De Specialized Venge is een van die fietsen die zich profileert als de maatstaf voor aeroracers. Deze derde generatie is in veel opzichten de tegenpool van zijn voorganger: hij is licht, ziet er normaler uit, is minder ingewikkeld en rijdt als een 'normale' topracefiets. En toch is hij nog een tikje sneller dan de Venge ViAS.

Terwijl de ViAS vooral in de windtunnel tot stand kwam, met aerodynamica als ultieme doel, bedacht een nieuwe, Duitse ingenieur een computerprogramma dat naargelang de gewenste criteria de beste buisvorm kan ontwikkelen. Vandaar dat de nieuwe Venge niet alleen snel, maar ook licht en comfortabel is - criteria die deze keer wel belangrijk werden geacht. Uiteraard werd de uitkomst nog bekrachtigd door de Win Tunnel, de eigen windtunnel in Morgan Hill.

BETERE STUUR-EN-PENCOMBINATIE

Het vleugelstuur, de cockpit waaraan niet te werken viel, de te slappe stuurpen - Sagan gebruikte een Zipp-pen op de ViAS - en de brede, maar dunne framebuizen moesten plaats ruimen voor een veel normalere, lichtere én stijvere stuur-en-pencombinatie met slimme afdekkappen voor extra aerovoordeel, en voor iets dikkere framebuizen met een profiel dat we bij veel aeroframes terugzien. De frameset is meteen ook 265 gram lichter, terwijl de stijfheid beter is afgestemd op de framemaat.

Specialized maakt ook gewag van een enorme comfortboost, maar op dat vlak is het verschil niet zo groot als ze willen laten uitschijnen. Kleinere trillingen worden relatief goed gedempt, maar het blijft een fiets waarmee je een omweg maakt om kasseien te vermijden. Na een ruwe strook - we moesten het toch eens proberen onder het mom van 'testwerk' - was de afdekkap boven op de stuurpen wat losgekomen en viel ze net voor de wielen van een auto op de grond. Gelukkig reed hij er nipt naast en konden we het kleinood daarna weer op zijn plaats zetten.

Wil je toch wat meer comfort, dan kan je de genereuze maximale bandbreedte van 32 millimeter benutten. Die zes millimeter extra zullen een wereld van verschil maken. Specialized maakte dankbaar gebruik van de mogelijkheden van de schijfremmen op dat vlak, en dat valt te appreciëren.

RACEMONSTER

Waar deze Amerikaan wel vanaf de eerste pedaalslag in schittert, is zijn racevermogen. Hij rijdt en reageert zoals onze favoriete wedstrijdfietsen: enorm vinnig en met een gezonde dosis nervositeit. Daarin deed hij ons denken aan de S-Works Tarmac SL6 die we eerder al mochten testen. Hij stuurt heel direct en lijkt gewoon te popelen om je te kunnen laten sprinten. Op dat vlak is hij agressiever dan de BMC en de Ridley, die we in dezelfde periode hebben getest en die iets vergevingsgezinder en stabieler zijn. Met deze fiets kan je geen ritje maken zonder dat je eens alles gegeven hebt. Ook bergop gaat hij door op dat elan en voelt hij lichtvoetiger aan dan eerdere generaties aerofietsen. Op een snelle bocht meer of minder kijkt hij ook niet.

Zoals we van Specialized gewoon zijn, bestaat de onderdelenlijst vooral uit eigen materiaal, maar nu komt daar nog iets bij: de eigen vermogensmeter zit standaard op deze S-Works-uitvoering, en dat toestel vergaarde al heel wat uitstekende kritieken. Het meet links en rechts, zit op een mooie carbon S-Works-crankset en heeft een nauwkeurigheid van +/- 1,5 %. De verbinding met onze verschillende fietscomputers verliep vlekkeloos en vroeg geen extra aandacht.

