Je hoort vaak zeggen dat je onder de 40 kilometer per uur geen voordeel haalt uit aerodynamische ingrepen. Specialized onderzocht in de eigen windtunnel hoeveel winst je behaalt met een strakke outfit tegenover een losse tenue.

Chris Yu en Jesse Frank van Specialized onderzochten in hun windtunnel in Morgan Hill het verschil tussen een losse gravel-/MTB-outfit en een strak racepak. De fiets en helm bleven gelijk. Om de typische omstandigheden op een gravelfiets te simuleren, hielden ze de snelheid op 30 km/u.

Op een afstand van 40 kilometer spaarde de strakke outfit maar liefst vier minuten uit. Dat bevestigt nog maar eens hoe belangrijk fietskleren zijn voor de aerodynamica.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer ligt nu in de winkel en brengt heel wat lekkers mee: je kan niet alleen meer dan 1300 euro aan kerstcadeaus winnen, maar we kruipen ook in het hoofd van Wout van Aert, gaan fietsen met Katie Compton, maken een verre verplaatsing van een cross in Belgiƫ naar Tsjechiƫ, blikken terug met Roland Liboton en Hennie Stamsnijder, spreken met Annemarie Worst, kijken terug op het wielerjaar 2018 en overlopen de veranderingen die er aankomen in 2019. Verder: de velofiel in Saartje Vandendriessche, de eerste tubeless raceband van Continental, tips en recepten voor lekker warme wintervoeding, tests van de Look 795 Blade RS Disc en Cannondale System Six, tips om een verstuikte enkel te verzorgen en een krakend bracket te verhelpen, materiaaltests, en veel meer!