Je hoort vaak zeggen dat je onder de 40 kilometer per uur geen voordeel haalt uit aerodynamische ingrepen. Specialized onderzocht in de eigen windtunnel hoeveel winst je behaalt met een strakke outfit tegenover een losse tenue.

Chris Yu en Jesse Frank van Specialized onderzochten in hun windtunnel in Morgan Hill het verschil tussen een losse gravel-/MTB-outfit en een strak racepak. De fiets en helm bleven gelijk. Om de typische omstandigheden op een gravelfiets te simuleren, hielden ze de snelheid op 30 km/u.

Op een afstand van 40 kilometer spaarde de strakke outfit maar liefst vier minuten uit. Dat bevestigt nog maar eens hoe belangrijk fietskleren zijn voor de aerodynamica.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat is traditioneel de Teamspecial, met alle topteams, transfers, teamfietsen en ons verdict. We verklappen je de belangrijkste transfers, welke renners dit seizoen hun laatste kans moeten grijpen, welke gedaanteverandering Lotto Soudal heeft ondergaan, ... Geraint Thomas vindt dat Froome meer talent heeft dan hijzelf, Jan Bakelants is klaar voor een nieuwe start bij Sunweb, en Jolien D'hoore snijdt een nieuw hoofdstuk aan bij het dominante Boels-Dolmans. We vergeten de cross niet, want Erwin Vervecken ging Fietsen Met Loes Sels, en Mario De Clercq doorgrondt het hedendaagse veldrijden. De actieve fietser ontwaakt uit zijn winterslaap dankzij onze trainingstips voor de eerste toertochten en onze Do's & Don'ts over vermoeidheid overwinnen en indoortrainingen motiverend houden. De tests van de Trek Émonda ALR en BMC Teammachine ALR Disc bewijzen dat alu niet afgeschreven is, de Lapierre Prorace is een moderne en betaalbare hardtail, en nog veel meer materiaaltests!