Pinarello heeft zijn gravelfiets onder handen genomen en komt met een compleet nieuwe Grevil op de proppen en die heeft zelfs wat aerodynamische toetsen meegekregen. De Italianen hebben met de Crossista ook nog een nieuwe crossfiets in de rangen.

De Grevil+ van Torayca T1100G UD-carbon en de betaalbaardere Grevil van T700-carbon zijn verkrijgbaar in zes maten en zes verschillende designs. Zoals het hoort, zit je wat meer rechtop op de nieuwe gravelfiets van Pinarello. Leuk zijn de aerodynamische ingrepen die je niet op elke fiets uit deze categorie ziet, zoals de Fork Flaps, een uitstulping onderaan de voorvork die de remklauw afschermt van de wind. Net zoals bij de Dogma F10 is bij de Grevil de schuine buis zo gevormd dat de bidon deel uitmaakt van het aerodynamisch geheel, want er lijkt wel een stuk weggehaald uit de buis. Om lange avonturen mogelijk te maken is er onderaan de schuine buis plaats voor een derde bidonhouder.

De interne zadelpenklem zit nu voor de zadelpen, zodat hij beschermd is van opspattend vuil. Bovendien is de klemming wat steviger ontworpen om de extra klappen op te vangen. Je kan dankzij een verwijderbare derailleurhanger zowel 1x als gewone dubbele crankstellen monteren en kiezen voor mechanische of elektronische groepen.

Afhankelijk van je voorkeuren en van het terrein kan je gewone 28" wielen monteren met banden tot 42 mm breed of 650b wielen met 2,1" dik rubber.

CROSSISTA

Crossista

Ook voor de nieuwe crossfiets maakt Pinarello gewag van een aerodynamisch ontwerp, want hij maakt gebruik van het Flatback-buisprofiel. Net als de Grevil krijg je een Crossista+ en Crossista, met hetzelfde onderscheid van verschillende types carbonvezel. Er is maximaal ruimte voor banden tot 42 mm breed, maar het frame is natuurlijk ontworpen volgens de UCI-regels met een beoogde bandbreedte van 33 mm. Mechanische en elektronische groepen zijn mogelijk, net als 1x of een traditionele dubbel. Uiteraard maakt Pinarello gebruik van schijfremmen, Flatmount-remklauwen en 12 mm steekassen.

De bovenbuis is 'schoudervriendelijk', zodat je de fiets gemakkelijk kunt dragen. Om wat extra comfort te integreren en zoveel mogelijk tractie te hebben op hobbelig terrein, zien we de Flex Stay-achtervork.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer ligt nu in de winkel en brengt heel wat lekkers mee: je kan niet alleen meer dan 1300 euro aan kerstcadeaus winnen, maar we kruipen ook in het hoofd van Wout van Aert, gaan fietsen met Katie Compton, maken een verre verplaatsing van een cross in Belgiƫ naar Tsjechiƫ, blikken terug met Roland Liboton en Hennie Stamsnijder, spreken met Annemarie Worst, kijken terug op het wielerjaar 2018 en overlopen de veranderingen die er aankomen in 2019. Verder: de velofiel in Saartje Vandendriessche, de eerste tubeless raceband van Continental, tips en recepten voor lekker warme wintervoeding, tests van de Look 795 Blade RS Disc en Cannondale System Six, tips om een verstuikte enkel te verzorgen en een krakend bracket te verhelpen, materiaaltests, en veel meer!