Op uitnodiging van Shimano trokken we naar Nederlands Limburg om de nieuwe Shimano XTR 12-speed aan een eerste test te onderwerpen. Samen met vier lezers overwonnen we heel wat steile hoogtemeters en gingen we met een stevige indruk over de nieuwe MTB-topgroep naar huis.

De Mergelheuvelland 2-daagse bood op zaterdag en zondag telkens verschillende parcours voor mountainbikers en wegrenners aan. Het was onze eerste offroadervaring in deze prachtige fietsstreek, dus kozen we op zaterdag niet voor de volle 100 kilometer, maar voor de 70. Het uiterste zuidelijke punt van Nederland ligt tegen de Voerstreek en biedt dus wel wat uitdaging: voor een vlakke bosrit moet je hier niet zijn.

De constante afwisseling tussen steil bergop en uitdagend bergaf gaf ons de perfecte gelegenheid om onze leenfiets aan de tand te voelen. De KTM Scarp is een crosscountryfully, maar voor de gelegenheid had Shimano die volledig custom gemonteerd met zoveel mogelijk eigen spullen. Naast de 1x12 XTR-groep betekende dat wielen met XTR-naven, de nieuwste XTR-remrotors, XTR-pedalen, een cockpit van Pro, de nieuwe Pro Koryar Dropper Post en een verrassend comfortabel Pro Griffon Offroad-zadel.

De fiets deed het uitstekend, maar wij waren uiteraard vooral geïnteresseerd in hoe de nieuwe groep zich zou houden. Op de vernieuwde XTR Di2 is het nog even wachten, maar het viel op hoe snel en onder hoeveel druk je met deze mechanische versnellingsgroep soepel kon blijven opschakelen, zelfs als je pas de shifter beroerde terwijl je al staand aan het klimmen was. Met één klikje of met meerdere tandjes tegelijk, het maakte de XTR allemaal niet uit. Afschakelen ging eveneens snel en kon met één of twee tandjes ineens. Vooral de vloeiende handeling onderscheidt deze groep van Shimano met de 12-speed-concurrentie. Nooit heb je het gevoel dat je het systeem pijn doet.

De remkwaliteit verdient een pluim. De remhendels worden nu op een andere, stabielere manier op het stuur bevestigd, maar het was met name de dosering van de remkracht die ons lyrisch maakte. De afdalingen waren naar Nederlandse normen lang te noemen, maar ze waren nooit van dien aard dat de remmen begonnen te piepen en al helemaal niet dat ze begonnen af te zwakken: alles bleef op hetzelfde hoge niveau gedurende de hele 70 kilometer.

In het filmpje bovenaan dit artikel zie je hoe onze fiets er uitzag na de stevige rit. Onze volledige bespreking van de XTR 12-speed lees je in het novembernummer van cycling.be magazine.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het oktobernummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en je krijgt er de Crossgids zomaar bij. Daarin vind je een uitgebreide kalender met alle topcrossen, alle renners en een vooruitblik van Bart Wellens, aangevuld met interviews met alleskunner Mathieu van der Poel ('Winnen went nooit'), Sanne Cant ('Blij met Marianne Vos als concurrente'), Maud Kaptheijns, en Peter Van Santvliet, een masterclass crosstechniek met Erwin Vervecken, het debuutjaar van Sven Nys, de favoriete trainingsparcoursen van de profs, veldritnatie Zwitserland, … Het gewone nummer opent met kleurrijke figuur Bram Tankink, de jonge talenten die afgelopen seizoen doorbraken, de Duitse Monika die voor de Vuelta uit reed, de resultaten van de Continental-verkeersveiligheidsenquête geanalyseerd, Sur Place in het Griekse Loutraki en Spaanse Girona, Bekende Velofiel Bart Schols, fietstests van de Canyon Inflite AL- en Stevens Super Prestige-crossfietsen, en veel meer!