De Giro Aether is de eerste fietshelm met MIPS Spherical en dat zorgt voor een bevreemdend gevoel: de twee afzonderlijke helften van de helm schuiven over elkaar. Veilig zal het wel zijn, maar hoe voelt het op je hoofd?

Aan de binnenkant van de nieuwste Giro-helm vind je geen MIPS-laag zoals je die van andere helmen kent. De Aether (299,99 euro) is de eerste fietshelm die gebruikmaakt van MIPS Spherical, waarbij de helm uit twee delen bestaat. Het bovenste deel (waar de rode kleur begint) kan afzonderlijk bewegen van het onderste (zwarte) gedeelte, zodat een eventuele klap in twee fases kan worden opgevangen. De binnenste en buitenste schaal kunnen verschuiven, vermits ze worden vastgehouden met rubberen verbindingen. Bekijk het filmpje bovenaan dit artikel om de beweging en het concept aan het werk te zien.

Het voordeel hiervan is dat er geen sprake is van een plastic laag die de verkoelende wind kan tegenhouden. Onze 270 gram lichte mediumhelm voelde inderdaad koel aan. Bovendien ziet hij er knap uit en meldt Giro dat de Aether aerodynamischer is dan de Synthe. De helm heeft de typische Giro-pasvorm, die net wat ronder is dan bij sommige andere merken, maar wij hadden deze keer geen last van drukpunten. Giro wou een extra veilige, maar eveneens comfortabele, lichte en verkoelende helm - missie geslaagd!

Deze test verscheen in het oktobernummer van cycling.be magazine. Abonneer je HIER en ontvang een prachtig, gratis fietscadeau!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat is traditioneel de Teamspecial, met alle topteams, transfers, teamfietsen en ons verdict. We verklappen je de belangrijkste transfers, welke renners dit seizoen hun laatste kans moeten grijpen, welke gedaanteverandering Lotto Soudal heeft ondergaan, ... Geraint Thomas vindt dat Froome meer talent heeft dan hijzelf, Jan Bakelants is klaar voor een nieuwe start bij Sunweb, en Jolien D'hoore snijdt een nieuw hoofdstuk aan bij het dominante Boels-Dolmans. We vergeten de cross niet, want Erwin Vervecken ging Fietsen Met Loes Sels, en Mario De Clercq doorgrondt het hedendaagse veldrijden. De actieve fietser ontwaakt uit zijn winterslaap dankzij onze trainingstips voor de eerste toertochten en onze Do's & Don'ts over vermoeidheid overwinnen en indoortrainingen motiverend houden. De tests van de Trek Émonda ALR en BMC Teammachine ALR Disc bewijzen dat alu niet afgeschreven is, de Lapierre Prorace is een moderne en betaalbare hardtail, en nog veel meer materiaaltests!