Look maakt geen geheim van de intenties met de Look 795 Blade RS: hij is gemaakt om te koersen. Wij mochten niet alleen dat race-instinct, maar ook het comfortniveau van de gebogen vorken aan de tand voelen tijdens een eerste test.

Dat Look een geheel eigen koers vaart voor zijn fietsen kunnen we alleen maar appreciëren en het leverde ook al enkele pareltjes op. Wat ons betreft mag deze nieuwe 795 Blade RS in dat rijtje worden opgenomen, want het uitzicht is opnieuw kenmerkend. In vergelijking met de originele 795 heeft de Blade geen buizen met een volledig NACA-profiel, maar met een ingekort versie daarvan. De vleugelvorm is dus wat ingekort, wat beter werkt bij verschillende windhoeken. Bovendien past een drinkbus beter in het aerodynamisch geheel.

De ingewikkelde stuurpen van de gewone 795 is ingeruild voor een eenvoudiger exemplaar, waarbij de kabels eronder worden verzameld om daarna in het frame te gaan. Daarvoor is de vorkbuis aan de zijkanten afgeplat om voldoende ruimte te voorzien. De Look-ingenieurs beloven dat de interne kabelgeleiding enorm vereenvoudigd is, onder andere dankzij de spacers die je gewoon kan openen, zodat je geen kabels moet losmaken om de stuurpen hoger of lager te zetten. Er is trouwens tot vijf centimeter aan spacers mogelijk onder de stuurpen. De kabels zijn trouwens lang, waardoor je wrijving vermijdt en het stuur vrij kan draaien.

Blade

Het RS-frame is gemaakt van niet minder dan 506 aparte stukjes carbonvezel, die allemaal met de hand worden gelegd in de eigen fabriek in Tunesië, waar de fabrieksgeheimen zorgvuldig worden bewaard. Die afzonderlijke stukjes zijn tot 0,010 millimeter dun, waardoor er tien à twintig lagen vezels boven elkaar worden gelegd om er verschillende oriëntaties aan te geven. Zo kunnen de eigenschappen van dat deel van het frame heel specifiek worden aangepast. Er zitten vier verschillende soorten (54% IM, 32% HM en 8% HR carbon, in combinatie met 6% andere vezels zoals aramide) en zes specifieke types carbon in het frame. Om de kwaliteiten in alle framematen hetzelfde te houden vergroot de stijfheid volgens de maat.

Het nieuwe 3S Design moet al jouw kracht in voorwaartse beweging omzetten. Die Smooth Sword Seatstays (3S) zien er met wat verbeelding uit als een zwaard en werken als een soort bladveer: door de druk van bovenaf (je gewicht) en van onderen uit (bv. een put in de weg) drukt die naar buiten gebogen staande achtervork een beetje samen, zodat je een comfortgevoel ervaart. Wij namen zowat elke put in de weg mee om dat uit te testen en de Blade bleek inderdaad verrassend comfortabel voor dit type fiets.

Bovendien geniet zowel de velgremversie als de Disc van dezelfde voordelen, want het traditioneel remmende frame heeft geen rembrug op de achtervork die het effect zou verminderen. In plaats daarvan komt er een stang uit de zadelbuis naar beneden om de rem op te plaatsen. Ook de voorvork heeft naar buiten buigende poten voor meer comfort.

De Blade kreeg dezelfde racegeometrie als de originele 795, alleen de zadelbuishoek is aangepast om beter aan te sluiten bij de zadelpen met vier posities (van 71,8 tot 78,4 graden). Naast de typische koersposities is zo ook een voorwaartse triatlonpositie mogelijk. De triatlonuitvoering van de fiets maakt daar optimaal gebruik van, maar je kan ook gewoon een opzetstuur monteren en een bidonhouder achterop de zadelpen plaatsen, want daarvoor zijn twee boutgaten voorzien. De stuurpen is in zes lengtes (80-130 mm) te krijgen.

Look luisterde naar zijn klanten en monteert daarom nu complete groepsets. Dat betekent dat de Zed-crankset niet aanwezig is op deze fiets, wat hem meteen een stuk betaalbaarder maakt dan de gewone 795. In plaats daarvan zien we een 386-bracket dat gebruikmaakt van het Pressfit-principe, maar wel in het midden in elkaar schroeft, zodat je een stijver bracketgeheel krijgt.

Blade

Op de velgremversie kan je 28 mm bandjes kwijt, op de Disc 30 mm. Een frame weegt afhankelijk van de kleur 1100 tot 1200 gram in maat S. Een complete fiets tussen de 6,9 en 7,9 kilo. Op de Disc zijn de Vittoria-wielen en Hutchinson-banden tubeless-ready. Zelfs de ventielen krijg je erbij om de installatie meteen mogelijk te maken. Op de velgremversie zien we Corima WS1-wielen. Prijzen starten vanaf 4.499 euro voor de Ultegra én de Ultegra Disc, want Look wil dat je keuze voor het type remmen puur afhangt van je voorkeur, niet van de prijs. De duurste versie is de Dura-Ace Di2 van 8.899 euro. Je kan ook kiezen voor de afzonderlijke frameset. Hij is er in vier kleuren: een trendy metallic blue, rood of het bekende Mondriaanthema in een witte of zwarte versie.

Lees ons volledige testverslag binnenkort in het decembernummer van cycling.be magazine!

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer ligt nu in de winkel en brengt heel wat lekkers mee: je kan niet alleen meer dan 1300 euro aan kerstcadeaus winnen, maar we kruipen ook in het hoofd van Wout van Aert, gaan fietsen met Katie Compton, maken een verre verplaatsing van een cross in België naar Tsjechië, blikken terug met Roland Liboton en Hennie Stamsnijder, spreken met Annemarie Worst, kijken terug op het wielerjaar 2018 en overlopen de veranderingen die er aankomen in 2019. Verder: de velofiel in Saartje Vandendriessche, de eerste tubeless raceband van Continental, tips en recepten voor lekker warme wintervoeding, tests van de Look 795 Blade RS Disc en Cannondale System Six, tips om een verstuikte enkel te verzorgen en een krakend bracket te verhelpen, materiaaltests, en veel meer!