De Pinarello Bolide was al een snelle fiets, maar de Bolide TR+ moet de grenzen nogmaals verleggen. De fiets die het parcoursrecord op de Ironman van Hawaii in 2017 verbrak, kreeg nu schijfremmen, een specifieke triatlongeometrie en gooide alle UCI-reglementen overboord.

Zoals we tegenwoordig gewoon zijn bij de jongste generatie triatlonfietsen zijn alle kabels helemaal geïntegreerd vanaf het stuur (met bv. een afdekplaat voor het balhoofd die de remleiding afschermt) tot aan de achterderailleur en nemen de schijfremmen het over van de velgremmen, uiteraard in combinatie met steekassen. De Pinarello Bolide TR+ is afgeleid van de Bolide TT, die door Cameron Wurf vorig jaar in Kona al naar een parcoursrecord werd gereden, maar onderging extra tests in de windtunnel.

Ook de geometrie werd aangepast aan de lange duur van een Ironman. Zo zien we een 35 mm hogere balhoofdbuis, een 8 mm lager bracket voor meer stabiliteit en een steilere zadelbuishoek voor de meer voorwaartse positie van een triatleet. De breedte van de vorkbenen is vergroot en de verlengingen onderaan de vork zijn langer om beter te integreren met de steekassen. De fiets snijdt dan wel door de lucht als een mes door de boter, maar het frame is toch asymmetrisch gebouwd om de krachten van de aandrijving en de schijfremmen beter te weerstaan.

Pinarello gaat er prat op dat het het beste carbon gebruikt, met name Torayca T1100G UD met Nanoalloy Technology Aerospace-carbonvezel, afkomstig vanuit de luchtvaart. De twee boxen zijn niet alleen handig om materiaal, drank en voeding in op te slaan, maar verbeteren de aerodynamische efficiëntie. Er is ook een meer betaalbare versie, de Bolide TR, met Torayca T700-carbon.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het decembernummer ligt nu in de winkel en brengt heel wat lekkers mee: je kan niet alleen meer dan 1300 euro aan kerstcadeaus winnen, maar we kruipen ook in het hoofd van Wout van Aert, gaan fietsen met Katie Compton, maken een verre verplaatsing van een cross in België naar Tsjechië, blikken terug met Roland Liboton en Hennie Stamsnijder, spreken met Annemarie Worst, kijken terug op het wielerjaar 2018 en overlopen de veranderingen die er aankomen in 2019. Verder: de velofiel in Saartje Vandendriessche, de eerste tubeless raceband van Continental, tips en recepten voor lekker warme wintervoeding, tests van de Look 795 Blade RS Disc en Cannondale System Six, tips om een verstuikte enkel te verzorgen en een krakend bracket te verhelpen, materiaaltests, en veel meer!