Op uitnodiging van Shimano trokken we naar Nederlands Limburg om de nieuwe Shimano XTR 12-speed aan een eerste test te onderwerpen. Samen met vier lezers overwonnen we heel wat steile hoogtemeters en gingen we met een stevige indruk over de nieuwe MTB-topgroep naar huis.

De Mergelheuvelland 2-daagse bood op zaterdag en zondag telkens verschillende parcours voor mountainbikers en wegrenners aan. Het was onze eerste offroadervaring in deze prachtige fietsstreek, dus kozen we op zaterdag niet voor de volle 100 kilometer, maar voor de 70. Het uiterste zuidelijke punt van Nederland ligt tegen de Voerstreek en biedt dus wel wat uitdaging: voor een vlakke bosrit moet je hier niet zijn.

De constante afwisseling tussen steil bergop en uitdagend bergaf gaf ons de perfecte gelegenheid om onze leenfiets aan de tand te voelen. De KTM Scarp is een crosscountryfully, maar voor de gelegenheid had Shimano die volledig custom gemonteerd met zoveel mogelijk eigen spullen. Naast de 1x12 XTR-groep betekende dat wielen met XTR-naven, de nieuwste XTR-remrotors, XTR-pedalen, een cockpit van Pro, de nieuwe Pro Koryar Dropper Post en een verrassend comfortabel Pro Griffon Offroad-zadel.

De fiets deed het uitstekend, maar wij waren uiteraard vooral geïnteresseerd in hoe de nieuwe groep zich zou houden. Op de vernieuwde XTR Di2 is het nog even wachten, maar het viel op hoe snel en onder hoeveel druk je met deze mechanische versnellingsgroep soepel kon blijven opschakelen, zelfs als je pas de shifter beroerde terwijl je al staand aan het klimmen was. Met één klikje of met meerdere tandjes tegelijk, het maakte de XTR allemaal niet uit. Afschakelen ging eveneens snel en kon met één of twee tandjes ineens. Vooral de vloeiende handeling onderscheidt deze groep van Shimano met de 12-speed-concurrentie. Nooit heb je het gevoel dat je het systeem pijn doet.

De remkwaliteit verdient een pluim. De remhendels worden nu op een andere, stabielere manier op het stuur bevestigd, maar het was met name de dosering van de remkracht die ons lyrisch maakte. De afdalingen waren naar Nederlandse normen lang te noemen, maar ze waren nooit van dien aard dat de remmen begonnen te piepen en al helemaal niet dat ze begonnen af te zwakken: alles bleef op hetzelfde hoge niveau gedurende de hele 70 kilometer.

In het filmpje bovenaan dit artikel zie je hoe onze fiets er uitzag na de stevige rit. Onze volledige bespreking van de XTR 12-speed lees je in het novembernummer van cycling.be magazine.

Koop of abonneer je nu op cycling.be magazine

Het februarinummer van cycling.be magazine ligt nu in de winkel en dat is traditioneel de Teamspecial, met alle topteams, transfers, teamfietsen en ons verdict. We verklappen je de belangrijkste transfers, welke renners dit seizoen hun laatste kans moeten grijpen, welke gedaanteverandering Lotto Soudal heeft ondergaan, ... Geraint Thomas vindt dat Froome meer talent heeft dan hijzelf, Jan Bakelants is klaar voor een nieuwe start bij Sunweb, en Jolien D'hoore snijdt een nieuw hoofdstuk aan bij het dominante Boels-Dolmans. We vergeten de cross niet, want Erwin Vervecken ging Fietsen Met Loes Sels, en Mario De Clercq doorgrondt het hedendaagse veldrijden. De actieve fietser ontwaakt uit zijn winterslaap dankzij onze trainingstips voor de eerste toertochten en onze Do's & Don'ts over vermoeidheid overwinnen en indoortrainingen motiverend houden. De tests van de Trek Émonda ALR en BMC Teammachine ALR Disc bewijzen dat alu niet afgeschreven is, de Lapierre Prorace is een moderne en betaalbare hardtail, en nog veel meer materiaaltests!