Pinarello heeft zijn gravelfiets onder handen genomen en komt met een compleet nieuwe Grevil op de proppen en die heeft zelfs wat aerodynamische toetsen meegekregen. De Italianen hebben met de Crossista ook nog een nieuwe crossfiets in de rangen.

De Grevil+ van Torayca T1100G UD-carbon en de betaalbaardere Grevil van T700-carbon zijn verkrijgbaar in zes maten en zes verschillende designs. Zoals het hoort, zit je wat meer rechtop op de nieuwe gravelfiets van Pinarello. Leuk zijn de aerodynamische ingrepen die je niet op elke fiets uit deze categorie ziet, zoals de Fork Flaps, een uitstulping onderaan de voorvork die de remklauw afschermt van de wind. Net zoals bij de Dogma F10 is bij de Grevil de schuine buis zo gevormd dat de bidon deel uitmaakt van het aerodynamisch geheel, want er lijkt wel een stuk weggehaald uit de buis. Om lange avonturen mogelijk te maken is er onderaan de schuine buis plaats voor een derde bidonhouder.

De interne zadelpenklem zit nu voor de zadelpen, zodat hij beschermd is van opspattend vuil. Bovendien is de klemming wat steviger ontworpen om de extra klappen op te vangen. Je kan dankzij een verwijderbare derailleurhanger zowel 1x als gewone dubbele crankstellen monteren en kiezen voor mechanische of elektronische groepen.

Afhankelijk van je voorkeuren en van het terrein kan je gewone 28" wielen monteren met banden tot 42 mm breed of 650b wielen met 2,1" dik rubber.

CROSSISTA

Crossista

Ook voor de nieuwe crossfiets maakt Pinarello gewag van een aerodynamisch ontwerp, want hij maakt gebruik van het Flatback-buisprofiel. Net als de Grevil krijg je een Crossista+ en Crossista, met hetzelfde onderscheid van verschillende types carbonvezel. Er is maximaal ruimte voor banden tot 42 mm breed, maar het frame is natuurlijk ontworpen volgens de UCI-regels met een beoogde bandbreedte van 33 mm. Mechanische en elektronische groepen zijn mogelijk, net als 1x of een traditionele dubbel. Uiteraard maakt Pinarello gebruik van schijfremmen, Flatmount-remklauwen en 12 mm steekassen.

De bovenbuis is 'schoudervriendelijk', zodat je de fiets gemakkelijk kunt dragen. Om wat extra comfort te integreren en zoveel mogelijk tractie te hebben op hobbelig terrein, zien we de Flex Stay-achtervork.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat is traditioneel de Teamspecial, met alle topteams, transfers, teamfietsen en ons verdict. We verklappen je de belangrijkste transfers, welke renners dit seizoen hun laatste kans moeten grijpen, welke gedaanteverandering Lotto Soudal heeft ondergaan, ... Geraint Thomas vindt dat Froome meer talent heeft dan hijzelf, Jan Bakelants is klaar voor een nieuwe start bij Sunweb, en Jolien D'hoore snijdt een nieuw hoofdstuk aan bij het dominante Boels-Dolmans. We vergeten de cross niet, want Erwin Vervecken ging Fietsen Met Loes Sels, en Mario De Clercq doorgrondt het hedendaagse veldrijden. De actieve fietser ontwaakt uit zijn winterslaap dankzij onze trainingstips voor de eerste toertochten en onze Do's & Don'ts over vermoeidheid overwinnen en indoortrainingen motiverend houden. De tests van de Trek Émonda ALR en BMC Teammachine ALR Disc bewijzen dat alu niet afgeschreven is, de Lapierre Prorace is een moderne en betaalbare hardtail, en nog veel meer materiaaltests!