Het S-Works Power-zadel blijft een van onze favorieten. Het model dat de trend van korte, brede zadels in gang zette, blijft voor ons het beste en laat een aerodynamische houding perfect toe, zonder dat je ergens last krijgt waar je het niet wil ... Het compacte Aerofly II-stuur ligt goed in de hand en is merkbaar stijf tijdens sprints. Opvallend is de bolletjestextuur op de bovenkant die voor wat extra grip moet zorgen, vermits daar geen stuurlint ligt. Het stevige, geïntegreerde metalen steuntje voor je fietscomputer is een perfect uitgewerkt idee. Naar de Di2-verdeeldoos moet je niet zoeken ter hoogte van het stuur, want die is erg knap achteraan in de zadelpen verstopt - handig voor profmecaniciens.

De kabels die vanuit het stuur komen, zijn mooi verstopt onder in de Venge-stuurpen. Bovendien kunnen de spacers geopend worden, zodat je de stuurpen kan vervangen of aanpassen zonder dat je remleiding en kabels helemaal moet losmaken.

De Roval-wielen dragen bij tot het reactieve gedrag en zijn minder zijwindgevoelig dan veel andere exemplaren met 64 mm hoge velgen, al blijft een extra, lager wielsetje voor op winderige dagen geen slecht idee. Ze passen wel perfect in het racekarakter van de Venge en vermijden dat je na het kopen van zo'n dure fiets meteen op zoek moet naar echte wedstrijdwielen. De fiets is bijna vanzelfsprekend uitgerust met Shimano Dura-Ace Di2. Mechanisch schakelen is trouwens sowieso niet aan de orde, want deze Venge is enkel geschikt voor elektronische derailleurs en hydraulische schijfremmen.

CONCLUSIE

De Venge is een waar koersbeest dat steeds sneller wil. Deze S-Works-versie is het neusje van de zalm en dat merk je aan de prijs, maar die is net iets meer gerechtvaardigd als je bedenkt dat er echt geen enkel onderdeel is dat je zou moeten vervangen. Er zitten zelfs een vermogensmeter en hoge koerswaardige wielen op. Nee, de Venge is nog niet half zo comfortabel als de Roubaix, maar hij blinkt wel uit in snelheid, en dat is voor een aerofiets nog altijd het belangrijkste.

Specialized

SPECIFICATIES

Frame: S-Works FACT 11r carbon, Rider-First
Voorvork: S-Works FACT 11r carbon
Groep: Shimano Dura-Ace Di2 9170
Cranks: S-Works Power Cranks Dual
Wielen: Roval CLX 64 Disc
Banden: S-Works Turbo Cotton 26 mm
Stuur/stuurpen: S-Works Aerofly II/2019 Venge integrated stem
Zadel: S-Works Power 143 mm
Zadelpen: 2019 S-Works Venge aero FACT carbon
Maten: 49, 52, 54, 56, 58, 61 cm
Prijs: 10.999 euro
Gewicht: 7,15 kg (excl. pedalen)

Deze test verscheen in de Aerospecial in het septembernummer van cycling.be magazine. Abonneer je HIER en ontvang een gratis fietscadeau!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer ligt nu in de winkel en brengt heel wat lekkers mee: je kan niet alleen meer dan 1300 euro aan kerstcadeaus winnen, maar we kruipen ook in het hoofd van Wout van Aert, gaan fietsen met Katie Compton, maken een verre verplaatsing van een cross in België naar Tsjechië, blikken terug met Roland Liboton en Hennie Stamsnijder, spreken met Annemarie Worst, kijken terug op het wielerjaar 2018 en overlopen de veranderingen die er aankomen in 2019. Verder: de velofiel in Saartje Vandendriessche, de eerste tubeless raceband van Continental, tips en recepten voor lekker warme wintervoeding, tests van de Look 795 Blade RS Disc en Cannondale System Six, tips om een verstuikte enkel te verzorgen en een krakend bracket te verhelpen, materiaaltests, en veel meer!