De Pinarello Bolide was al een snelle fiets, maar de Bolide TR+ moet de grenzen nogmaals verleggen. De fiets die het parcoursrecord op de Ironman van Hawaii in 2017 verbrak, kreeg nu schijfremmen, een specifieke triatlongeometrie en gooide alle UCI-reglementen overboord.

Zoals we tegenwoordig gewoon zijn bij de jongste generatie triatlonfietsen zijn alle kabels helemaal geïntegreerd vanaf het stuur (met bv. een afdekplaat voor het balhoofd die de remleiding afschermt) tot aan de achterderailleur en nemen de schijfremmen het over van de velgremmen, uiteraard in combinatie met steekassen. De Pinarello Bolide TR+ is afgeleid van de Bolide TT, die door Cameron Wurf vorig jaar in Kona al naar een parcoursrecord werd gereden, maar onderging extra tests in de windtunnel.

Ook de geometrie werd aangepast aan de lange duur van een Ironman. Zo zien we een 35 mm hogere balhoofdbuis, een 8 mm lager bracket voor meer stabiliteit en een steilere zadelbuishoek voor de meer voorwaartse positie van een triatleet. De breedte van de vorkbenen is vergroot en de verlengingen onderaan de vork zijn langer om beter te integreren met de steekassen. De fiets snijdt dan wel door de lucht als een mes door de boter, maar het frame is toch asymmetrisch gebouwd om de krachten van de aandrijving en de schijfremmen beter te weerstaan.

Pinarello gaat er prat op dat het het beste carbon gebruikt, met name Torayca T1100G UD met Nanoalloy Technology Aerospace-carbonvezel, afkomstig vanuit de luchtvaart. De twee boxen zijn niet alleen handig om materiaal, drank en voeding in op te slaan, maar verbeteren de aerodynamische efficiëntie. Er is ook een meer betaalbare versie, de Bolide TR, met Torayca T700-carbon.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids zomaar bij. Daarin vind je een uitgebreide kalender met alle topcrossen, alle renners en een vooruitblik van Bart Wellens, aangevuld met interviews met alleskunner Mathieu van der Poel ('Winnen went nooit'), Sanne Cant ('Blij met Marianne Vos als concurrente'), Maud Kaptheijns, en Peter Van Santvliet, een masterclass crosstechniek met Erwin Vervecken, het debuutjaar van Sven Nys, de favoriete trainingsparcoursen van de profs, veldritnatie Zwitserland, … Het gewone nummer opent met kleurrijke figuur Bram Tankink, de jonge talenten die afgelopen seizoen doorbraken, de Duitse Monika die voor de Vuelta uit reed, de resultaten van de Continental-verkeersveiligheidsenquête geanalyseerd, Sur Place in het Griekse Loutraki en Spaanse Girona, Bekende Velofiel Bart Schols, fietstests van de Canyon Inflite AL- en Stevens Super Prestige-crossfietsen, en veel meer!