De switch van Quick-Step Floors naar Team Direct Energie betekent voor Niki Terpstra ook het afscheid van Specialized. De Nederlander rijdt komend seizoen op de fietsen van Wilier Triestina. Volgens de fabrikant rijdt komend jaar de hele ploeg met schijfremmen.

Wilier was het afgelopen jaar al de technische partner van Team Direct Energie en vernieuwde onlangs die samenwerking met nog een jaar. De fabrikant uit het Italiaanse Rossano Veneto bevoorraadt niet alleen het Franse procontinentale team, maar ook de dochterploeg Vendée U. De profploeg zwaaide na Parijs-Tours vedette Sylvain Chavanel uit, maar krijgt er voor 2019 wel een andere klepper voor in de plaats. Ronde van Vlaanderen-winnaar Niki Terpstra vervoegt de rangen. Met Pim Ligthart, overkomend van Roompot, krijgt hij een landgenoot aan zijn zijde. Lilian Calmejane blijft een van de spilfiguren en bovendien mikt de ploeg op een WorldTour-status voor 2019.

Andrea Gastaldello, CEO van Wilier Triestina: "De ploeg is altijd in het offensief, een beetje zoals wij bij Wilier, waar we elke dag de uitdagingen van de fietswereld aanpakken - gelukkig met succes. In dit eerste seizoen van de samenwerking hebben we belangrijke fietsen ontwikkeld, gesofisticeerde en hoogwaardige producten, dankzij de feedback van succesvolle en ervaren renners. Het eerste product presenteerden we als een prototype tijdens Parijs-Nice, namelijk de nieuwe Wilier Turbine-tijdritfiets. Tijdens de Tour de France toonden we dan de Cento10Pro, een doorontwikkeling van de succesvolle Cento10Air. We kunnen niet wachten tot volgend seizoen begint om te zien hoe - naast de gevestigde namen - nieuwkomers als Niki Terpstra en Niccolò Bonifazio hun prestaties overtreffen op onze fietsen."

Team Direct Energie krijgt de Cento10Pro Disc ter beschikking voor de gewone koersen - bij Wilier bevestigden ze ons dat alle renners het hele seizoen met schijfremmen zullen rijden - en de Wilier Turbine voor de tijdritten. Voor de zwaardere kasseikoersen kunnen ze kiezen voor de Cento10NDR, een fiets met een demper uit elastomeer in de achtervork. Het staat in elk geval vast dat we de blauwe Cromovelato- en koperachtige Ramato-kleuren vaak vooraan in het peloton zullen zien.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat is traditioneel de Teamspecial, met alle topteams, transfers, teamfietsen en ons verdict. We verklappen je de belangrijkste transfers, welke renners dit seizoen hun laatste kans moeten grijpen, welke gedaanteverandering Lotto Soudal heeft ondergaan, ... Geraint Thomas vindt dat Froome meer talent heeft dan hijzelf, Jan Bakelants is klaar voor een nieuwe start bij Sunweb, en Jolien D'hoore snijdt een nieuw hoofdstuk aan bij het dominante Boels-Dolmans. We vergeten de cross niet, want Erwin Vervecken ging Fietsen Met Loes Sels, en Mario De Clercq doorgrondt het hedendaagse veldrijden. De actieve fietser ontwaakt uit zijn winterslaap dankzij onze trainingstips voor de eerste toertochten en onze Do's & Don'ts over vermoeidheid overwinnen en indoortrainingen motiverend houden. De tests van de Trek Émonda ALR en BMC Teammachine ALR Disc bewijzen dat alu niet afgeschreven is, de Lapierre Prorace is een moderne en betaalbare hardtail, en nog veel meer materiaaltests!