyon. Het instapmodel, de Neuron:ON 5.0 kost 3299 euro, dat is 500 euro minder dan het instapmodel van de Spectral:ON-familie. Het topmodel is de Neuron:ON 7.0 en kost 4299 euro. De Neuron:ON 5.0 en 6.0 zijn eveneens beschikbaar als damesmodellen, uitgerust met een vrouwspecifiek zadel en aangepaste cockpit.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer ligt nu in de winkel en brengt heel wat lekkers mee: je kan niet alleen meer dan 1300 euro aan kerstcadeaus winnen, maar we kruipen ook in het hoofd van Wout van Aert, gaan fietsen met Katie Compton, maken een verre verplaatsing van een cross in België naar Tsjechië, blikken terug met Roland Liboton en Hennie Stamsnijder, spreken met Annemarie Worst, kijken terug op het wielerjaar 2018 en overlopen de veranderingen die er aankomen in 2019. Verder: de velofiel in Saartje Vandendriessche, de eerste tubeless raceband van Continental, tips en recepten voor lekker warme wintervoeding, tests van de Look 795 Blade RS Disc en Cannondale System Six, tips om een verstuikte enkel te verzorgen en een krakend bracket te verhelpen, materiaaltests, en veel meer!